کرونا کار اقتصاد دوبی را یکسره می کند؟!

    کد خبر :709283

موسسه کپیتال اکونومیکس در گزارشی نسبت به پیامدهای گسترده شیوع کرونا بر روی اقتصاد دوبی هشدار داد. این موسسه دوبی را آسیب پذیرترین منطقه خاورمیانه در برابر کرونا خوانده و هشدار داده است که با تداوم وضعیت فعلی، این شهر با بدترین بحران بدهی یک دهه اخیر خود مواجه خواهد شد.

هر چند در سراسر امارات تاکنون تنها بیش از هشت هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در امارات ثبت شده اما وابستگی بالای اقتصاد این کشور به تجارت جهانی، آن را بیش از ایر کشورهای منطقه در برابر کرونا آسیب پذیر کرده است. کاهش شدید قیمت نفت نیز یکی دیگر از دلایلی است که رشد اقتصادی امارات را به چالش می کشد.

کپیتال اکونومیکس با اشاره به رکود در بخش مسکن دوبی پیش بینی کرده است در صورت تداوم بحران کرونا تا تابستان، رشد اقتصادی امسال دوبی به منفی پنج تا شش درصد کاهش دهد. اکنون میزان بدهی دوبی به ۸۸.۹ میلیارد دلار رسیده که معادل ۸۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی این شهر است.

در مقایسه با سال ۲۰۱۴، میزان فروش واحدهای مسکونی در دوبی ۳۰ درصد کمتر شده است.

به گزارش ایسنا،سال گذشته اقتصاد دوبی ۱.۹۴ درصد رشد کرده بود که کمترین رشد ثبت شده آن از سال ۲۰۰۹ محسوب می شود. به گفته کپیتال اکونومیکس، دولت امارات در صورت وخیم تر شدن اوضاع نخواهد توانست بر بحران بدهی دوبی غلبه کند و این مساله روی رتبه اعتباری دوبی و به دنبال آن روند جذب سرمایه خارجی تاثیر بسیار بدی خواهد داشت.

دولت امارات تاکنون برای حمایت از دوبی در برابر کرونا ۲۷ میلیارد دلار اعتبار و وام تخصیص داده است که بخش بزرگی از آن برای حمایت از بخش خصوصی و افزایش قدرت وام دهی بانک ها است. صندوق ثروت امارات ۹۵ میلیارد دلار منابع مختلف در اختیار دارد که انتظار می رود در روزهای آینده بخشی از آن را صرف مقابله با کرونا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید