دلیل اصلی افزایش نجومی قیمت مسکن/کاهش 50 درصدی قیمت املاک در آمریکا با استفاده از CGT

    کد خبر :717986

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود، افزایش حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد. در نتیجه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل آن، ۹.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که طی یک سال رشد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در هر متر داشته است. به عبارت دیگر، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاهد افزایش ۳۳.۸ درصدی بوده است.

*کاهش قیمت مسکن با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

متهم ردیف اول افزایش قیمت افسار گسیخته مسکن در سال‌های اخیر، تعلل دولت و مجلس در اخذ مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است.

در همین راستا، محمد حمیدزاده کارشناس اقتصاد مسکن ضمن بیان این نکته که بازار مسکن در سال‌های اخیر گرفتار تقاضاهای سرمایه‌ای شده است، گفت: به استناد آمار استخراج شده از سرشماری نفوس مسکن سال 95، بیش از 70 درصد تقاضاهای موجود در بازار مسکن، تقاضای سرمایه‌ای است. در چنین شرایطی، سفته‌بازی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن تلقی می‌شود و دولت باید با استفاده از ابزارهای خود زمینه قطع دست سفته بازان از بازار را فراهم آورد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در تبیین نحوۀ عملکرد مالیات بر عایدی سرمایه به منظور جلوگیری از ورود سوداگران، افزود: «خرید واحد مسکونی، نگهداری آن در مدت زمان محدود، سپس فروش واحد با قیمت بسیار بالاتر از قیمت خرید، مجموعه فعالیتی است که به سفته‌بازی شهرت دارد، در این شرایط، اخذ مالیات سنگین از سود به وجود آمده برای سفته‌باز، توسط مالیات بر عایدی سرمایه امکان پذیر است و بدین ترتیب با کاهش جذابیت فعالیت سوداگرانه، سرمایه از این بخش غیر مولد خارج خواهد شد».

حمیدزاده با اشاره به تجربیات جهانی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف، افزود: «آمریکا از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و توسعه‌یافته است که از سال 1913 نسبت به اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) اقدام می‌کند. در ایالات متحده، عایدی سرمایه کوتاه‌مدت به همان میزان که درآمد عادی مالیات پرداخت می‌کند، مشمول مالیات است. همچنین عایدی سرمایه درازمدت با نرخ پایین‌تر مشمول مالیات می‌شود. همچنین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا متناسب با میزان حقوق افراد تعیین می‌شود و از صفر درصد برای افراد کمتر تا 20 درصد برای افراد با درآمد بالا متغیر است».

وی درباره نقش مالیات بر عایدی سرمایه در کنترل قیمت بازار مسکن کشور آمریکا، اظهار داشت: «پس از مهیا شدن شرایط به منظور اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سال 1913، بازار مسکن آمریکا با کاهش چشمگیر قیمت مسکن به واسطه خروج تقاضاهای سرمایه‌ای مواجه شده است. در حقیقت پس از اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بازار مسکن آمریکا کاهش قیمت بیش از 50 درصدی را تجربه کرده است».

*وزیر سابق راه، مانع تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

با وجود تجربیات مذکور، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور ما، تجربه پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد، در این ارتباط، زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، در بیان تاریخچه‌ طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: «در سال ۹۴ ما بر تولید مالیات بستیم اما بر خانه‌های مازاد و سوداگری مسکن هیچ مالیاتی بسته نشد. در آن سال این طرح به مجلس آمد اما با نامه نگاری آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی، و نقش آفرینی رئیس مجلس موضوع مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد».

پس از تصویب نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس نهم، تلاش‌های برای قطع دست سوداگران در مجلس دهم ادامه یافت، در همین راستا طرحی با عنوان «الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم (مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن)» در تاریخ 7 شهریورماه 97، با امضای 117 نماینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد که با کم کاری اعضای این کمیسیون بخصوص اعضای هیئت رئیسه، بررسی این طرح در کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم به اتمام نرسید و این طرح هم عملا بایگانی شد.

یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس دهم برای تعلل در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، وعده‌های دولت برای ارائه این مالیات در طرح لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بود. در همین ارتباط و در انتهای سال گذشته وزارت اقتصاد ضمن ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر عایدی سرمایه را ذیل ماده 4 ارائه کرد.

به گزارش فارس،در حال حاضر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم منتظر ارجاع از سمت وزارت اقتصاد به هیئت دولت است و باتوجه به اهمیت قانون مالیات بر عایدی سرمایه در جلوگیری از سوداگری بازار مسکن و همچنین رشد بدون حساب قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی، به نظر می‌رسد، علاوه بر پیگیری مجلس یازدهم در ارتباط با تصویب این طرح، دولت نیز باید تلاش خود را در راستای ارائه مالیات بر عایدی سرمایه در قالب طرح اصلاح قانون مالیات‌های مسقیم بیشتر کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علی گفت:

    باسلام / مایه تاسف است که هنوز مسئولین مملکتی نخواسته اند عنوان کنند که مسکن هم مثل خودرو کالای سرمایه ای نیست برای سرمایه گذاری نیست مصرفی است ضمن اینکه مسکن مایه سکونت و آرامش خانواده است و با این شیب فزاینده که هر چند سال یکبار هم بصورت نجومی افزایش می یابد چه کسانی باید جوابگوی خانواده های ایرانی باشند؟!! چرا باید ۴۰ سال از پیروزی انقلاب بگذرد و راهکاری ارائه نشود و مملکت ما بواسطه اختلاف شدید طبقاتی به هندوستان دوم تبدیل شود و ثروتمند ثروتمندتر و طبقه متوسط و ضعیف فقیر تر و طبقه فقیر نابود شود؟؟؟!!! هیچ تناسبی بین هزینه مسکن حتی برای رهن و اجاره تا چه برسد به خرید مسکن برای اقشار متوسط به پایین جامعه وجود ندارد!!!

دیدگاهتان را بنویسید