توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی / تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی ایران

  • سیاسی
  • شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰
    کد خبر :720403

کاظم غریب‌آبادی عصر جمعه در گفتگو با خبرنگاران افزود که این گزارش در ارتباط با تحولات فنی هسته ای، به پیشرفت‌های زیر اشاره می‌کند:

عبور تولید آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن و رسیدن به ۱۳۲.۶ تن.

استفاده از ماشین‌های جدید از جمله غنی سازی با ماشین‌های آی. آر ۴، آی. آر ۵، آی. آر ۶، آی. آر. اس، آی. آر. اس ۶، و آی. آر.۲. ام در خطوط تحقیق و توسعه.

غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد و فراتر از حد تعیین شده در برجام.

تولید ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که ۵۵۰.۷ کیلوگرم بیشتر از گزارش ماه مارس بوده و ۱۳۵۶.۵ کیلوگرم آن نیز اورانیوم با غنای ۴.۵ درصد می‌باشد.

به گزارش دانشجو،سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین با اشاره به اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی برجام در ایران توسط آژانس، گفت که از جمله محور‌های زیر در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است:

تداوم اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت در شرایط ویژه ناشی از کرونا و همکاری مناسب ایران در این زمینه.

تداوم اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران و ادامه راستی زمایی اظهارنامه‌های پروتکل توسط آژانس.

تداوم راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران از سوی آژانس؛واین که آژانس از روز اجرای برجام، به راستی آزمایی و نظارت درخصوص تعهدات هسته‌ای در ایران تحت برجام پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۹۸ با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در واکنش به آخرین گام ایران و با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با استفاده از ساز وکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش بازگردانند.

آن‌ها ۲۴ دی‌ماه ۹۸ با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار اعلام کردند. با این حال جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این ساز وکار هنوز فعال نشده و طرف‌های اروپایی بر تمدید جدول زمانی آن اتفاق نظر دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید