نام و تصویر معرف ویلموتس، مدیرِ منصوب سلطانی فر در اروپا! / واسطه سنگین‌ترین قرارداد تاریخ ورزش ایران کیست؟

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴
    کد خبر :720811

درست دقایقی پس از افشاگری جمعه شب مهدی تاج در بخش خبری ۲۰:۳۰ درباره معرفی ویلموتس به فدراسیون فوتبال با نامه وزیر ورزش، تعداد زیادی از خبرنگاران زبده و البته هواداران سمج و نکته سنج فوتبال در ایران درباره مرکزی به نام مرکز فرهنگی ایران و هلند جستجو می‌کنند، چون این مرکز پیشنهاد دهنده ویلموتس اعلام شده است.

به گزارش تابناک،این همان انجمنی است که تاج در مصاحبه اخیرش، مدعی شده که وزیر ورزش نامه اش را برای انتخاب سرمربی تیم ملی به او ارجاع داده بود. مرکزی که قاعدتا بر اساس نام و مشخصاتش باید ماموریت فرهنگی در بیرون مرز‌ها داشته باشد، چگونه در معادله انتخاب سرمربی برای تیم ملی ایران ـ که بحثی کاملا تخصصی و نیازمند دانش روز فوتبالی است ـ دخالت کرده؟!

مرکزی که پیش از این، هرگز نامش در میان اهالی فوتبال آورده نشده بود و حتی خبر یک نشست با محوریت فوتبال هم به جامعه مخابره نکرده بود، اکنون در بطن جدال دو نهاد ورزشی ایران بر سر مقصر استخدام یک مربی درجه سه با دستمزد نجومی قرار گرفته که باید به جامعه، نهاد‌های نظارتی و نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.

مرکز فرهنگی ایران و هلند و ارتباطش با سلطانی فر

نخستین گام برای پیدا کردن نشان و نامی از این انجمن و مرکز، سرچ آن در فضای گوگل و سایر جستجوگر‌های فضای مجازی است؛ تلاشی که نتیجه درخور توجه و مشخصی برای یک پرسشگر آماتور ندارد. در پیگیری برای یافتن مشخصات این مرکز فرهنگی در فضای اینترنت، به جز یکی دو خبر که به افتتاح این مرکز در دوره حضور مسعود سلطانی‌فر در سازمان گردشگری اشاره دارد، چیزی دستگیرتان نمی‌شود؛ اما همین یک جمله هم کافی است!

حلقه ارتباط این نهاد فرهنگی با ورزش، از همینجا کشف می‌شود. وزیر ورزش دو ماه پیش از نشستن بر صندلی وزارت، در مراسم افتتاح این مرکز شخصا حضور یافته است.

عکسی از مراسم افتتاح مرکز فرهنگی ایران و هلند با حضور سلطانی فر در سال 95

در حالی که بین ماموریت‌های این نهاد هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های ورزشی و تخصص انتخاب سرمربی و یا حتی مراوده‌های ورزشی حرفه‌ای نشده است، حالا دیده می‌شود که مدیر آن، این اجازه را به خود می‌دهد که سه نام را درون یک نامه نوشته و برای وزیر ورزش مملکت بفرستد. این خود گویای ارتباطی است که می‌شود بین مدیر این نهاد و وزیری که اکنون در مصدر کار است، برقرار باشد. سلطانی فر هم قاعدتا نمی‌تواند بگوید که مدیر جوان و منصوبش در اروپا را نمی‌شناخته و بدون آشنایی برایش حکم صادر کرده است.

تا امروز مشخص نبود که اصلا این مرکز از چه طریقی توانسته نامه خود را به دست عالی‌ترین مقام ورزش ایران برساند تا این نامه با پاراف سلطانی فر در اختیار مهدی تاج قرار بگیرد، اما حالا همه چیز روشن است. پس برخلاف ادعای وزارت ورزش، ارجاع چنین نامه‌ای از بیرون کشور به فدراسیون فوتبال ایران آن هم نه برای موضوعی مثل ساماندهی هواداران در یک رویداد ورزشی یا دعوتنامه برای دیدار دوستانه، بلکه انتخاب سرمربی تیم ملی اصلا عادی و طبیعی نیست

عکسی از سخنرانی مازیار تشکری، مدیر منصوب سلطانی فر در گشایش مرکز فرهنگی ایران و هلند با حضور شخص وزیر فعلی ورزش

شاید مرور اتفاقات چهار سال قبل بتواند به رمزگشایی این پرونده کمک کند. سلطانی‌فر در ۲۱ شهریور سال ۱۳۹۵ ـ که رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بود ـ مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند را در لاهه، افتتاح و مازیار تشکری تیمجانی را هم به مدیر‌عاملی این مرکز معرفی می‌کند. این شخص در اولین مصاحبه‌اش گفته بود، دفتر مرکز فرهنگی تجاری ایران و هلند با حمایت‌های همه‌جانبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت (جناب آقای سلطانی‌فر که امروز وزیر ورزش ایران است)، تاسیس شد.

تنها دو ماه بعد از افتتاح این مرکز فرهنگی در هلند، سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد و مسلما ارتباط دوستانه شخص وزیر با مازیار تشکری به عنوان مدیر مرکز فرهنگی ایران و هلند که منصوب خود وی بوده، در انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی نقش پررنگی داشته است و کتمان وزیر ورزش هم نمی‌تواند موضوع را نفی یا رد کند.

چرا وزیر نقش آفرینی در معرفی ویلموتس را کتمان می‌کند؟

در زمستان سال ۹۷ رقابت بر سر معرفی جانشین کارلوس کی روش بود و هر روز گزینه‌های متعددی از سوی سخنگوی وزارت ورزش در توییتر مطرح می‌شد و هر چه زمان جلوتر می‌رفت، نام‌ها بزرگتر می‌شد. آن روز‌ها وزیر ورزش هیچ تکذیبیه‌ای بر خبر کمکش برای استخدام جانشین مرد پرتغالی منتشر نمی‌کرد و از خواندن اسامی بزرگ برای هدایت تیم ملی فخر می‌فروخت. حالا، اما طبیعی است که پس از شکست‌های پیاپی مقابل بحرین و عراق و خشم عمومی نسبت به عملکرد ویلموتس و بدتر از آن دستمزد عجیب و غریب وی از جیب ملت، کسی انتخابش را گردن نمی‌گیرد.

نکته این‌که با صحبت‌های جمعه شب تاج، حالا فشار متوجه وزیر ورزش است و مسئولیت انتخاب به سمت وزارتخانه رفته و تکذیبیه و توضیح هم نمی‌تواند بار این اقدام بحث برانگیز را از روی دوش وزیر بردارد. وزیری که به شدت با احتمال استیضاح در مجلس جدید روبه روست و پیام تبریک فراتر از انتظار سلطانی فر برای قالیباف هم نمی‌تواند از این احتمال کم کند.

راز قرارداد نجومی ویلموتس چیست؟

موضوع کلیدی، اما اینجاست که فدراسیون فوتبال با ریاست تاج که گزینه تمدید قرارداد با سرمربی در اندازه‌های کارلوس کی روش را با نصف قیمت ویلموتس داشت، چگونه با حدود دو برابر آن دستمزد، سراغ مرد بلژیکی رفت و نه در خاک ایران که در اروپا با این مربی درجه سه قرارداد بست؟ آیا در رقم دستمزد هم نامه یا توصیه‌ای رد و بدل شده که هنوز برای افکارعمومی پنهان مانده؟ واسطه این قرارداد کیست و آیا برای پرداخت غرامت عجیب درخواستی ویلموتس پا پیش می‌گذارد؟

حالا باید دید آیا وزارت ورزش و جوانان ابعاد بیشتری از این ماجرا را برای اطلاع مردم منتشر خواهد کرد یا به سیاست کنونی اش یعنی سکوت در این پرونده ادامه خواهد داد.

نویسنده: پژمان حسین زاده

حضور تاج و ساکت در سفارت ایران در لاهه و دیدار با علیرضا جهانگیری در مسیر قرارداد با ویلموتس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید