احتمال سبقت گرفتن تقاضا از عرضه در بازار نفت تا پایان می

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۰۷
    کد خبر :713571

به نقل از راشاتودی، جفری کوری، مدیر بخش کالاهای اساسی بانک گلدمن ساکس آمریکا، اعلام کرد: ممکن است تا پایان ماه جاری شاهد افزایش تقاضای نفت و بیشتر شدن آن نسبت به عرضه در بازار جهانی باشیم.

وی گفت: احتمال این مسئله کم نیست چرا که تمام تولید کنندگان عمده نفت در جهان، عرضه خود را کاهش دادند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: علیرغم این پیش‌بینی اما با توجه به آنکه در حال حاضر 1.2 میلیارد بشکه نفت در انبارهای سراسر جهان ذخیره شده است، باید پیش از رشد قیمت، منتظر کم شدن این حجم باشیم.

به اعتقاد کوری، این روند در سه مرحله اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش فارس،مرحله اول این است که شاهد عرضه نفت انبار شده در نفتکش‌ها باشیم. چراکه این نوع انبار کردن نفت،‌ پرهزینه‌ترین روش نگهداری نفت است و به همین دلیل از نظر منطقی تولید کنندگان و فروشندگان نفت در اولین اقدام سعی می‌کنند تا نفت ذخیره شده شناور خود را به فروش برسانند.

کوری ادامه داد: که این مسئله در سه ماهه سوم سال جاری انجام خواهد شد و حجم نفتی که از انبارهای شناور و نفتکش‌ها در بازار عرضه می‌شود معادل 450 میلیون بشکه است.

این کارشناس بازار نفت می‌گوید در سه ماهه پایانی سال جاری، شاهد آغاز روند کاهش نفت انبار شده در انبارهای غیرشناور خواهیم بود و 400 میلیون بشکه از حجم این انبارها به بازار جهانی، عرضه خواهد شد.

کوری گفت: البته بعید است که به این زودی‌ها شاهد افزایش قابل توجه قیمت نفت در بازار جهانی باشیم چراکه این افزایش مطلوب هم نیست.

اگر قیمت نفت برنت به بالای 30 دلار در هر بشکه برسد به افزایش تولید و در نتیجه رشد عرضه منجر خواهد شد و همین امر دوباره قیمت نفت را تحت فشار نزولی قرار خواهد داد.

تقاضا یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای بازار نفت در شرایط کنونی است و تا پایان سال جاری شاهد تدوام فشار کاهشی بر تقاضا خواهیم بود.

کوری در اواسط ماه آوریل گفته بود: که تقاضای نفت 30 میلیون بشکه روزانه کمتر از زمانی است که کرونا شیوع پیدا نکرده بود اما حالا این رقم به 19 میلیون بشکه کمتر از سطح پیش از بحران، رسیده است.

در حالی که تقاضا در حال رشد است اما طی ماه جاری 17 میلیون بشکه روزانه کمتر از سطح تقاضا پیش از شیوع کرونا است و در ماه ژوئن و جولای این رقم به 12 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

تا ماه آگوست نیز شرایط تقاضا بهبود پیدا کرده و به 5 تا 6 میلیون بشکه روزانه کمتر از سطح قبل از شیوع کرونا خواهد رسید.

در واقع همین پر شدن انبارهای ذخیره نفت بود که باعث شد چند روز پیش شاهد منفی شدن قیمت نفت آمریکا، در بازار جهانی باشیم.

شرکت‌ها و کارگزاران نفتی از هر فضایی برای ذخیره کردن نفت استفاده کرده و تلاش می‌کردند در واکنش به کاهش عرضه به جای کاهش تولید،‌ مازاد نفت تولیدی خود را در انبارها ذخیره کنند.

این مسئله باعث شد تا شرکت‌ها به سمت اجاره نفتکش‌های بزرگ روی آورده و از آنها برای ذخیره کردن نفت خود تا زمانی که اوضاع بازار بهبود یابد، استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید