زور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌ها نمی‌رسد

    کد خبر :718361

 ستاد تسهیل و رفع موانع تولید طبق قانون وظیفه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در سراسر کشور را بر عهده دارد تا بتواند بر اساس شرایط هر واحد تولیدی نسبت به کمک رسانی و احیا آنها اقدام کند. در این مسیر اما مشکلات متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها عدم تمکین بانک ها به مصوبات این ستاد مبنی بر امهال وام ها یا تخصیص تسهیلات مالی جدید به واحدهای دارای مشکل است. نظرات برخی از تولید کننده ها را در این حوزه جویا شدیم:

تولید کننده مازندرانی: بروکراسی سنگین مانع دریافت تسهیلات شد

جمشید حسن‌پور مدیرعامل شرکت باران نیرو بشل که در زمینه تولید برق نیروگاهی فعالیت می‌کند، گفت: یک بار برای دریافت تسهیلات ۶ میلیارد تومانی از ستاد تسهیل معرفی شدیم که به دلیل بروکراسی سنگین دریافت نکردیم، سپرده‌گذاری یکی از موارد مطرح شده پس از مصوبات ستاد تسهیل بوده و همچنین در نحوه نگارش فاکتورها ایراداتی و درخواست‌هایی را مطرح کردند که به دلیل طولانی شدن زمان پرداخت تسهیلات منصرف شدیم.

تولید کننده ایلامی: شرایط سخت پرداخت تسهیلات

سعید مظفری مدیر کارخانه تولید آجر نقشینه در گفت‌و‌گو با فارس در ایلام گفت: شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته‌اند، برای متقاضیان مشکل‌ساز شده است که نداشتن بدهی و معوقه و چک برگشتی، از جمله این شرایط است که مدیران واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: بدون شک، بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی توانایی پرداخت معوقات و بدهی‌ها را ندارند و همین امر سبب می‌شود که نتوانند تسهیلات را برای فعالیت مجدد دریافت کنند.

عمده مشکلات واحدهای تولیدی

مدیر کارخانه تولید آجر نقشینه با بیان اینکه متاسفانه دیگر دستگاه‌ها و ادارات نیز با جریمه‌ واحدهای تولیدی عرصه را برای ادامه فعالیت این واحدها تنگ کرده‌اند، گفت: به طور مثال، اقتصاد و دارایی ۳۵۰ میلیون تومان کارخانه آجر نقشینه را جریمه کرده است که مبلغ بالایی است.

مظفری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی نیز ۲۰۰ میلیون تومان جریمه برای این کارخانه صادر کرده است، ادامه داد: مشکلات و موانع بانکی، مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است که به رکود و عدم فعالیت آنها منجر می‌شود.

مدیر کارخانه تولید آجر نقشینه به تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود مصوبات و جلسات ستاد تسهیل، بانک‌ها همکاری لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: در حالی که کارخانه تولید آجر نقشینه به مدت ۵ سال پیاپی واحد نمونه سال بوده و یکسال نیز خودم کارآفرین برتر استان بوده‌‌ام و برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی انجام شده، اما چندین سال است که این کارخانه غیرفعال است.

مظفری با بیان اینکه فعال‌سازی واحدهای راکد مشکل است اما در تلاشیم به زودی این واحد مجدد آغاز به کار کند، گفت: کارخانه‌ای که حدود ۶۰ میلیارد تومان ارزش دارد، به خاطر حدود ۲ میلیارد تومان، مدت‌هاست که غیرفعال است.

تولید کننده سیستانی: زور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌ها نمی رسد

محمدامین کاشانی مدیر مجتمع تولیدی توسعه حجت امین واقع در شهرک صنعتی میرجاوه در این زمینه اظهار کرد: فعالیت مجموعه ما در حوزه تولید لوله های پلی اتیلن و پلیمر است و در راستای فعالیت های خود مراجعه به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان داشته‌ام.

مدیر مجتمع تولیدی توسعه حجت امین گفت: به نظر من بانک ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نه تنها مشکلی ندارند بلکه به راحتی تسهیلات می دهند اما آنچه مهم است نحوه بازپرداخت است که در آن مرحله بسیار سختگیری می‌کنند.

تولید کننده زنجانی: زور ستاد تسهیل به بانک‌ها نمی‌رسد

مدیر عامل شرکت چاقوی صنعتی زنجان با بیان اینکه زور ستاد تسهیل به بانک‌ها نمی‌رسد، افزود: اگر بانک‌ها در کنار واحدهای تولیدی قرار گیرند و انگیزه بدهند و کمک کنند، قطعا شاهد رونق تولید در کشور خواهیم بود.

مقدم با بیان اینکه ما انتظار نداریم که بانک‌ها مانند سازمان‌های خیریه عمل کنند، چرا که بانک‌ بنگاه اقتصادی است و باید سود خود را ببرد، گفت: اما رویکرد بانک‌ها غلط است و متاسفانه بانک‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و همین امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ما یک واحد فعال هستیم که اگر اسناد ما آزاد شود قطعا در راستای توسعه شرکت گام‌های خوبی برداشته خواهد شد، گفت: در غیر این صورت ما مجبوریم، 16 نفری که در شرکت کار می‌کنند را اخراج کنیم.

مدیر عامل شرکت چاقوی صنعتی زنجان با بیان اینکه که چندین بار با ستاد تسهیل و بانک‌ها نامه‌نگاری کردیم، ادامه داد: اما هنوز نه از طرف بانک‌ها و نه از طرف ستاد تسهیل جوابی به ما داده نشده است.

تولید کننده اهل خراسان جنوبی: تسهیلات ندادند، تعطیل هم کردند!

«سیدیحیی حسینی»، یکی از تولیدکنندگان باسابقه در شهرک صنعتی بیرجند است که مدت ۲۷ سال در صنایع پایین‌دستی فولاد مشغول فعالیت بوده و واحد صنعتی وی این روزها به دلیل عملی نشدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از مردادماه امسال عملاً تعطیل شده است.

حسینی گفت: از ابتدای دولت یازدهم که دچار بحران شده و اشتغال موجود در واحد تولیدی‌ خود را از دست دادیم با تمام توان واحد تولیدی را حفظ کردم، اما امسال به دلیل اجرا نشدن مصوبه همین ستاد تسهیل این واحد تولیدی عملاً تعطیل شد.

وی افزود: استاندار خراسان‌جنوبی تیرماه امسال از شهرک صنعتی بازدیدی داشت که در این بازدید برخی واحدها از جمله بنده برای حل مشکل واحد تولیدی متبوع خود درخواست سرمایه در گردش داشتم.

حسینی در ادامه گفت: در همان دیدار به استاندار گفتم این مدیران شما صنعت نمی‌دانند، اما نمی‌دانستم این سخنم موجب غضب آن‌ها به من می‌شود و هر روز مانعی برای دریافت تسهیلات برایم درست خواهند کرد، در آن بازدید و پس از برگزاری ستاد تسهیل مصوبات زیادی داشتیم که قرار شد برای دریافت سرمایه در گردش، دو قسط باقی مانده تسهیلات قبلی را پرداخت کنم و سریعاً به من تسهیلاتی داده شود تا کارم را گسترش دهم، اما نه‌تنها تسهیلاتی داده نشد، بلکه همان سرمایه‌ای که داشتم نیز بابت اقساط دادم و واحد تولیدی تعطیل شد.

تولید کننده قزوینی: تسهیلات ستاد رفع موانع تولید گران قیمت است

احمدمصطفایی، مدیر کارخانه و شرکت فرش پارس در این خصوص اظهار می‌کند: تا امروز تسهیلاتی را از مصوبات ستاد دریافت نکردیم، زیرا تسهیلاتی که از سوی این ستاد ارائه می‌شود تسهیلات گران قیمت است؛ مگر شرکت تا چه اندازه تولید دارد که برای نمونه بخواهد تسهیلات با نرخ سود ۱۸درصدی را دریافت کند؟

مصطفایی با اشاره به اینکه اگر تسهیلات ارزان قیمت هم در ستاد وجود داشته باشد تا به امروز به ما معرفی نشده است، بیان می‌کند: تسهیلاتی که در ستاد برای صنایع بزرگ مانند صنعت فرش درنظرگرفته شد، شامل ۵ میلیارد تومان بود، اما چون این تسهیلات با نرخ سود ۱۸درصدی ارائه می‌شود ما از دریافت آن صرف نظر کردیم.

مدیرشرکت و کارخانۀ فرش پارس استان قزوین با اشاره به مشکل اصلی تولید کننده برای دریافت تسهیلات می‌گوید: مشکل اصلی در این حوزه، سود بالای تسهیلات بانکی مصوب، از سوی ستاد است، چراکه قادر به پرداخت میزان سود تعیین شدۀ تسهیلات در مرحلۀ نخست نیستیم و طبیعی است در این شرایط نمی‌توانیم تسهیلات مراحل بعدی را نیز دریافت کنیم و بخش تولید هم چندان سودی ندارد که بتوان با آن نرخ بالای بهره بانکی را جبران کرد.

وی می‌گوید: برای نمونه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر نیرو در شرکت فعالیت می‌کنند تا محصولی حاصل شود و ما ۲۰ درصد قیمت سود تمام شده را برای آن‌ها درنظر می‌گیریم که بانک این میزان را از تولید کننده دریافت می‌کند و این موضوع برای تولیدکننده صرفۀ اقتصادی ندارد.

مصطفایی مهم‌ترین مشکل چرخۀ تولید را نقدینگی می‌داند و تصریح می‌کند: ما از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و از تمام مسؤولان این بخش درخواست داریم تا اگر تسهیلاتی در نظر می‌گیرند این تسهیلات برای واحدهای تولیدی، ارزان قیمت باشد و صرفۀ تولید در آن در نظر گرفته شده باشد.

تولیدکننده کرمانی: یکبار برای تسهیلات دولتی اقدام کردم؛ حمایت خوبی نشد

حسین‌جان ابولهادی مردی میانسال که نیم قرن از عمر خود را در یک کارگاه قالی‌بافی صرف تولید قالی‌های زیبا کرده و بانوان هنرمند زیادی را در کارگاهش مشغول به‌کار کرده تا امرار معاش کنند.

این کارآفرین صنعت فرش عنوان داشت: در حال حاضر حدود 15 دار قالی در کارگاه ما برپاست در حالی که اگر حمایت می‌شدیم به‌طور مستقیم 300 نفر و غیرمستقیم 450 نفر اشتغالزایی داشتیم.

ابولهادی در پاسخ به این سؤال که تاکنون تسهیلاتی از دولت دریافت کردید، گفت: یک بار اقدام کردیم فرمانداری 100 میلیون تومان تصویب کرد اما برای فرش 100 میلیون تومان رقمی نیست، با این‌حال به بانک مراجعه کردیم که با 50 میلون تومان موافقت شد اما ادامه ندادیم و در واقع حمایتی در این خصوص از ما به‌عنوان یک تولیدکننده و کارآفرین نشد.

وی که فرش‌های اصیل و زیبایش شهره جهانی دارد، افزود: سازمان جهانی یونسکو یکی از فرش‌های ریزبافت که دو رو است را به ثبت رسانده و این هم طی بازدیدی که از کره جنوبی از کارگاه وی انجام شده، صورت گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید