صندوق نوآوری و شکوفایی در مظان اتهام و یک آزمون بزرگ/ 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق به چه کسانی داده شده است؟

    کد خبر :808023

صندوق نوآوری و شکوفایی که چند سالی هست زیر نظر دولت و دفتر ریاست جمهوری فعالیت می کند، این روزها در مظان اتهام تعداد زیادی از کاربران شبکه های مجازی قرار گرفته است؛ افرادی که ضمن اشاره به میلیاردها تومان تسهیلاتی که این صندوق اعطا کرده است، مدعی هستند نحوه پرداخت این تسهیلات شفاف و عادلانه نبوده است!

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- صندوق نوآوری و شکوفایی در سال های گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان به شرکت های استارتاپی وام و تسهیلات پرداخت کرده است؛ تسهیلاتی که اخیراً نیز در قالب وام های 50 میلیارد تومانی به شرکت های استارتاپی پرداخت شده است.

علی وحدت- رئیس صندوق در موضع گیری های اخیر خود مدعی شده است که تعدادی از این شرکت های استارتاپی که وام های مورد اشاره را دریافت کرده اند، علاقه ندارند تا نام و مشخصاتشان رسانه ای شده و شفاف شود.

این موضوع برای بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به یک موضوع مهم تبدیل شده است و آنها از روسای صندوق می خواهند که لیست دریافت کنندگان وام را حتماً منتشر کنند.

علاوه بر کاربران شبکه های اجتماعی- حسین سلامی- مدیرعامل سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران نیز در نامه ای خطاب به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به همین مسئله بر شفاف سازی در مورد تسهیلات اعطایی تأکید کرده است.

در بخشی از نامه مورد اشاره سلامی نوشته است: پیرو انتشار اخباری مبنی بر اعطای وام 50 میلیارد تومانی به شرکت های استارتاپی و اظهار نظر حضرتعالی مبنی بر عدم تمایل برخی از این شرکت ها به انتشار نام، این موضوع به اتهامی قابل تأمل در میان فعالان کسب و کار تبدیل شده است.

رئیس نظام صنفی-رایانه ای تهران در بخش دیگری از نامه خود افزوده است: حجم ریالی وام های اعطایی در دوران تصدی حضرتعالی که بیش از 12 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، از یک سو موجب خوشحالی اکوسیستم استارت اپی به دلیل حمایت های صورت گرفته شده و از سوی دیگر، نگرانی هایی را در خصوص نحوه و توزیع و میزان اثر بخشی آن بوجود آورده است.

همچنین در بخش انتهایی این نامه نیز از رئیس صندوق نوآوری خواسته شده است تا حتماً نسبت به شفاف سازی در مورد تسهیلات اعطایی اقدام شود.

همانطور که اشاره شد در رابطه با همین موضوع در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر نیز نقطه نظرات مشابهی مطرح می شود.

به طور مثال کاربری در توئیتر در این باره نوشته است:

« یقینا صندوق نوآوری و شکوفایی باید شفاف کنه. پول بیت‌المال رو وام دادید. دمتون گرم. ولی به کیا دادید؟ اونایی که وام‌ها رو گرفتن گفتن شما اسممون رو جایی نگید شما هم نگفتید!؟»

کاربر دیگری نیز نوشت:

حال صندوق نوآوری شکوفایی برای ارائه کارنامه موفق خود در برابر یک امتحان بزرگ قرار دارد و آن شفافیت است. اگر این صندوق آمار دقیق و روشنی از شرکت‌هایی که از صندوق تسهیلات دریافت کردند را منتشر کند کارنامه آن به‌مراتب قابل دفاع‌تر از شرایط حاضر خواهد بود.

فارغ از فضای پیش آمده به نظر می رسد این مطالبه به وجود آمده به ویژه به دلیل حجم بالای تسهیلات پرداختی به شدت نیازمند شفاف سازی است.

این موضوع از آن جهت مهم تر می نماید که بدانیم صریحاً اعلام می شود که شرکت های دریافت کننده وام علاقه ای به قید شدن نامشان در رسانه ها ندارند!

بر همین اساس باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک چه رخ خواهد داد و صندوق نوآوری و شکوفایی در برابر این اتهام چه واکنشی نشان خواهد داد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید