هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران

    کد خبر :718003

گزارش آماری انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی جزییات دقیقی از وضعیت این بازار را در سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال نشان می‌دهد؛ جزییاتی مثل اینکه کدام برند‌های گوشی تلفن‌همراه در میان ایرانی‌ها محبوب‌تر هستند. اگر کمی صبر و حوصله داشته باشید می‌توانیم با زیر و رو کردن این گزارش به اسرار بازار موبایل دست پیدا کنیم.

اول ظرف ۱۲ ماه سال ۹۸ تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد بالغ بر ۱۴ میلیون آن توسط مردم خریداری و در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است. تنها در ماه آخر سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که یک میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه از آن همین حالا در شبکه فعال است. این یعنی در ماه پرتقاضایی مثل اسفند ایرانی‌ها در ماه یک میلیون و ۳۰۰ هزار گوشی موبایل خریداری می‌کنند. در بقیه ماه‌ها میزان نیاز بازار باید کمتر از این حرف‌ها باشد. نه؟ بیشترین میزان واردات موبایل در سال ۹۸ در دی ماه اتفاق افتاده است. در این ماه تعداد یک میلیون ۸۰۰هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد در حالی که رکورد خرید موبایل توسط مردم در بهمن ماه سال ۹۸ و با فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی موبایل به‌ثبت رسیده است.

دوم ویروس لعنتی کرونا دنیا را مضحکه خودش کرده است؛ در مدتی که از چین و هند و آفریقا گرفته تا اروپا و آمریکا و کانادا همه از ترس این بیماری ماست‌ها را کیسه کرده‌اند و ترمز صادرات، واردات را کشید‌ه‌اند، آمار‌ها نشان می‌دهد ظرف مدت ۵۰ روز یعنی از ابتدای فروردین تا ۲۰ اردیبهشت تنها ۷۰۰هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است. با این‌حال فعالان بازار موبایل می‌گویند مصرف ماهانه کشور همان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. چیز دیگری که این گروه از فعالان اقتصادی را آزار می‌دهد توقف تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها برای واردات موبایل است که به‌گفته خودشان از اسفند ۹۸ اتفاق افتاده است.

سوم با توجه به اینکه از اول اسفندماه تا همین چند روز پیش بازار‌های مختلف تعطیل بوده‌اند و مردم در قرنطینه به‌سر می‌بردند، می‌توان حدس زد در این‌مدت بازار فروش گوشی ایران فعلا دست فروشگاه‌های آنلاین است.

چهار اطلاعات ثبت شده در سامانه همتا نشان می‌دهد از میان گوشی‌های موبایل فعال شده در کشور همچنان سامسونگ با ۵۶درصد، بیشترین سهم بازار موبایل را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با هفت درصد، اپل با پنج درصد و آنر با سه درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار در اختیار دارند. بیشترین میزان رشد متعلق به برند شیائومی است که در یک‌سال گذشته توجه مردم را به‌خود جلب کرده.

پنجم گوشی‌های سامسونگ مدل گلکسی A10، A10s و A50 محبوبت‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار ایران بوده‌اند. در میان گوشی‌های ساده دکمه‌ای و ارزانقیمت، برتری با نوکیا ۱۰۶ است.

ششم نیمه اول سال هنوز می‌توانستید سفر خارجی بروید، برای خودتان موبایل بخرید و با استفاده از معافیت‌های گمرکی با قیمت خیلی کمتر از بازار صاحب آیفون‌های اپل یا گلگسی‌های سامسونگ شوید، اما در نیمه دوم سال قوانین تغییر کرد. معافیت گمرکی حذف شد و مبنای محاسبه عوارض و مالیات از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شد. به همین دلیل ساده خرید موبایل در سفر خارجی عملا صرفه اقتصادی خود را از دست داد. با این‌ حال واردات موبایل اپل هنوز توسط مسافر‌ها انجام می‌شود. آمار‌ها می‌گویند در اسفندماه ۹۸ از مجموع ۶۴ هزارو ۹۵۰ دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده به کشور تنها ۱۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه به‌شکل تجاری وارد شده و زحمت ۵۳ هزار و ۷۵۰ دستگاه دیگر را مسافران کشیده‌اند.

هفتم تعداد یک میلیون ۳۶۰هزار دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفند ماه سال ۹۸ عمدتا مدل‌هایی باقیمت زیر ۳۰۰ دلار بوده‌اند و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته‌اند.

منبع: فرارو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید