بلومبرگ:محمد بن سلمان در بد مخمصه ای گرفتار شده

    کد خبر :713297

بابی گوش در بلومبرگ نوشت: در تماس تلفنی دونالد ترامپ با محمد بن سلمان مورخ دوم آپریل لحظه‌ای رسید که ولیعهد عربستان و حاکم غیررسمی کشور، ظاهراً از آنچه که رئیس جمهور آمریکا گفته بود، به حدی حیرت زده شد که از دستیاران خود خواست اتاق را ترک کنند. به نظر می‌رسد زمانی که بن سلمان در حال تسلیم شدن مقابل ترامپ بود کسی کنارش حضور نداشت.

در ادامه این مطلب آمده است: غیر از این نمی توانست باشد. ترامپ تهدید کرده بود که اگر سعودی‌ها تولید نفت را کاهش ندهند، نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج خواهد کرد. محمد بن سلمان، به سختی می‌تواند چنین پیامدی برای خود و خانواده‌اش را بپذیرد. همانطور که ترامپ اظهار داشته، بدون پشتوانه نظامی آمریکا حاکمان خشن ریاض شاید دو هفته هم دوام نیاورند.

به گزارش انتخاب، کمتر از 10 روز زمان برد تا عربستان و روسیه بتوانند پایان جنگ نفتی خود را اعلام کرده و شروع به کاهش تولید کنند. ترامپ اعتبار زیادی برای متوقف کردن خصومت‌ها به دست آورد. ولی ولیعهد اکنون باید محدودیت های استراتژی نادرست خود را برای برقراری روابط با آمریکا به عنوان متحد اصلی ریاض درک کند. حاکمان قبلی عربستان سعودی می‌توانستند با دوستان خود در کنگره لابی کنند تا از کاخ سفید امتیاز بگیرند، اما محمد بن سلمان در واشنگتن دوستان کمی دارد و لابی‌هایی هم که دارد از قدرت کمی در مواقع بحرانی برخوردار است.

درعوض، شاهزاده سعودی بیش از هر عضو ارشد دیگر خانواده سلطنتی در 75 سال اتحاد سعودی و آمریکا در حال تبدیل شدن به چهره‌ای غیرقابل قبول است. او به دلیل اقداماتی نظیر جنگ در یمن، زندانی کردن مدافعان حقوق زنان و قتل جمال خاشقچی از سوی همه گروه‌ها در واشنگتن تحت فشار است.

حتی بزرگان جمهوری خواه مانند لیندسی گراهام او را شخصیتی ناپایدار و غیرقابل اعتماد می‌دانند. اکنون در واشنگتن حمایت گسترده‌ای در هر دو جناح برای برای اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه ریاض وجود دارد، اقداماتی که از محدود کردن فروش اسلحه گرفته تا تقاضای عدالت برای مرگ خاشقچی را شامل می‌شود. حالا جنگ نفتی که بن سلمان به راه انداخته تولید کنندگان ضرر کرده نفتی آمریکا را هم در صف مخالفان‌اش قرار داده است.

وابستگی بیش از اندازه محمد بن سلمان به حق وتو به ترامپ و کاخ سفید برای غلبه بر اقدامات احتمالی کنگره، وی را در مقابل تاکتیکهای رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار آسیب پذیر کرده، تا جایی که ترامپ با طعنه ترامپ از اهرم کنگره برای تهدید بن سلمان در تاریخ 2 آوریل استفاده کند. اگر شاهزاده سعودی تولید نفت را کاهش نمی‌داد، رئیس جمهور هم نمی‌توانست یا نمی‌خواست قانون خروج نیروهای آمریکایی از پادشاهی را وتو کند. یک هفته بعد از تصمیم بن سلمان برای کاهش تولید نفت بیل کسیدی، سناتور جمهوریخواه، دقیقاً چنین لایحه‌ای را برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان ارائه داد.

شاهزاده اکنون در بند است. او به شدت نیاز به ایجاد کانال‌های ارتباطی با کنگره دارد، اتفاقی که با توجه به جنگ نفتی اخیر به غایت دشوار شده است. او همچنین نمی‌تواند به راحتی بدون اینکه وجهه خود در خانه و جهان عرب را از دست بدهد از فشار طرف قانونگذاران آمریکایی بر خود بکاهد.

البته تحقیر وی توسط ترامپ در مقطع فعلی هم غیرحرفه‌ای است. جنگ نفت و همه‌گیری کرونا ویروس به اقتصاد عربستان آسیب بزرگی وارد کرده و برنامه اصلاحات بلندپروازانه بن سلمان در خانه را هم تضعیف کرده است. اکنون برنامه او برای ساختن یک شهر بزرگ با فناوری‌های نوین به نان نئوم در سواحل دریای سرخ با مخالفت‌های غیر منتظره‌ای روبرو شده است. در ضمن برای بیرون کشیدن عربستان سعودی از یمن به تلاش و احترام بیشتری نیاز است.

بسیار یا بهتر بگوییم همه معتقدند که سال جاری سال موفقیت بن سلمان نخواهد بود. در حال حاضر، شاهزاده در بد مخمصه‌ای گیر افتاده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید