درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای آزادی فرزندان مشاور ولیعهد سابق عربستان

    کد خبر :717853

 دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به بازداشت عمر الجبری (۲۱ ساله) و ساره الجبری (۲۰ ساله)، دو فرزند یکی از مسؤولان سابق عربستان از ۱۶ مارس ۲۰۲۰ تاکنون، آزادی آن دو را از مسؤولان ریاض خواستار شد.

عمر و ساره فرزندان سعد الجبری، مسؤول سابق اطلاعات عربستان هستند که از سال ۲۰۱۷ در کانادا اقامت دارد.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، نیروهای امنیتی عربستان برادر الجبری را که استاد دانشگاه ملک سعود است، ماه مه بازداشت کردند.

شبکه بی‌بی‌سی درباره چگونگی بازداشت عمر و ساره در گزارشی شرح داد: نیروهای امنیتی عربستان ۱۶ مارس گذشته وارد منزل آنها شده و پس از تفتیش خانه آن دو را داخل خانه بازداشت کرده و علاوه بر این حافظه دوربین‌های مدار بسته ساختمان را ضبط کرده و این دو جوان را به بازداشتگاهی که ارتباطی با جهان بیرون ندارد، منتقل کردند.

فرزندان الجبری تنها ۱۰ روز پس از بازداشت بدون اتهام محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان، پادشاه عربستان و شاهزاده نواف بن نایف، برادر ولیعهد و وزیر کشور سابق عربستان بازداشت شدند.

خالد الجبری، پسر ارشد سعد که همراه با پدر در کانادا اقامت داشته و مشغول به کار است، به بی‌بی‌سی گفت: ۵۰ افسر با ۲۰ دستگاه خودرو به منزل خانواده ما در ریاض رفتند و برادر و خواهرم را بدون هیچ اتهامی از داخل اتاق خواب‌شان بازداشت کردند، ما در حال حاضر اطلاعی از محل بازداشت آنها نداریم و حتی نمی‌دانیم که آنها هنوز زنده‌اند و یا مرده‌.

به گزارش ایسنا،یک منبع آگاه به دیده‌بان حقوق بشر گفت: خانواده الجبری معتقدند هدف از این بازداشت‌ها این است که الجبری مجبور به بازگشت به عربستان شود.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.

الجبری سال ۲۰۱۷ از ترس پیگیری‌های محمد بن سلمان به کانادا گریخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید