بررسی گوشی شیائومی می 9 لایت / گمنامی در بین میان‌رده‌ها!

    کد خبر :720513

اسمارت‌فون میان‌رده شیائومی می 9 لایت (Mi 9 Lite) به عنوان عضوی از خانواده تلفن‌های شیائومی می 9 شناخته می‌‌شود. این تلفن در کنار تلفن‌های Mi 9T ،Mi 9 SE ،Mi 9T Pro و Mi 9 به فروش می‌رسد. این تلفن در بازار چین با نام Mi CC9 شناخته می‌شود. میان‌رده شیائومی به یک صفحه‌نمایش بزرگ 6.39 اینچی آمولد با رزولوشن +1080p و تراشه اسنپدراگون 710 مجهز شده است. یک دوربین سه‌گانه در پشت تلفن و یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسل در بالای پنل آن قرار گرفته است که امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

هم‌چنین، می 9 لایت دارای یک باتری بزرگ 4030 میلی‌آمپر است که از فناوری شارژ سریع 18 وات پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری MIUI 10 در پوسته اندروید 9 این تلفن اجرا می‌شود. از سایر قابلیت‌ها و امکانات این گوشی می‌توان به رادیو FM، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و سنسور مادون قرمز اشاره کرد. این هندست از کارت حافظه microSD هم پشتیبانی می‌کند، اما این شکاف با سیم‌کارت دوم مشترک است.
طراحی

به گزارش آی تی سان،هنگامی که این تلفن را در دستان خود می‌گیرید، احساس می‌کنید که با یک تلفن پرچمدار مواجه شده‌اید. طراحی خمیده در چهار طرف تلفن، بافت رنگی و خمیدگی‌های بالا و پایین گوشی از مواردی هستند که طراحی دستگاه را زیبا نشان می‌دهند.

البته، زیبایی دردسرهای خود را هم دارد. مدل مورد بررسی من آبی رنگ است و اثرانگشت من به راحتی در پنل پشتی دیده می‌شود. هرچند، مقدار جذب اثرانگشت در مدل آبی زیاد نیست، اما باعث اشباع چربی در پنل پشتی می‌شود. فریم دستگاه از جنس آلومینیوم بوده و پنل صفحه‌نمایش و پشت تلفن توسط شیشه پوشش داده شده است.

با گرفتن می 9 لایت در دستان خود احساس می‌کنید که این تلفن به‌زودی از دست شما لیز خورده و با زمین خدا برخورد می‌کند. این احساس کاملا صحیح است و پیشنهاد می‌شود که از قاب داخل جعبه یا قاب‌های موجود در بازار استفاده کنید که هیچ آسیبی به بدنه زیبای تلفن وارد نشود. قاب ژله‌ای داخل جعبه تلفن نیز مقاومت بالایی ندارد و پیشنهاد ما به شما استفاده از قاب‌های استاندارد شخص ثالث است.

در پنل پشتی تلفن لوگوی شیائومی به عنوان یک چراغ نوتیفیکیشن و رقص نور در هنگام پخش موسیقی عمل می‌کند که زیبایی خاصی به این تلفن می‌بخشد. دوربین سه‌گانه در سمت چپ بالای پنل تلفن دیده می‌شود و یک فلاش LED دوگانه در خارج از مجموعه دوربین قرار گرفته است.

اما یکی از نقاط ضعف طراحی در بخش ضخامت ماژول دوربین است که باعث می‌شود دستگاه در سطوح صاف با یک انگشت هم تکان بخورد. این مسئله با استفاده از یک قاب محافظ حل می‌شود، اما در حالت کلی ضخامت مجموعه دوربین من را اذیت می‌کند.

در بالای پنل صفحه‌نمایش یک دوربین سلفی وجود دارد و مجموعه‌ای از سنسورهای غیرقابل مشاهده نیز در بالای آن تعبیه شده‌اند که من در نور مستقیم آفتاب نیز موفق به دیدن این سنسورها نشدم. در همین بخش بلندگوی مکالمه دیده می‌شود که به پنل بالایی تلفن چسبیده و به عبارتی لب‌به‌لب پنل است.

در سمت راست تلفن دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار گرفته‌اند، اما این دکمه‌ها کمی به هم نزدیک هستند و من در برخی از مواقع به جای فشردن دکمه پاور به صورت ناخودآگاه دکمه تنظیم صدا را فشار می‌دادم. سمت چپ تلفن نیز فقط یک شکاف برای سیم‌کارت و کارت حافظه را میزبانی می‌کند و هیچ نکته خاصی در این بخش وجود ندارد.

صفحه‌نمایش

برخی از مدل‌های این تلفن درون جعبه خود دارای محافظ صفحه‌نمایش هستند، اما درون جعبه مدل مورد بررسی ما هیچ محافظی برای صفحه‌نمایش وجود نداشت. مقدار نور پنل OLED می 9 لایت در بهترین حالت به 440 نیت می‌رسد که با ادعای شیائومی مبنی‌بر روشنایی 430 نیت مطابقت دارد. اگر نور تلفن را در حالت خودکار تنظیم کنید، این عدد در بیشترین مقدار خود به 600 نیت می‌رسد.


باتری

استقامت می 9 لایت شیائومی در تست باتری وب‌سایت GSMArena به 106 ساعت رسید که نتیجه بسیار خوبی است. باتری در تست صفحه‌ روشن عالی عمل کرد و در آزمایش وبگردی نیز تا 13 ساعت و 25 دقیقه روشن ماند. در بخش آزمایش پخش ویدیو نیز می 9 لایت تا 17 ساعت ما را سرگرم کرد. به طور کلی، عملکرد باتری در حالت استندبای نیز خوب بود و ما از آن راضی هستیم.

ظرفیت باتری این گوشی در مدت زمان 30 دقیقه از صفر به 40 درصد می‌رسد که این امر توسط فناوری Quick Charge شرکت کوالکام محقق شده است.


اسپیکر و کیفیت صدا

اسپیکر میان‌رده شیائومی در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده است. در این بخش دو خروجی وجود دارد اما یکی از خروجی‌ها به عنوان میکروفون کار می‌کند. این بلندگو در آزمایش بلندی صدا نمره خوبی کسب کرد. البته، در برخی از صداها ضربه‌هایی شنیده می‌شود که احساس می‌کنید صدای خروجی بلندتر از حد استاندارد است. در این میان، بلندی صدا در هنگام پخش موسیقی از یوتیوب کمی کاهش می‌یابد.

کیفیت صدای خروجی این تلفن در هنگام اتصال به یک آمپلی‌فایر خارجی بسیار عالی و دقیق است، اما در این بخش نیز صدای خروجی در برخی موسیقی‌ها پایین‌تر از میانگین مورد انتظار ما بود.

صدای خروجی در هدفون نسبت به آمپلی‌فایر بیشتر می‌شود، اما در برخی مقاطع صدا اعوجاج بیشتری داشت. در حالت کلی باید بگوییم که می 9 لایت برای شنیدن موسیقی‌ در سطح حرفه‌ای طراحی نشده است.

عملکرد و بنچمارک

می 9 لایت برای پردازش اطلاعات از تراشه میان‌رده اسنپدراگون 710 کوالکام کمک می‌گیرد. این تراشه یکی از قدرتمندترین تراشه‌های میان‌رده کوالکام به حساب می‌آید که در فرآیند 10 نانومتری تولید شده است.

درون این تراشه یک پردازنده هشت هسته‌ای با چهار هسته Kryo 360 Gold و چهار هسته Kryo 360 Silver وجود دارد که پردازنده گرافیکی Adreno 616 به همراه 6 گیگابایت حافظه رم آن را همراهی می‌کنند.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلف می 9 لایت را مشاهده می‌کنید.

تراشه اسنپدراگون 710 برای انجام امور روزمره و اجرای بازی‌های سنگین بسیار مناسب است و عملکرد آن بیش از انتظار ما خوب بود. البته، تراشه اسنپدراگون 730 موجود در Mi 9T گزینه مناسبی برای این کارها است، اما 710 نیز به همان اندازه مناسب بوده و تنها در صورتی که کاربران تقاضای بیشتری از تلفن خود داشته باشند، می‌توانند این مدل را خریداری کنند.

دوربین

میان‌رده شیائومی می 9 لایت دارای سه دوربین اصلی است، اما فقط دو عدد از این دوربین‌ها توانایی تولید عکس و ویدیو را دارند. دوربین اصلی در وسط ماژول قرار دارد و از سنسور IMX 586 شرکت سونی با کیفیت 48 مگاپیکسل استفاده می‌کند که در پشت یک لنز 25 میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/1.8 جای گرفته است. در بالای این دوربین یک سنسور التراواید 8 مگاپیکسل و در پایین آن یک سنسور عمق 2 مگاپیکسل قرار دارد.

دوربین اصلی دستگاه تصاویر را به صورت پیش‌فرض با کیفیت 12 مگاپیکسل ثبت می‌کند. در این تصاویر جزییات زیادی به همراه کنتراست عالی و رنگ‌های واقعی دیده می‌شوند. دامنه داینامیک نیز بسیار عریض است و ما را به استفاده از حالت HDR مجبورد نکرد. در حالت کلی، تصاویر روز دارای کیفیت بالایی هستند و نقطه ضعف خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

اسمارت‌فون‌های سری Mi 9 در بخش دوربین از کیفیت بالایی برخوردارند و ما خوشحال هستیم که می 9 لایت نیز همانند سایر اعضای خانواده خود در این بخش عالی عمل کرد.

تصاویر شب با کیفیت 48 مگاپیکسل

نتیجه‌گیری

اسمارت‌فون شیائومی می 9 لایت تلفن هوشمند فوق‌العاده‌ای است که افراد کمی آن را خریداری می‌کنند. (علی‌الخصوص در بازار ایران) تنها ایرادی که می‌توان به این تلفن وارد کرد، مشترک بودن شکاف سیم‌‌کارت دوم با کارت microSD است که البته شما می‌توانید با خرید نسخه 128 گیگابایتی این مسئله را حل شده بدانید.

می 9 لایت به عنوان آخرین عضو از خانواده سری می 9 شناخته می‌شود، اما هنوز هم طرفداران خود را دارد. با توجه به این که تلفن‌های زیادی در این خانواده وجود دارند، می 9 لایت انتخاب خوبی برای افراد بوده و هیچ وقت آن‌ها را پشیمان نمی‌کند.


نقاط قوت:

صفحه‌نمایش OLED باکیفیت و بزرگ
طراحی خوب و استفاده از گوریلا گلس 5 در پنل
عملکرد خوب باتری
عملکرد سخت‌افزار در اکثر موارد عالی است
کیفیت خوب تصاویر شب و روز
کیفیت عالی در فیلمبرداری
رادیو FM، مادون قرمز، پشتیبانی از NFC و کارت microSD

نقاط ضعف:

قیمتی مشابه سایر تلفن‌های سری ردمی و می
استعداد بالای پنل پشتی در جذب اثرانگشت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید