موسوی در نشست خبری مطرح کرد؛

به آمریکایی‌ها درباره مداخله در روابط ایران و ونزوئلا تذکردادیم/ ضرب و شتم ایرانیان در کمپ پناهندگان یونان صحت ندارد/ حضور ۳ هزار ایرانی در زندان‌های خارج از کشور

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲
    کد خبر :715888

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه خود ضمن تبریک پیشاپیش عید فطر و تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات، گفت: روز قدس را در پیش داریم تا زمانی که اشغالگری قساوت و جنایت هست، روز قدس گرامی داشته خواهد و بر حقوق مردم فلسطین پافشاری خواهد شد امسال هم با توجه به اتفاقات پیش آمده روز قدس متفاوت‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در یک واقعه کم‌نظیری برای مخاطبان میلیونی سخنرانی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر منطقه و تماس‌های وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری گفت: ابراز خرسندی می‌کنم از اتفاقاتی که در شرق و غرب کشور در افغانستان و عراق اتفاق افتاد و این کشورها توانستند به تشکیل یک دولت دست پیدا کنند.

به گزارش ایلنا،موسوی تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا با گروه‌های تروریستی در عراق دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز به یک دولت فراگیر و مورد قبول همه حس می‌شد این دولت تشکیل شد و مورد حمایت ایران نیز قرار دارد. در افغانستان نیز تفاهم بین آقای اشرف غنی و عبدالله شکل گرفت و ایران نیز از آن استقبال کرد، امیدواریم که این تفاهم‌ها به گفت‌و‌گوهای فراگیر بین‌الافغانی برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایرانیان زندانی شده در خارج از کشور اظهار داشت: چیزی حدود ۳ هزار نفر از ایرانیان در خارج از کشور به جرائم مختلف در زندان‌ها هستند و عمده جرائم هم به قول طرف‌های خارجی عدم رعایت ورود اجناس و کالاها و یا ورود مواد مخدر و همچنین ورود غیرقانونی افراد بوده که سفارت‌های ایران پیگیر آنها هستند و به مناسب‌های مختلف تلاش شده آنها آزاد شوند که اخیرا هم شاهد آزادی تعدادی از آنها بوده‌ایم. تحرکات برای آزادی و عفو سایر افراد ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار مرتبط با درگیری اتباع ایرانی و افغانستانی در کمپ پناهندگان یونان اظهار داشت: افرادی به خاطر توهم زندگی بهتر یا ایده‌آل‌هایی که در ذهنشان دارند کشور را برای رسیدن به مدینه فاضله ترک می‌کنند اما متوجه می‌شوند که آنگونه که تصور می‌کردند نیست و در کمپ‌های کشورهای مختلف متوجه سخت بودن این شرایط می‌شوند.

وی ادامه داد: در این کمپ‌ها که ظرفیت ۴_۵ هزار نفری دارند تا ۲۰ هزار نفر زن و کودک و بزرگ و کوچک زندگی می‌کنند و با مسائل مختلف روبرو می‌شوند.

موسوی تصریح کرد: از سفارت جمهوری اسلامی پیگیری لازم را انجام داده‌ایم، از مقام‌های یونان و پلیس آنجا گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که چنین اتفاقی نیفتاده است. علیرغم اینکه ممکن است در کمپ‌ها اتفاقات و درگیری‌هایی رخ دهد اما پلیس یونان آن را تایید نکرده است. اما سفارت ایران با مقامات یونانی در ارتباط است و اگر نکته جدیدی را متوجه شویم اعلام می‌کنیم و البته مهاجران می‌توانند هر زمان که بخواهند به میل خودشان بازگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره تهدید آمریکا در پی رفت و آمد کشتی‌های ایرانی و ونزویلایی و واکنش ایران خاطرنشان کرد: تجارت بین کشورهای مختلف مشروع است و آنچه نامشروع است اقدامات غیر قانونی و یاغی‌گرانه آمریکا است. آمریکا به دنبال بر هم زدن نظم موجود جهانی است و این نظم را در نظر نمی‌گیرد و به دنبال نوعی آنارشیسم جهانی است.

وی ادامه داد: آنچه که آمریکایی‌ها در مورد کشتی‌های نفت‌کش ما بیان کرده‌اند اقدامی غیرقانونی و بی‌شرمانه است و در صورتی که بخواهند اقدامی علیه رفت و آمد قانونی کشتی‌های ما انجام دهند با واکنش و اقدام ایران روبرو خواهند شد. آنها نمی‌توانند در حالی که کشورها را یک طرفه تحریم غیرقانونی می‌کنند دیگر کشورها را نیز تحریک به تحریم کنند. از طریق سفارت سوئیس نکات لازم را گوشزد کردیم و آقای ظریف طی نامه‌ای نسبت به هرگونه اقدام غیر قانونی آمریکا تذکرهای لازم را داده است.

موسوی درباره اتفاقات اخیر و کشته شدن مهاجران افغان در مرز ایران، گفت: همه جای دنیا کنترل مرزها امر مهمی است و ورود اتباع خارجی باید با مجوز باشد و همه جای دنیا سعی می‌کنند به صورت غیر قانونی وارد مرزها شوند؛ چراکه مشخص نیست که چه کسانی وارد می‌شوند ضمن احترام به ملت و دولت افغانستان اما مایلیم که این رفت و آمدها به صورت قانونی انجام شود و این اتباع از فرصت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان انسان سعی می‌کنند قانون را دور بزنند که ممکن است گروه‌های تروریستی هم همراه با این مهاجران غیرقانونی وارد کشور شوند، بیان کرد: در مورد آن چیزی که در مورد آن شب گفته می‌شود هیچ گزارش ترددی در آن شب نبوده و البته گزارش‌هایی در مورد نامساعد بود شرایط جوی بوده است و ما نسبت این اقدام را به جمهوری اسلامی رد کردیم. نحوه جان دادن این افراد نیز برای ما مشخص نیست ولی چون جان افراد برای ما مهم است، پیگیر هستیم. اما اینکه این اتفاق در داخل کشور ما رخ داده، تکذیب و اعلام کردیم که این موضوع نباید در سطح رسانه‌ای مطرح شود بلکه باید در کمیته مرزبانی مورد پیگیری قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوع از سوی مرزبانی ما پیشنهاد شد و روز پنجشنبه جلسه مشترکی میان مرزبانی دو کشور برگزار شد. باید اقداماتی صورت گیرد تا این حوادث تکرار نشود. احتمال دارد هیئتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کند که محور اصلی این سفر، بررسی این اتفاق باشد.

موسوی ادامه داد: نقش ایران سازنده بوده و بسیار نیز از این موضوع خرسند هستیم. ما بر خلاف برخی کشورها که به دنبال گل‌آلود کردن فضا هستند، به دنبال ثبات، آبادانی و امنیت در افغانستان هستیم. ما این موضوع را مقدمه مذاکراتی درونی در افغانستان می‌دانیم و جمهوری اسلامی اقداماتی را از پیش اجرایی کرده و این تلاش را ادامه خواهد داد. کمک به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در ادامه در دستور کار ما خواهد بود.

وی در مورد طرح صلح کرونا که توسط سناتور آمریکایی مطرح شده، عنوان کرد: ما سابقه بسیار بدی از آمریکا به یاد داریم. سابقه‌ای که با بدعهدی همراه است و از این به بعد هم بعید می‌دانم جمهوری اسلامی در سطح دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی، گفت: ما از طریق سفارت خودمان پیگیر سلامتی حال ایشان و تمامی زندانیان ایرانی هستیم. حال ایشان خوب است. پرونده ایشان مراحل پایانی را می‌گذراند ولی دقیقا نمی‌دانم رای در چه مرحله‌ای از صدور است. ما تمامی پیگیری‌های حقوقی خود را انجام می‌دهیم تا به زودی ایشان آزاد و به کشور بازگرداند.

موسوی در ادامه درباره اظهارنظرهای وزیر امور خارجه آمریکا درباره حضور ایران در سوریه افزود: پمپئو فردی متوهم است و وقتی با برخی از متوهمان دیگر می‌نشیند، توهمش بیشتر می‌شود. ما با دعوت دولت سوریه به عنوان مستشار در این کشور حضور یافتیم و این موضوع ربطی به آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد. تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما بخواهند، ما آنجا می‌مانیم.

وی در مورد حرکت کشتی‌های حامل سوخت به سمت ونزوئلا تصریح کرد: این کشتی‌ها حامل سوخت و مقصد آن ونزوئلا است. از آخرین وضعیت جغرافیایی آنها خبری ندارم. اعزام این کشتی‌ها به صورت رسمی و قانونی در حال اجراست و هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد. امیدواریم آمریکا کار احمقانه‌ای نکند که در غیر اینصورت با پاسخ ما روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: فلسطین موضوع اصلی جهان اسلام است و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، صدای ملت مظلوم فلسطین که هفتاد و دو سال تحت ستم است را به گوش جهان برساند. سفارت‌های ایران تمامی توان خود را برای رساندن این پیام به جهان انجام می‌دهند.

موسوی در مورد اظهارات جوزپ بورل در مورد فکر و بررسی کردن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه داد: ما مزاحم فکر کردن اروپایی‌ها نمی‌شویم. همانگونه که دوسال است آنها در حال فکر کردن برای جواب متناسب به اقدام یکجانبه‌گرایانه آمریکا هستند، ما کاری با بی‌عملی آنها نداریم. ما روی اروپا حساب نمی‌کنیم و اقدامات خود را به پیش می‌بریم. امیدواریم آنها به قدری بجنبند و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: اروپا بی‌عملی خود را نشان داده و زیر فشار رژیم قلدری قرار گرفته است که در مقابل، آنها فقط خطابه‌خوانی می‌کنند. آمریکا به دنبال آنارشیسم بین‌المللی است و زنگ خطر برای دیگر کشورها به صدا درآمده که دود آن به چشم آنها خواهد رفت.

موسوی عنوان کرد: اگر آمریکا دست به حماقتی بزند، ما واکنش را محاسبه و طراحی کردیم و هر کجا بخواهیم پاسخ می‌دهیم. امیدواریم به آنجا نکشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما در مورد سوریه مکانیسم خاص خود را داریم. ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن روند آستانه مکانیسم خود را پیگیری می‌کنند. برخی از دیگر کشورها هم مکانیسم خود را دارند. پیش از این قرار بود که کشورهایی به روند آستانه اضافه شوند، ولی فعلا تصمیم بر این است که کشوری اضافه نشود. ما روند آستانه را تنها روند نتیجه‌بخش می‌دانیم تا سوریه از لوث وجود تروریست‌ها خالی شود.

موسوی خاطرنشان کرد: ما از روندهایی که به کاهش آمال مردم سوریه کمک کند، استقبال می‌کنیم. ایران از روندهای اصلی که خود داخل آن بوده و از موسسانش است، حمایت می‌کند.

وی در مورد طرح مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی که در مجلس تصویب شد و هماهنگی آن با وزارت امور خارجه افزود: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشورت‌های لازم را دادیم و منتظر تصویب نهایی آن هستیم تا آن را اجرا کنیم. وزارت امور خارجه پیش از این قانون هم در مورد مسئله قدس شریف و مردم فلسطین با اولویت برخورد کرده و همیشه پیگیر است. طرح جمهوری اسلامی در مورد همه‌پرسی در فلسطین که در سازمان ملل نیز ثبت شده، مورد پیگیری جدی وزارت خارجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه اخباری در مورد میانجی‌گیری عراق میان تهران و ریاض تصریح کرد: مشخصا ما چیزی دریافت نکردیم. ما هم اخبار را از سطح رسانه‌ها شنیده‌ایم. ایران پیش‌تر هم اعلام کرده که چه با میانجی و چه بی میانجی آماده حل سوءتفاهم‌ها با عربستان است. اگر اراده‌ای از سوی ریاض باشد، آغوش ما باز است.

وی در مورد غفلت از دیپلماسی عمومی در موضوع غرق شدن اتباع افغان اظهار داشت: اتفاقی که افتاد هم دردناک بود و هم ابعادش مشخص نبود. از همان ابتدای خبری شدن این موضوع، تماس‌هایی با مقامات مسئول گرفته و استعلام و کمک گرفتیم. وقتی موضوع برای ما مشخص شد، قاطعانه آن را رد کردیم.

موسوی افزود: روابط خوب ایران و افغانستان دشمنانی دارد. برخی کشورها و عده‌ای با اهدافی به دنبال بر هم زدن رابطه خوب و برادرانه ایران و افغانستان هستند. آنها سعی کردند در روابط دو کشور سم پاشی کنند ولی خودشان اعتراف کردند دستشان خالی است. ما برای حل این موضوع آماده همکاری بوده و همانگونه که گفتم، هیئتی از ایران به زودی به افغانستان سفر می‌کند.

موسوی در مورد رویگردانی کشورهای منطقه و پالس‌های همکاری از کشورهای همسایه گفت: قدری زود است که قضاوت کنیم. کشورهای منطقه اگر اراده کنند، دوستی بهتر از ایران نخواهند داشت. این منطقه برای ما بوده و سرنوشت همه ما مشترک است.

وی تصریح کرد: ما آماده هستیم گفت‌وگوها برای رفع سوتفاهمات را آغاز کنیم. در مدتی که برخی کشورهای منطقه با آمریکا رابطه داشتند، خیری ندیدند و جز دوشیدن پول آنها و فروش جنس‌های بنجل به آنها، اتفاقی نیفتاده و امیدواریم رابطه همسایگی پا بگیرد.

وی در مورد اخباری در زمینه توافق ایران و روسیه در مورد سرنوشت بشار اسد عنوان کرد: این اخبار را ما تکذیب می‌کنیم. رابطه ما با سوریه استراتژیک است. ما در جایگاهی نیستیم که برای دولت و ملت سوریه تصمیم بگیریم. این دولت و ملت سوریه هستند که برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند. میان ایران و روسیه هیچ گونه گفت‌وگویی در زمینه سرنوشت آقای اسد صورت نگرفته و همگان می‌دانند که پشت این سخنان چیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات سفیر سوئیس در مورد جریان داشتن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس گفت: ما مدت‌ها است که پیگیر هستیم که کانالی که بعد از دو سال و با سر و صدا آغاز به کار کرد، فعال شود. من اطلاع دقیقی ندارم و آن گونه که مطلع هستم تاکنون منابع ما وارد آن نشده است. تلاش‌هایی برای این کار صورت می‌گیرد و این حق ما بوده که پول ملت به کشور بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره تایید آغاز به کار کانالی بشردوستانه میان ایران و کره جنوبی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهایی در این زمینه شروع شده ولی آمریکا مانع است. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوز از آمریکا را بگیرد یا خیر. آنچه مهم است، این بوده که پول ما در کره مانده و بهانه‌هایی مانند تحریم مورد قبول نیست. این موضوع را باید از مسئولان بانک مرکزی پرسید.

موسوی در پایان درباره رایزنی وزارت خارجه برای دوران پساکرونا تصریح کرد: روابط اقتصادی ما با همسایگان در جریان است. دیپلماسی اقتصادی ما فعال‌تر شده است. اقتصاد جهانی دچار رکود است و تنها راه عبور از آن، افزایش تجارت جهانی، همگرایی و تجارت با همسایگان است. امیدواریم آمریکا دست از فشار بر تجارت آزاد بردارد و واشنگتن حق ندارد مانع روند تجارت آزاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید