خواب بازار کاغذ آشفته شد/ روند صعودی قیمت کاغذ چاپ و تحریر

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
    کد خبر :716147

 بازار کاغذ که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز و در همان ایام فاصله‌گذاری اجتماعی که هنوز فعالیت‌های چاپ و انتشاراتی تعطیل بودند‌، روند صعودی در قیمت‌ها را در پیش گرفته بود‌، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش،‌ قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر با 72 هزار تومان نسبت به قیمت آن در فروردین ماه افزایش داشته است‌، امروز در بازار آزاد هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 گرمی به ابعاد 70 در 100 با قیمت 372 هزار تومان بفروش می‌رود. در حالی که این کاغذ تا همین چند ماه پیش بندی 280 تا 310 هزار تومان بفروش می‌رفت.

هم‌چنین هر بند کاغذ 60 در 90 با گرماژ 70 گرم نیز 282 هزار تومان بفروش رفته است.سایر انواع کاغذ هم‌چون کاغذ روزنامه‌، کاغذ گلاسه‌، مقوای پشت سفید و پشت طوسی و … نیز با افزایش 10 تا 30 هزار تومانی در قیمت‌ها روبرو شده‌اند.

اگرچه مانند دو دوره گذشته در سال‌های 91 و 96 علت اصلی بر هم خوردن نظم بازار کاغذ افزایش نرخ ارز است،‌ اما پیش از این برخی از کارشنان بازار کاغذ نسبت به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو هشدار داده بودند‌، چرا که از یک سو نرخ ارز مدام در حال افزایش بود و از سوی دیگر مدت‌هاست که ارزی برای واردات کاغذ چه به صورت دولتی و چه نیمایی اخهتصاص داده نشده استو در نتیجه واردکنندگان ترجیح می‌دهند،‌ محموله‌های خود را وارد بازار نمی‌کنند.

محمد متولی از جمله واردکنندگانی بود که گفته بود بانک مرکزی 5 ماه است ارزی برای واردات کاغذ فرهنگی اختصاص نمی‌دهد و اگر این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند،‌ بحران دوباره به بازار کاغذ برخواهد گشت.

اساساً کاهش قیمت کاغذ از بندی 500 هزار تومان به بندی 280 هزار تومان در نیمه دوم سال گذشته به دلیل عرضه زیاد کاغذ چه به صورت دولتی و چه به صورت نیمایی در بازار بود،‌ که واردکنندگان را مجبور کرد، حتی کمتر از قیمت تمام شده کاغذهای خود را بفروشند.

به گزارش تسنیم‌،به نظر می‌رسد، وقایع سال 96 و 97 در بازار کاغذ دوباره در حال تکرار شدن است و اگر مسئولان دیر بجنبدند‌، کاغذ دوباره به بندی 500 هزار تومان و حتی بیشتر از آن نیز خواهد رسید.

با این تفاوت که با وضعیت فعلی کشور هنور مشخص هم نیست که 80 میلیون یوروی سال گذشته که برای واردات کاغذ فرهنگی به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شد،‌ در سال جاری نیز اختصاص پیدا می‌کند یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید