افزایش ۷ درصدی قیمت آب و برق

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۲۹
    کد خبر :712139

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو؛ «رضا اردکانیان» در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق در استان مرکزی اظهار کرد: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌های صورت گرفته و قیمت‌ها برای خرید برق است، در بخش‌های دیگر هم، مطالبات مربوط به اجرای طرح هاست.

اردکانیان تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز ساز و کار‌های خوبی در قانون بودجه پیش‌بینی شده و از همین ابتدای سال، همکاران ما در صدد هستند در امسال حتی بیش از سال‌های گذشته بدهی‌ها پرداخت شود.

امسال بیش از ۷ درصد افزایش تعرفه آب و برق نداریم

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در ماه‌های پیش رو قرار است افزایش قیمت داشته باشیم و این به چه صورت و از چه زمانی خواهد بود، خاطرنشان کرد: از دو سال پیش هیئت وزیران با توصیه و تاکید رئیس جمهوری وزارت نیرو را در افزایش سالیانه تعرفه‌های آب و برق که هر سال نسبت به سال قبل رقمی به آن اضافه می‌کرد محدود به رقم ۷ درصد کردند.
بیشتر بخوانید:
۲۵۰ پروژه در صنعت آب و برق افتتاح می شود

اردکانیان گفت: به این معنا که بیش از این رقم که بسیار پایین‌تر از ارقام افزایشی مرسوم در خیلی از کالا‌ها و در عین حال کمتر از نرخ تورم است، امسال هم افزایش تعرفه نخواهیم داشت و حتی کسانی که کمتر از الگوی مصرف در آب و برق استفاده داشته باشند، پاداش هم دریافت خواهند کرد.

پاداش ۳۰۶ میلیارد تومانی وزارت نیرو به صنایع و مردم به‌دلیل رعایت الگوی مصرف

وزیر نیرو در ادامه همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، بخش برق به صنایع بزرگی که با تغییر ساعت استفاده از برق برای کمک به خاموشی صفر در تابستان کمک کردند بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش داد.

وی افزود: در بخش خانگی هم به کسانی که کمتر از الگو، مصرف داشتند، حدود ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش داده شد که این پاداش در قبوض آن‌ها به صورت اعتباری برای عدم پرداخت قبض ماه بعد ثبت و ضبط است؛ در حالی که کل قیمت آب و برق، یارانه‌ای است.

افزایش ۱۶ درصدی تعرفه‌ها برای مصرف کنندگان بیش از الگو

اردکانیان اضافه کرد: متقابلا کسانی که به هر دلیل مصارف بالاتری از این الگو دارند بر اساس مصوبه هیئت وزیران از دو سال پیش مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه‌ها هستند که این کار نه با هدف تامین درآمد که تشویق این گروه به سمت خوش مصرف‌ها صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از حدود ۷۰ درصد مشترکان ما یا در الگوی مصرف و یا زیر آن هستند و افزایش غیر از این دو رقم تحت هیچ شرایطی اعمال نمی‌شود.

اردکانیان در عین حال تاکید کرد: ناشی از حذف قبوض کاغذی هم هیچ‌گونه افزایشی اعمال نمی‌شود.

وزیر نیرو با انتقاد از برخی کسانی که در این رابطه با انتشار خبر‌هایی بویژه در فضای مجازی ایجاد التهاب می‌کنند، تصریح کرد: بار‌ها اعلام کردم اگر یک مورد مستند در این زمینه وجود دارد اعلام شود شخصا” پیگیری می‌کنم که در این زمینه حتی موردی هم گزارش نشده است. این بدان معنا نیست که امکانش نباشد که اگر باشد اصلاح خواهد شد.
۷۶ درصد حجم مخازن سد‌ها پر آب است
وزیر نیرو همچنین خاطرنشان کرد: از حدود ۵۱ میلیارد متر مکعب حجم مخازن ساخته شده در کشور اعم از مخازن سدها، چاه نیمه‌ها و دریاچه‌ها، هم اینک به سبب بارش‌ها حدود ۷۶ درصد پر است و مقدار باقی مانده هم بعضا به عمد و برای تسکین سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته شده است.

بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور سیراب شده اند

وی افزود: همچنین بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور سیراب شده و تالاب‌های بزرگی از جمله تالاب بین‌المللی هامون در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برند که بخشی از این امر ناشی از بارش‌های سرزمینی و بخشی هم از سیلاب‌های دریافتی از کشور همسایه است.
افزایش ۳۵ درصدی بارش‌ها در مقایسه با متوسط ۵۰ سال اخیر
وزیر نیرو گفت: بارش‌ها هم اینک به طور متوسط حدود ۳۰۰ میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بارش‌های ۵۰ ساله حدود ۳۵ درصد افزایش دارد.

وی افزود: بارش‌های سال آبی جاری تاکنون به نسبت سال گذشته که یکی از ترترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بود ۷ درصد کاهش دارد، اما امیدواریم امسال بتوانیم استفاده‌های به مراتب بهتری را از این نعمت ببریم.

اردکانیان با یادآوری سیلاب‌های ابتدای سال گذشته اظهار کرد: توجه خوبی از ناحیه دولت از حیث تامین منابع مالی، همکاری دستگاه‌ها و پشتیبانی وزارت کشور و استانداری‌ها به جهت لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: نتیجه خوب آن، این بود که سیلاب‌های زمستان ۹۸ و امسال اکثرا” همراه با منفعت بود و خسارات بویژه در سیستان و بلوچستان به مراتب بسیار کمتر بود.

اردکانیان با بیان اینکه مدیریت خوبی روی مخازن سد‌ها صورت گرفت که حداکثر بهره‌برداری را توانستیم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بارش‌ها موجب شده علاوه بر اینکه امسال افزایش محصول قابل ملاحظه‌ای در سال جهش تولید داشته باشیم، سال آینده هم سال پر خیر و برکتی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید