وزیر صنعت برکنار شد/ رئیس جمهور سرپرست جدید را معرفی کرد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۴۱
    کد خبر :713925

رئیس جمهور با صدور حکمی مهندس حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. پیش از این «رضا رحمانی» کرسی وزارت صمت را بر عهده داشت که صدور حکم سرپرستی برای فرد دیگری از سوی رئیس جمهور، معنایی جز برکناری او ندارد.

این تصمیم رئیس جمهور زمانی مهم تر جلوه می کند که بر اساس شنیده ها و پیگیری ها مشخص شده است که حتی معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت از «برکناری او و تعیین سرپرست برای این وزارتخانه» توسط رئیس جمهور اطلاع نداشته اند.

متن حکم حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مهندس حسین مدرس خیابانی

براساس اصل 135 قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.

انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید که در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجب ارتقاء اقتدار و عزت ملی خواهد بود، ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذیربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار اقدام نمایید.

توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت دارم.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

حسین مدرس خیابانی کیست؟

مدرس خیابانی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت است. او حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی، چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیر کل دفتر تنظیم بازار، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به ۱۰ سال بعنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات حضور داشته است.

علت‌های احتمالی برکناری وزیر صمت توسط رئیس‌جمهور

به نوشته تابناک، یکی از دلایل برکناری «رضا رحمانی» از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که گفته می شود، رئیس جمهور مدت هاست به دنبال کنار گذاشتن او بوده است، اما با فشار یکی از فراکسیون های قومیتی مجلس نتوانسته به چنین اقدامی دست بزند. حالا به هم ریختگی وضعیت بازارهای مختلف از جمله سر به فلک کشیدن قیمت خودرو که منجر به ایجاد مشکلات در دیگر بازارها شده و حتی مجلسی ها هم سخن از استیضاح وزیر صمت کرده بودند، باعث شد که «حسن روحانی» دست به اقدام نهایی و برکناری رحمانی بزند.

برخی هم عدم تصویب تشکیل وزارت بازرگانی توسط مجلس و رد چند باره آن را دلیل تصمیم رئیس جمهور مبنی بر برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت می دانند و معتقدند که این موضوع باعث شده است تا روحانی نسبت به انجام این تغییر در وزارت صمت اقدام کند.

عده ای هم گزارش اخیر وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت به یکی از سران قوا را دلیل ناراحتی رئیس جمهور از گزارشی که باید ابتدا به استماع و تائید وی می رسید و سپس به قوه دیگری ارجاع داده می شد می دانند و تاکید دارد که این اقدام یک کار غیر حرفه ای خوانده شده و منجر به صدور دستور برکناری رحمانی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید