پاسخ به درخواست های به حق خانواده قربانیان پرواز اوکراین / عامل شلیک در دادگاه معرفی می شود

    کد خبر :710887

انگار آسمان نمی خواهد فراموش کند صدای آن ناله ها را، صدای آن وحشت ها را تا لحظه سقوط ، آسمان فراموش نکرده و هر چند گاه به ما زمینی ها یادآوری می کند که 176 انسان که اکثر آنها جوان بودند با یک اشتباه سوختند و هر تکه از بدنشان برخاک افتاد. تکه هایی که از یادمان نخواهد رفت که چقدر صاحبان این تکه ها امید داشتند به زندگی، چقدر هدف داشتند برای آینده…

4 ماه از سقوط هواپیمای اوکراینی گذشته است . خانواده ها همچنان صداهایش عزادار و لرزان از بغض از دست دادن عزیزانشان است.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر از شناسایی ضارب می دهد.

حادثه سقوط هواپیمای اوکراین

 

روز 18 دی 98 (مصادف با 8 ژانویه 2020) ساعت 6:19 صبح پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، از مبدأ تهران به مقصد کیف هدف شلیک پدافند هوایی قرار گرفته و سقوط کرد.

به گزارش رکنا،تمام ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند. ۱۴۷ نفر ایرانی و ۳۲ نفر از اتباع دیگر کشورها بوده‌اند. بیشتر سرنشینان این پرواز جوان بودند و برخی هم نخبه.

بعد از این شلیک به خانواده ها پاسخ داده شد: «اشتباه شد… ببخشید!» کرونا هم مزید بر علت شد و انگار فراموش کردیم که 176 انسان و 147 ایرانی را از دست داده ایم. بعد از گذشت تقریبا 4 ماه برخی از خانواده ها از چگونگی پیشرفت پرونده می گویند.

امیدی به نتیجه این پرونده نیست

 

مادر ایمان آقابالی: منتظرم جعبه سیاه باز شود تا بدانم چه بلایی سر بچه ام آمده است.

پدر مهربان بدیعی اردستانی: ما پیش خانم لعیا جنیدی(معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران) هم رفتیم ولی نتیجه هیچ.تمایل داریم بدانیم چه کسی عامل شلیک بوده. به ما گفتند که او را شناسایی کرده اند اما به ما معرفی نمی شود. به نظرم کمترین حق من این است که بدانم چه کسی آن موشک را شلیک کرده و بچه ام را از دست دادم. وکیل نداریم چون امید نداریم که وکیل کاری انجام دهد… کلا امیدی نداریم.

پدر محمد اسدی لاری: چه صحبتی کنم !صحبت نمی کنم… (گوشی را قطع می کند)

برادر محمد امین بیروتی: سراغی از ما نگرفتند. فقط روز چهلم گفتند مراسم را چطور برگزار می کنید؟ دو سه بار از قوه قضائیه هم زنگ زده شد که چه کار می خواهید بکنید؟ اما ما نمی دانیم چه کار می توانیم بکنیم. ما می خواهیم بدانیم چه کسی کلید شلیک را فشار داده است. اصلا چه کسی اجازه پرواز را صادر کرده است در صورتی که اعلام کردند قرار بود آن شب موشک ها به سمت پایگاه نظامی آمریکا در عراق شلیک شود؟ ما داغ داریم و عزیزان مان را از دست دادیم ولی پاسخی برای ما در راه نیست .

در ادامه با صدایی بغض دار می گوید : یک خبر دارم . نمی دانم بگویم خبر خوب یا بد . برادرم پیش از این حادثه ، برای یکی از همایش های کشور مجارستان مقاله ای فرستاده بود. انگار مسئولان همایش نمی دانستند که برادرم فوت کرده زنگ زدند و بابت این مقاله به ما تبریک گفتند… ما عزادار کسانی هستیم که برای آینده شان کلی هدف و برنامه داشتند.

پدر مهدیه و معصومه قوی: صحبت در مورد این حادثه چه دردی را از ما دوا می کند؟ این موضوع را باید از مسئولان پیگیری کنید.

پاسخ اکثر خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین هم از همین دست پاسخ ها بود. صداها غمگین بود همچون روز اول… صدای پدر و مادرهایی پر از غم و اندوه از دست دادن فرزند . اندوهی که هرگز قلب هایشان را رها نخواهد کرد و غمی که از چشم ها و صدایشان رخت نمی بندند.

خانواده ها به حال خود رها نشده اند

 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا خانواده جانباختگان پرواز اوکراین رها شده اند و خبری از رسیدگی این پرونده و روند رسیدگی نیست گفت : رها شده اند؟ مثلا باید چه کاری برایشان انجام دهند؟ پرونده در دادگاه نظامی است.

مسائل نظامی را نمی توان بازگو کرد

 

وی در خصوص اینکه خانواده ها تمایل دارند مقصر را به آنها معرفی کنند تاکید کرد: در مسائل نظامی یکسری مسائل محرمانه وجود دارد و سیستم های نظامی بحث های خود را دارد. حتما در دادگاه متهم حاضر می شود. در تمام کشورها، مسائل نظامی را جلوی هر کسی نمی گذارند. خانواده ها فراموش نشده اند، اما هر شب هم به آنها نمی گویند امروز حالتان چطور بود. خانواده ها شکایت می کنند و به شکایت آنها رسیدگی می شود. با مقصر نیز طبق قانون برخورد می شود. مسئله دیه حتما مطرح است.

دوست دارند روی این زخم مانور تبلیغاتی بدهند

وی با اشاره به حادثه هواپیمای اوکراینی، افزود: این یک مسئله شخصی نیست. یک فرد چاقو می زند و فرد دیگری را می کشد. خانواده قاتل در مراسم های مقتول شرکت می کنند و می گویند خانواده مقتول را رها نکنیم. اما در مسائل حاکمیتی اینطور نیست. در حال حاضر تمام سیستم ها و کشورها درگیر کرونا هستند. هستند کسانی که دوست دارند این زخم همیشه جدید باشد تا روی آن مانور تبلیغاتی کنند. آنها می خواهند در شرایط شیوع کرونا بحث های دیگر را پیش بکشند. فکر می کنم باید بگذاریم این پرونده روال خود را پیش بگیرد.

خانواده قربانیان حادثه هواپیمای اوکراین احساسی برخورد نکنند

نوبندگانی در مورد اینکه خانواده ها مدعی هستند وقتی مقصر را معرفی نمی کنند، باید از چه کسی شکایت کند گفت: خانواده ها در این پرونده حق دارند اما از طرفی احساسی هم برخورد می کنند. می گویند ما نمی دانیم از چه کسی شکایت کنیم؟ از ضارب.

وی تاکید کرد : در مسائل امنیتی این موضوعات را اعلام نمی کنند. آیا آمریکا اعلام کرد که ضارب شهید سلیمانی چه کسی بود؟ حتی اگر دنیا هم به امریکا فشار بیاورد او را معرفی نمی کند. این سوءاستفاده از احساسات خانواده هااست. خانواده ها حق دارند چرا که این موضوع قابل جبران نیست. در مقابل یک جوان که نخبه و درس خوان بوده چقدر می خواهید به خانواده بدهید که درد دل خانواده و زخمی که دارد تسکین پیدا کند؟ این موضوع قابل درک و احترام است. فرض کنید که فردی در صورت یک خانم جوان اسید بپاشد، قصاص هم بشود ولی درد آن دختر تسکین پیدا نمی کند. ممکن است برای جامعه بازدارندگی داشته باشد، اما زندگی آن دختر جوان تباه شده و با افسردگی دائم روبروست.

داغ خانواده قربانیان حادثه اوکراین هر لحظه تازه می ماند

جمالی نوبندگانی، افزود: تا جایی که خبر دارم پرونده زوایای مختلفی دارد و تکمیل شده است.

مسئولان در کمتر از یک ماه خانواده قربانیان حادثه هواپیمای اوکراین رها کردند و سراغی از آنها نگرفتند و راه را برای سوءاستفاده رسانه های خارجی باز گذاشتند. جمالی نوبندگانی در این خصوص تاکید کرد: وقتی مجلس باز شود حتما این موضوع را با نمایندگان مطرح می کنم. این پیشنهاد خوبی است که شما مطرح می کنید

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید