پلیس چگونه ترافیک را اندازه می‌گیرد؟

    کد خبر :710287

سرهنگ محمد رازقی در گفت‌وگو با میزان گفت: یکی از وظایف این مرکز، بررسی روزانه وضعیت ترافیکی و تجزیه و تحلیل آن است. ما به صورت روزانه وضعیت ترافیکی را رصد می‌کنیم و میزان افزایش یا کاهش آن را با روز مشابه هفته گذشته و سال گذشته مقایسه می‌کنیم.

وی افزود: هدف از انجام این کار، برنامه ریزی صحیح برای آینده و رفع مشکلات احتمالی برای کنترل جریان ترافیک است.

سرهنگ رازقی درباره مفهوم ترافیک ادامه داد: ترافیک، به معنای رفت و آمد و تردد خودرو‌ها در معابر است و مردم به اشتباه از آن به معنای ازدحام خودرو‌ها و شلوغی استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: وضعیت ترافیکی زمانی مطلوب است که یک خودرو با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، با سرعت مجاز، بدون تاخیر در حرکت، با صرف کمترین زمان در تقاطع‌ها و پشت چراغ‌های قرمز و در زمان مناسب به مقصد برسد. به این معنا که گنجایش معابر به حدی است که همه خودرو‌ها بدون مزاحمت برای یکدیگر با سرعت مجاز و بدون معطلی در شلوغی، به مقصد خود برسند.

سرهنگ رازقی گفت: اگر تعداد خودرو‌هایی که در یک معبر تردد می‌کنند، از میزان گنجایش آن معبر بیشتر شود، حجم تردد افزایش می‌باید و تاخیر در سفر ایجاد می‌شود؛ بنابراین سرعت کاهش می‌یابد و معطلی در تقاطع‌ها بیشتر می‌شود. این وضعیت را ترافیک سنگین و نیمه سنگین می‌گویند.

این مقام انتظامی ادامه داد: ۱۸ مورد برای بررسی وضعیت ترافیکی تهران شناسایی شده اند که شامل وضعیت جوی مانند بارش باران و برف، سطح جاد مانند لغزندگی، مناسبت تقویمی خاص مانند مراسم عاشورا و تاسوعا، شرایط شهری مانند تعطیلی صنوف یا بازگشایی مدارس، انواع تصادفات سنگین و سبک، انسداد راه ها هستند. همچنین در برخی روزها زاویه تابش نور خورشید در محور‌های شرقی و غربی باعث کاهش دید رانندگان و کاهش سرعت می شود که این مسئله نیز مدنظر ما قرار دارد.

 

وی افزود: برای محاسبه طول و حجم ترافیک هر یک ساعت ‌یک بار انتهای صف خودرو‌ها در سامانه ثبت می‌شود. هنگامی که مسیر مسدود می شود یا به هر دلیلی سرعت کاهش می یابد، خودروها در یک سف پشت یکدیگر قرار می گیرند که به صف ترافیکی معروف است. در طول روز در محور‌های مختلف طول ترافیک دقیق به دست می‌آید و پایان روز حجم ترافیک را محاسبه می‌ شود.

سرهنگ رازقی اظهار کرد: میانگین حجم ترافیک روزانه برای هر روز در سال ۹۷ و ۹۸، الگوی ترافیکی نامیده می‌شود. به عنوان مثال وضعیت ترافیکی اولین شنبه اریبهشت ۹۷ و ۹۸ میانگین محاسبه می‌شود و الگوی ترافیکی آن روز برای سال ۹۹ تعیین می‌شود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور پایتخت گفت: اوج ترافیک هر سال در ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی محاسبه می‌شود. همچنین وضعیت ترافیکی معابر طول ترافیکی و میانگین سفر در محور‌های مخلتلف در روز‌ها و ساعات مختلف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید