علت نوسان قیمت تایرهای سنگین در بازار

    کد خبر :718798

سید محمد حسین مولاخواه مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در گفت‌وگو با فارس با بیان توضیحاتی از وضعیت لاستیک در سال 1398 گفت : با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص میزان مصرف کشور به انواع تایر داخلی و وارداتی طی شش سال گذشته بطور میانگین در حدود 190 هزار تن معادل 25 میلیون حلقه تایر سبک شامل انواع تایر سواری و وانتی و بالغ بر 160 هزار تن (در حدود 4 میلیون حلقه) انواع تایر سنگین شامل باری ، اتوبوسی ، کشاورزی، راهسازی و صنعتی نیاز داشته است.

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با استناد به اطلاعات دریافتی از واحدهای تولیدکننده تایر داخلی عنوان کرد : از مجموع تولیدات لاستیک کشور در سال گذشته بالغ بر 232 هزار تن انواع تایر وسایط نقلیه سبک و سنگین تقریبا به مقدار 21.4 میلیون حلقه به ترتیب سهم تولید انواع لاستیک سواری و وانتی 67 درصد ، باری اتوبوسی بایاس و رادیال 22 درصد و سایر محصولات شامل کشاورزی و راهسازی و …می باشد.

به گفته مولاخواه، این میزان تولیدات صورت گرفته توسط 8 واحد تولیدی فعال در کشور تولید و روانه بازار و شرکت‌های خودرو سازی شده است و ضمنا مقدار تولید در بازه زمانی سال جاری در سال 1398 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 هزار تن حدود 6 درصد و معادل 2 میلیون و 445 هزار و 453 حلقه افزایش یافته است.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: براساس اطلاعات اخذ شده در فروردین ماه سال جاری حدوداً 15 هزار و 435 تن انواع تایر سبک و سنگین معادل یک میلیون و 439 هزار و 52 حلقه توسط شرکت‌های تولید کننده داخلی تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ، از 11 درصد رشد برخوردار بوده و انواع لاستیک سواری با حدود 9 هزار تن تولید 35 درصد رشد را در همین میانگین زمانی نشان می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران افزود: این در حالی است که در 12 ماهه سال 1398 جهت رفع نیاز داخلی در مجموع 202 هزار تن انواع تایر و تیوب سبک و باری – اتوبوسی به کشور وارد شده که البته در مقایسه با سال 1397 در حدود 138درصد افزایش داشته است. که در میان انواع لاستیک سنگین به منظور تامین نیاز کامیون‌داران و ناوگان مسافربری و راهسازی و صنعتی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده اند.

مولاخواه در خصوص قیمت لاستیک نیز اظهار داشت : فاصله قیمت تعیین شده تایرهای سنگین داخلی با نرخ‌های بازار به دلیل موجودی و فراوانی آن به کمتر از 10 درصد رسیده بود حتی در بعضی از مواقع شرکت‌های واردکننده با سود کمتر نسبت به توزیع آن اقدام کرده لیکن پس از شروع سال جاری و تداوم عدم تخصیص ارز رسمی به تایرهای سنگین و مواد اولیه مصرفی تایر شاهد نوسانات قیمتی در بازار هستیم.

وی در ارتباط با تعیین قیمت تایرهای سنگین وارداتی با ارز رسمی بیان داشت: تاکنون اسناد بهای تمام شده در حدود 800 فقره ثبت سفارش مربوط به 98 شرکت واردکننده تایر اخذ و قیمت‌های مورد تایید سایزهای مذکور به شرکت‌ها و مراجع نظارتی ابلاغ و در سامانه 124 این سازمان درج شده است.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: لاستیک خودرو در حال حاضر در زمره کالاهای اولویت دار نظارتی بوده و قیمت و توزیع آن بصورت مستمر رصد و شکایت های واصله به تلفن 124 نیز ازسوی سازمانهای صمت استانها در اسرع وقت رسیدگی می شود.

مولاخواه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره ای به آمار بازرسی‌های انجام شده از واحدهای عرضه کننده تایر، ابراز داشت: در سال 1398 تعداد 57.510 مورد بازرسی از عرضه کنندگان تایر در سراسر کشور توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها صورت پذیرفته که منتج به تشکیل بالغ بر 2.129 پرونده تخلف به ارزش 153.854.5219.191 ریال شده است.

وی افزود: همچنین در فروردین ماه سال جاری نیز توسط بازرسان سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها بیش از 800 مورد بازرسی از عرضه کنندگان تایر صورت پذیرفته که از این تعداد 13 واحد متخلف شناسایی و پرونده متخلفین به ارزش 438 میلیون و 120 هزار ریال برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید