موجودی ۴میلیون تنی کالای اساسی

    کد خبر :725860

سید مهدی میراشرفی در مورد اوضاع تجارت خارجی کشور، اظهار داشت: به خاطر شروع کرونا تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و تجارت میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه منطقه منا شامل خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیرات بیشتری از ارقام گفته شده را داشته اند، گفت:‌ کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سه ماه اول امسال آن را تجربه کرده است.

به گزارش فارس،معاون وزیر اقتصاد در مورد رسوب کالا و موجودی کانتینرها در بنادر و مبادی ورودی کشور بیان داشت: در حال حاضر تعداد کالاها از میانگین و متوسط انتظار بالاتر است و البته در مورد برخی اقلام جای نگرانی وجود ندارد. این آمار در کالاهای اساسی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و از نظر ارزشی ممکن است کاهش داشته باشد.

میراشرفی در مورد رسوب کالا تصریح کرد: یکی از مباحث مربوط به رسوب مربوط به تامین ارز و دریافت اسناد مالکیت و مباحثی مانند دریافت کد ۱۴ رقمی بانک است. برای این موضوع هماهنگی ها و رایزنی‌های مختلفی صورت گرفته تا بتوان ایستایی کالاها را کاهش داد.

وی به راهکار اخیر گمرک اشاره کرد و افزود: به منظور کاهش رسوب و معطلی کالاها ۹۰ درصد اقلام بدون دریافت ضمانت نامه ترخیص خواهند شد که به صورت تعهدی و درصدی است. امیدواریم با تعاملی که انجام شده، حجم کالاها کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نسیه بری (تعهدی و درصدی) برای کالاهایی است که در صف تامین ارز هستند، اعلام کرد: ۱۰ درصد کالا پس از انجام تعهدات ارزی امکان ترخیص خواهد داشت.

رئیس کل گمرک با بیان این که ۴ میلیون تن کالای اساسی و ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی کانتینری و غیر کانتینری در مبادی ورودی وجود دارد، گفت: عمده این کالاها (85 درصد) مواد اولیه و ماشین آلات راه سازی و کالاهای واسطه ای هستند که در صف تخصیص و تامین ارز قرار دارند.

وی ایستایی کالاها را به قبل از اظهار کالا به گمرک، حین اظهار و پس از اظهار تقسیم‌بندی کرد و بیان داشت: تخصیص و تامین ارز و اسناد مالکیت کالا از مشکلات قبل از اظهار کالا است. در حین اظهار مباحثی مانند اجرا دریافت مجوزهای مربوط به کالا از سازمان‌های متولی و کمبود نقدینگی،‌ پس از اظهار نیز محدودیت‌های فصلی و حمل و نقل باعث تطویل ترخیص کالا می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید