رونق بورس آمریکا هم زمان با انقباض اقتصادی کم سابقه

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
    کد خبر :710834

دولت آمریکا اعلام کرده که اقتصاد این کشور به خاطر اپیدمی ویروس کرونا در ظرف سه ماهه اول سال میلادی جاری، دچار یک انقباض حداقل ۴/۸ درصدی شده است.

این میزان کاهش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ میلادی تا به حال بی سابقه بوده است. اقتصاد آمریکا همچنین در ظرف شش سال اخیر دچار هیچ گونه انقباضی نشده بود.

با این حال، روز چهارشنبه (۲۹ آوریل) شاخص های اصلی بازار بورس نیویورک روند صعودی را طی کرد. شاخص های نزدک و اس اند پی وال استریت هر یک به طور متوسط ۳/۵۵ و ۲/۶۶ درصد افزایش یافتند.

بهای نفت آمریکا (شاخص وست تگزاس اینترمیدیت) نیز با حدود ۱۶ درصد افزایش به بیش از ۱۵ دلار رسید. نفت آمریکا هفته پیش به خاطر کاهش شدید تقاضا و فقدان انبارهای ذخیره، در یک تحول بی سابقه به منفی ۳۷ دلار رسیده بود.

از ماه مارس ۲۰۲۰ تا به حال به خاطر اعمال تدابیر محدود کننده یا قرنطینه در بیشتر ایالت ها، شمار بیکاران در آمریکا به ۲۶ میلیون نفر رسیده است که انتظار می رود همچنان افزایش یابد.

روز چهارشنبه شرکت حمل و نقل لیفت – رقیب اصلی اوبر در آمریکا – اعلام کرد که ۱۷ درصد کارکنانش یعنی ۹۸۲ نفر را به زودی تعدیل می کند.

غول هواپیماسازی آمریکا بوئینگ هم اعلام کرد که ۱۰ درصد از مشاغل برابر با حدود ۱۶ هزار نیروی کارش را تعدیل می‌کند. این تصمیم بر اثر زیان در سه ماهه اول سال‌ میلادی جاری اتخاذ شده است. این میزان تعدیل نیرو از طریق بازخرید و تسویه‌های غیرداوطلبانه خواهد بود.

در بخش هواپیماهای تجاری این شرکت حدود ۱۵ درصد از مشاغل حذف می‌شود که بیش‌ترین میزان در مجموع این تعدیل نیرو به شمار می‌رود. بوئینگ قصد دارد تا تولیدش را در دو بخش هواپیماهای مسافربری ۷۸۷ دریم لاینر و ۷۷۷ کاهش دهد.

به گزارش ایران جیب،در حال حاضر دو سوم هواپیماهای جهان در آشیانه‌ فرودگاه‌ها متوقف مانده‌اند و تقاضای مسافرت هوایی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد جهانی اقتصاد در پی شیوع کرونا با یک کاهش حدود سه درصد مواجه شود.

هم اکنون تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا از مرز یک میلیون نفر گذشته است. تعداد قربانیان نیز هم اکنون به بیش از ۵۸ نفر رسیده است. به این ترتیب شمار قربانیان کرونا در آمریکا از تعداد کشته های نظامی آمریکایی در دو دهه جنگ ویتنام بیشتر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید