آخرین خبر از آلمان و انگلیس برای شروع دوباره فوتبال

  • ورزشی
  • جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
    کد خبر :710945

روز پنجشنبه بود که اعلام شد این فصل لیگ هلند لغو می‌شود و هیچ تیمی نه قهرمان می‌شود، نه سقوط می‌کند، نه صعود. تیم‌ها هم بر اساس جایگاه فعلی‌شان به رقابت‌های اروپایی راه پیدا می‌کنند. این تصمیم به دلیل آن گرفته شده که دولت هلند اعلام کرده تا 11 شهریور، هیچ تجمعی نباید در این کشور برگزار شود.

اما در انگلیس اوضاع متفاوت است. طبق گزارش نشریه تایمز، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا لیگ از 18 خرداد از سر گرفته شود، و هدف این است که 92 بازی باقی‌مانده در عرض 50 روز برگزار شود. در هر بازی تا 400 نفر اجازه حضور در ورزشگاه را می‌یابند، که شامل بازیکنان، مربیان، کادر پزشکی، نیروهای امنیتی و رسانه‌ها می‌شود.

به گزارش ایلنا، به اتحادیه فوتبال هلند اعلام شده که ادامه لیگ خطرساز خواهد بود، اما لیگ برتر انگلیس بی‌دغدغه به پیش می‌تازد. این در حالی است که در بریتانیا، روزانه بیش از هزار نفر در تمامی سنین به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهند (با احتساب افراد حاضر در خانه‌های سالمندان). حدود 13هزار تست روزانه در بریتانیا انجام می‌شود و کادر پزشکی هنوز به‌سختی می‌تواند تجهیزات مراقبتی لازم را پیدا کند. به این ترتیب شرایط برای برگزاری دیدارهای فوتبال مهیا نیست.

اما اوضاع در آلمان متفاوت است. اکثر تست‌های باکیفیت دنیا در این کشور تولید می‌شود و این کشور توانسته حدود 120هزار تست روزانه داشته باشد که در دنیا بی‌نظیر است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشدار داده و گفته قرنطینه نباید زود برداشته شود، اما دولت آلمان می‌تواند اجازه دهد که مسابقات ورزشی به شکلی محدود از سر گرفته شود، چرا که زیرساخت‌های آزمایش کرونا در این کشور بسیار قوی‌تر است. این کار البته ریسک‌های خود را دارد، اما کار بی‌مهابایی نیست و بازگشت بوندس‌لیگا پشت درهای بسته باعث می‌شود باشگاه‌ها دچار بحران اقتصادی نشوند.

در انگلیس، برگزار نشدن دیدارها نشان داده که اوضاع فوتبال این کشور چطور است. نیوکاسل که طبق جدول لیگ پولی، نوزدهمین باشگاه ثروتمند دنیا است، همچنان از یک برنامه دولتی برای پرداخت دستمزد کارکنانش استفاده می‌کند و حتی لیورپول و تاتنهام هم قصد انجام این کار را داشتند که با انتقادات شدید روبه‌رو شدند.

در هلند، بازیکنان پردرآمد یک صندوق ایجاد کرده‌اند و 11 میلیون یورو به آن کمک کرده‌اند تا به باشگاه‌ها و بازیکنان دسته‌های پایین‌تر کمک شود. آنها به این ترتیب نشان داده‌اند که برایشان مهم است که فوتبال در سطح پایه هلند تقویت شود. در آلمان هم چنین اقداماتی انجام شده است. زیان‌های مالی تأثیر بسیاری روی فوتبال در انگلیس می‌گذارد. منچستر یونایتد، ثروتمندترین و موفق‌ترین باشگاه انگلیس، در جریان بحران ویروس کرونا 120 میلیون یورو بابت حق پخش تلویزیونی، بلیت‌فروشی بازی‌ها و مسائل تجاری ضرر خواهد کرد.

اما باشگاه‌هایی مانند منچستریونایتد نه تنها می‌توانند این ضررها را بپذیرند، بلکه به اندازه کافی منابع مالی دارند که به باشگاه‌های ضعیف‌تر کمک کنند. انجام ندادن این کار باعث می‌شود بحران فوتبال در انگلیس گسترده‌تر شود. حالا زمان آن رسیده که باشگاه‌های ثروتمندتر به کمک باشگاه‌های ضعیف‌تر بشتابند.

در این میان، رئیس اتحادیه فوتبال هلند به لیگ برتر هشدار داده و گفته که آنها باید واقع‌گرا باشند: «انگلیسی‌ها تا جایی که بتوانند امیدوار خواهند بود، اما در واقعیت، امکان اینکه این فصل لیگ برتر به پایان برسد بسیار اندک است. این فصل فوتبال انگلیس نیاز به چندین هفته دارد تا به پایان برسد و من تردید دارم که آنها زمان کافی را در اختیار داشته باشند. با توجه به اتفاقاتی که دارد می‌افتد، و اینکه همه چیز دارد هر هفته به تعویق می‌افتد، برگزاری دیدارهای لیگ برتر واقع‌گرایانه نیست».

لیگ بلژیک هم به احتمال زیاد در روزهای آتی مانند همسایه‌اش تعطیل خواهد شد. آلمان تنها به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و واکنش عالی در برابر ویروس کرونا می‌تواند مسابقاتش را ادامه بدهد، ولی هر کشوری باید با توجه به شرایطی که دارد تصمیم بگیرد. انگلیسی‌ها باید از هلند الهام بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید