کار برای ساخت واکسن دشوارتر شد

آیا ویروس کرونا جهش پیدا کرده است؟

    کد خبر :715507

تحقیقات جدید علمی نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا، بعد از تجربه جهش ژنتیکی، با انسان‌ها سازگار شده است. امری که ممکن است شیوع آن را سریع‌تر و ساخت واکسنی برای آن را دشوارتر کند.

در سراسر جهان، تحقیقات علمی برای کشف زوایای مبهم ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) ادامه دارد. به تازگی در یکی از این تحقیقات، دانشمندان جهش جدیدی در ویروس کرونا کشف کردند که ممکن است ساخت واکسنی برای این بیماری را دشوار کند.

تیمی از پژوهشگران دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن روی «توالی‌یابی کل ژنوم» (whole genome sequences) در ده‌ها کشور تحقیقاتی انجام دادند. به گفته روزنامه ایندیپندنت، این پژوهشگران پس از تحلیل بیش ۵۳۰۰ توالی‌یابی کل ژنوم در ۶۲ کشور، چندین جهش پیدا کردند که نشان می‌دهند ویروس کرونا به خوبی با انسان‌ها سازگار شده است. پژوهشگران یک «جهش احتمالا مهم» در یک پروتئین معروف به «سپایک» شناسایی کردند که کرونا از آن برای آلوده کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌کند.

به گزارش فرارو، به نوشته ایندیپندنت، جهش پیدا کردن ویروس‌ها یک امر غیرمعمولی نیست. اما محققان نگران هستند که جهش‌های یافت شده در کرونا ممکن است به آن یک مزیت بدهد. چون این جهش‌ها به طور مستقل در ۶۲ کشور رخ داده اند.

بیماری کووید-۱۹ هنوز در سراسر جهان تاخت و تاز می‌کند. تاکنون بیش از ۴.۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده که از این تعداد بیش از ۳۰۷ هزار نفر جان‌شان را از دست داده اند. البته، در برخی کشورها، تعداد قربانیان کرونا سیر نزولی پیدا کرده، اما همچنان قربانی می‌گیرد. کشور‌های جهان برای ساخت واکسنی برای این بیماری وارد رقابت دشواری شده اند. رقابتی که حالا با جهش ویروس کرونا دشوارتر شده است.

محققانی که پژوهش جدید را انجام داده اند، از این نکته نگران هستند که جهش‌ها به ویروس کرونا توانایی بیشتری در انتقال از انسان‌ها به یکدیگر داده و در نتیجه، این امر ممکن است کارآمدی واکسن‌ها یا دارو‌هایی را که به منظور مقابله با این ویروس در حال ساخت هستند، تحت الشعاع قرار دهد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند که جهش‌ها در این مرحله، هنوز نادر هستند و هنوز معلوم نیست که چه تاثیری بر ویروس کرونا خواهند گذاشت.

پژوهش جدید محققان دانشکده پزشکی لندن هنوز به چاپ نرسیده است. پرفسور مارتین هیبرد، نویسنده ارشد این تحقیق، گفت: «به طور کلی، به نظر نمی‌رسد که ویروس (کرونا) خیلی زیاد جهش پیدا کرده است اکثر سلسله‌های آن، شبیه به یکدیگر هستند. این نشان می‌دهد که ویروس به خوبی با انسان سازگار شده و به سرعت در حال تغییر نیست.»

هیبرد افزود: «اما در حالی که تعداد تغییرات ژنتیکی در این مرحله از پاندمی نسبتا ناچیز بوده است، ما تعداد اندکی تغییرات را شاهد بودیم که برای ویروس (کرونا) مهم به نظر می‌رسند و این تغییرات ممکن است برای تشخیص، واکسن‌ها و درمان‎‌ها تبعاتی داشته باشند.»

پژوهش جدید دو نوع ویروس کرونا را در سراسر جهان شناسایی کرد که به طور متفاوت در کشور‌ها شیوع پیدا کرده اند. در این پژوهش آمده است که ویروس کرونا از نوع سارس-کوو-۲ (Sars-Cov-۲) که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، به احتمال زیاد از یک نوع ویروس کرونا در خفاش‌ها معروف به «بتا کرونا ویروس» تکامل یافته و از دسامبر ۲۰۱۹ انسان‌ها را مبتلا کرده است.

خوشبینانه‌ترین ارزیابی‌های علمی حاکی از آن است که واکسن کرونا ممکن است در سپتامبر آینده ساخته شود.

همه ویروس ها جهش پیدا می کنند

یک پژوهش دیگر که توسط انستیتوی ژنتیک در دانشگاه کالج لندن انجام شده، ۱۹۸ نوع جهش ژنتیکی مکرر در ویروس جدید کرونا را شناسایی کرد. در این پژوهش، ژنوم بیش از ۷۵۰۰ هزار نفر مبتلا به کووید-۱۹ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. این پژوهش، شواهد دیگری ارائه کرد مبنی بر اینکه ویروس‌های سارس-کوو-۲ منبع مشترکی از اواخر سال ۲۰۱۹ دارند که این بدین معناست که انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان در همان زمان اتفاق افتاده است. همچنین، این بدین معناست که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ قبل از شناسایی آن، برای مدت زیادی در میان انسان‌ها در حال شیوع نبود.

پرفسور فرانسوا بالو، نویسنده مشترک تحقیق انستیتوی ژنتیک دانشگاه کالج لندن گفت: «همه ویروس‌ها به طور طبیعی جهش پیدا می‌کنند. جهش‌ها به خودی خود، چیز بدی نیستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که سارس-کوو-۲ سریع‌تر یا کندتر از حد انتظار جهش پیدا می‌کند.» وی ادامه داد: «تا الان نمی‌توانیم بگوییم که آیا سارس-کوو-۲ کشنده‌تر و مسری‌تر شده است یا نه. یک چالش بزرگ در شکست دادن ویروس‌ها این است که اگر ویروس جهش پیدا کند، واکسن یا دارو ممکن است دیگر موثر نباشد. اگر ما تلاش‌های‌مان را روی بخش‌هایی از ویروس که احتمال جهش کمتری دارند، متمرکز کنیم، شانس بهتری برای ساخت دارو‌ها خواهیم داشت. دارو‌هایی که در بلندمدت، موثر خواهند بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید