افزایش مستمری به “۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان” روی میز هیات دولت/ افزایش قطره چکانی مستمری عواقب اجتماعی دارد

    کد خبر :717823

علی دهقان‌کیا، با بیان اینکه صحبت‌هایی مبنی بر ارائه پیشنهاد افزایش ۲۱ درصدی حداقل مستمری از سوی نمایندگان بازنشستگان به آقای «مصطفی سالاری»، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و «عادل دهدشتی» مدیرکل امور بازنشستگان و مستمری‌بگیران معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار بیان شده‌ است که به هیچ وجه صحت ندارد، گفت: «پیشنهاد نمایندگان بازنشستگان افزایش حداقل مستمری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما برای افزایش سایر سطوح پیشنهاد ۲۱ درصد را دادیم. بنابراین، هیچ مسامحه‌ای میان نمایندگان بازنشستگان و مدیران سازمان تامین اجتماعی در مورد حداقل‌بگیران صورت نگرفته است.»

وی با اشاره به جلسه امروز (چهارشنبه/۷ خرداد) هیات دولت، گفت: «قاعدتا با پیشنهادی که به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دادیم، آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با پیشنهاد افزایش حداقل مستمری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به جلسه هیات دولت برود. امیداوریم که امروز تکلیف افزایش حداقل مستمری روشن شود و هیچ بازنشسته‌ای زیر این میزان را دریافت نکند؛ چراکه برابر تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۹، حقوق بازنشستگان نباید کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. در کل، پیشنهاد افزایش مستمری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی روی میز هیات دولت است و باید تکلیف مشخص شود.»

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «افزایش صرفا ۲۱ درصدی حداقل مستمری، به هیچ وجه نمی‌تواند گوشه‌ای از هزینه‌های زندگی مستمری‌بگیران را تامین کند و حتی نباید در جلسه امروز هیات دولت یا جلسات بعدی به آن فکر کرد. در این مورد، کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی و کانون عالی به صورت جداگانه به آقای شریعتمداری نامه نوشته‌اند و عواقب اجتماعی افزایش قطره چکانی مستمری را شرح دادند. اگر کمی تدبیر در سیاست‌های اجتماعی دولت وجود داشته باشد، به هیچ وجه افزایش ۲۱ درصدی مطرح نمی‌شود.»

به گزارش ایلنا،وی با بیان اینکه دولت باید با بازنشستگان تامین اجتماعی صادق باشد و خط قرمزهای آنها را حفظ کند، گفت: «بارها گفته‌ایم که هر ضربه‌ای به معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی، به سطح عمومی رفاه ضربه می‌زند؛ چراکه کمتر از ۷۰ درصد از بازنشستگان این صندوق یعنی چیزی حدود ۴.۵ میلیون نفر حداقلی‌بگیر هستند. ضربات فقر آنها را آسیب‌پذیرتر از گذشته می‌کند و به سپر جامعه در مقابل آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.»

دهقان‌کیا افزود: «از این جهت، جز افزایش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای حداقل مستمری، عدد دیگری را نمی‌پذیریم. ۲۱ درصد، عددی بسیار پرتی است که بر سر آن با هیچکس معامله نمی‌کنیم. قاعدتا سازمان تامین اجتماعی هم نباید چنین پیشنهاد عیرمنصفانه‌ای را برای دولت ارسال کند؛ حتی اگر سازمان چنین اراده‌ای داشته باشد، وزیر رفاه باید جلوی وارد شدن آسیب‌های بیشتر و سخت‌تر را به رفاه بازنشستگان بگیرد و این را به دولت بقبولاند. هرگونه اعمال نفوذ برای افزایش صرفا ۲۱ درصدی حداقل مستمری چه از جانب سازمان و چه از جانب دولت را نمی‌پذیریم و به آن اعتراض می‌کنیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید