خوش چشم: ترامپ با ابزار تهدید صاحبان توئیتر را با خود همراه می‌کند / توئیتر ابزار قدرت ترامپ در تقابل با رسانه‌ها

  • سیاسی
  • شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۸:۵۷
    کد خبر :720333

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دانشجو، درباره تهدید ترامپ مبنی بربستن توئیتر و امضای دستور محدود کردن آن و اینکه اساسا با توجه به اینکه این پلتفرم توئیتر عامل اصلی پیروزی او در انتخابات۲۰۱۶ بود و تا چه حد این تهدید عملیاتی خواهد شد، گفت: ترامپ و توئیتر در یک بازی که هر دو متنفع می‌شوند قرار دارند این در حالی است که ترامپ بسیار از اقدامات خود را از طریق توئیتر انجام می‌دهند تا رسانه‌های جریان اصلی را دور بزند و مستقیما با مخاطبین خود در ارتباط باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد بالای فالوور‌هایی که او در فضای توئیتر دارد، موفق هم عمل کرده است. با توجه به نزدیکی انتخابات و اینکه او نیاز دارد با مردم بیشتر و به صورت مستقیم صحبت کند به ویژه بعد از دوران کرونا و با توجه به اعتراضات کنونی بعید به نظر می‌رسد که محدودیت‌های جدی برای توئیتر در فضای مجازی ایجاد کند.

خوش چشم تصریح کرد: با توجه به اینکه ترامپ به منظور پیروزی در انتخابات نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی در کشور است یکی از راه‌های آن برقراری ارتباط با مردم از طریق توئیتر است، بر همین اساس ترامپ سعی می‌کند با ابزار تهدید صاحبان توئیتر را با خود همراه کند و بعید به نظر می‌رسد وی چنین ابزاری را در نزدیکی انتخابات از دست بدهد، چون در تقابل با رسانه‌های جریان اصلی توئیتر ابزار قدرتمندی برای او محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ از تهدید همواره بهره‌مند شده است، گفت: در بسیاری از موارد البته این تهدیدها عملیاتی نمی‌شود همان طور که در سیاست خارجی او نسبت به ایران این رویه بار‌ها به چشم آمده است.

وی با تاکید بر اینکه تهدید بدون اقدام عملیاتی منجر به اعتبارزدایی از اقدامات ایالات متحده خواهد شد، افزود: این روند خسارت بزرگی برای آمریکایی‌ها به بار خواهد آورد لذا در چنین مواردی به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد تهدید خود را در مورد توئیتر عملیاتی کند.

خطای ترامپ در قبال توئیتر ناشی از عادت او نسبت به ریسک و قمار است

خوش چشم درباره اینکه چرا ترامپ در قبال توئیتر دچار خطایی با این وسعت شد، گفت: ترامپ عادت به ریسک و قمار دارد او از تهدید شفاهی به عنوان یک امر ریسک پذیر استفاده می‌کند و قاعدتا به جهت اینکه نحوه نگاه او به حوزه‌های داخلی و خارجی یک نگاه دیکتاتورمآبانه است که خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند لذا ریسک چنین اقداماتی نزد او کمتر محاسبه می‌شود. اینجاست که احتمالا خطای فاحشی به وجود خواهد آمد و آن ضربه‌ای بزرگ به آینده سیاسی آمریکا خواهد بود.

توئیتر و نگرانی از تقابل با ترامپ

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ترامپ تصور می‌کند تهدید در همه حوزه‌ها جواب خواهد داد، گفت: به نظر می‌رسد او در انتظار این است که با این تهدیدات توئیتر عقب نشینی کند این در حالی است که تا همین جا نیز توئیتر از حداکثر ظرفیت‌های خود در قبال ترامپ استفاده نکرده تا به تقابل مستقیم با او نرود اما ادامه این سیاست تا مقطعی نتیجه بخش خواهد بود و بالاخره توئیتر نیز باید جوابگوی افکار عمومی آمریکا باشد.

وی با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد توئیتر در فضای فعلی آمریکا گرفتار مباحثی، چون فیلتر شود، گفت: اساسا توئیتر یکی از شرکت‌های بزرگ عصر جدید از لحاظ منافع اقتصادی است که در صورت فیلتر شدن ضرر بزرگی به این بخش از نیروی اقتصادی جامعه وارد خواهد شد و به تبع آن سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دچار تهدید و ضرر‌های مالی می‌شوند.

خوش چشم در پایان تصریح کرد: در افکار عمومی نیز فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نه تنها سودی برای ترامپ ندارد، بلکه بازخوردی منفی خواهد داشت. اساسا واکنش‌های آمریکا در مهار این قبیل مسائل تقابل مستقیم نیست و با پنبه سر می‌برد یعنی اگر بخواهد کاری کند که فعالیت توئیتر محدود شود ابتدا محدودیت‌هایی در مورد این فضا ایجاد می کند تا به عنوان مثال سهام آن در بازار بورس سقوط کند، از طرف دیگر ترامپ اگر چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود داشته باشد قطعا اول یک پلتفرم دیگر جایگزین توئیتر می‌کند که دست کم ۴۰ الی ۵۰ میلیون فالوور داشته باشد و بعد دست به فیلتر توئیتر می‌زند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید