افزایش بیش از ۲ برابری درخواست خدمات پس از فروش موبایل

ضدعفونی غیر اصولی بازار تعمیرات موبایل را داغ کرد

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵
    کد خبر :711493

امیر اسحاقی اظهار کرد: یکی از مشکلات شرکت‌ها در حال حاضر تامین قطعات یدکی برای تعمیر این گوشی‌ها است، چراکه با شیوع کرونا تامین کنندگان خارجی قطعات قادر به فروش محصولات خود نبودند و حالا هم مشکلاتی که برای تخصیص ارز وجود دارد باعث شده این مشکل ادامه پیدا کند.

وی در گفتگو با ایسنا افزود: میانگین خرابی کالا دو درصد است؛ یعنی انتظار می‌رود از هر ۱۰۰ گوشی فروخته شده دو تلفن همراه خراب باشد، اما در حال حاضر مراجعات مردم برای خدمات پس از فروش نسبت به اسفند ماه تقریبا دو تا سه برابر شده است.

چگونه تلفن همراه‌مان را ضد عفونی کنیم؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از بین رفتن لمس ال‌سی‌دی موبایل‌های مرجوعی بر اثر شسته شدن یا آب یا الکل را شایع‌ترین دلیل مرجوع شدن تلفن‌های همراه عنوان کرد و توصیه کرد که برای ضدعفونی تلفن همراه کاربران الکل را به صورت مستقیم به صفحه و درز‌های تلفن همراه اسپری نکنند و از دستمال آغشته به مواد ضدعفونی استفاده کنند. همچنین بهتر است برای ضدعفونی وسایل الکترونیک از مواد ضدعفونی که الکل کمتری دارد استفاده شود.

تقاضا چرا زیاد شد؟

وی همچنین از افزایش تقاضا به دلیل تجمیع تقاضا بعد از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا نیمه‌ی اردیبهشت ماه تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده، در حالی که مصرف ماهانه کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. از این رو میزان موبایل وارد شده در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ پاسخگوی تقاضای ایجاد شده در بازار نیست و همین موضوع باعث التهاب در بازار شده است.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در روز‌های اخیر طی بیانیه‌ای نسبت به احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت موبایل در صورت ادامه مشکلاتی که در زمینه تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه وجود دارد هشدار داده بود که در این رابطه هم دبیر این انجمن گفت: در حال حاضر به دلیل تجمیع تقاضا، صف‌های طولانی برای ثبت سفارش تلفن همراه وجود دارد و به دلیل حجم بالای مراجعه بازرگانان، آن‌ها برای بررسی پرونده‌شان در روند ثبت سفارش باید حدود ۱۰ روز منتظر بمانند. از طرف دیگر ارز مورد نیاز برای واردات این کالا تخصیص نیافته که همه منجر به کاهش واردات موبایل سال ۹۹ شده است. البته شرکت‌های خارجی مادر هم در پی شیوع ویروس کرونا تولیدات خود را عقب انداختند و شرکت امارات هم که منبع ورود کالا است در این مدت درگیر کرونا بوده که سیستم لجستیک را تحت تاثیر قرار داده شات.

تلفن همراه گران شده؟

وی در پاسخ به اینکه در سال جدید تلفن همراه افزایش قیمت داشته یا نه، گفت که تلفن همراه با توجه به سود تعیین شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به فروش می‌رود؛ بنابراین اگر شرکت‌ها در سال جاری با ارز گران‌تری تلفن همراه را وارد کرده باشند بر اساس همان فرمول کالای خود را گران‌تر عرضه کردند و محصولاتی که از سال قبل در انبار داشتند هم با همان قیمت قبلی فروختند.

اسحاقی در پایان از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی خواست که باتوجه به نیاز مردم در حوزه تلفن همراه در شرایط کنونی، اولویت در نظر گرفته شود و کار آن تسریع کند و تصریح کرد: نیاز به گوشی همراه به دلیل ارتباطات، تصویری، جلسات و آموزش مجازی در پی شیوع ویروس کرونا بالا رفته است؛ بنابراین تنها راه حل این مشکل این است که دولت به این کالا اولویت دهد و با توجه به اینکه تولیدکنندگان کارشان را از سر گرفتند و امارات هم در حال کم کردن محدودیت‌ها است، واردکنندگان در صورت حمایت دولت می‌توانند در کمتر از یک ماه بازار را تامین کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید