هشدار بزرگترین سازمان مردم نهاد حقوق بشر درباره فروش نیوکاسل به سعودی‌ها

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۰۴
    کد خبر :708564

یک گروه از سرمایه‌گذاران سعودی به رهبری پادشان این کشور شاهزاده محمد بن‌سلمان در آستانه خرید ۸۰ درصد از سهام باشگاه نیوکاسل قرار دارد که عقد این قرارداد آن‌ها را به صورت رسمی به مالکان تیم راه‌راه‌پوش منطقه تین‌سایت تبدیل و پای سعودی‌ها را هم به رقابت‌های لیگ برتر انگلیس باز خواهد کرد.

این موضوع، اما با ابراز نگرانی‌هایی از سوی برخی جوامع همراه بوده چرا که آن‌ها سعودی‌ها را با توجه به سابقه‌شان در نقض قوانین حقوق بشر، مالکان شایسته‌ای برای نیوکاسل نمی‌دانند. سازمان امنستی اینترنشنال (Amnest International) که یک سازمان مردم نهاد (NGO) مستقر در انگلیس است در خصوص انتقال مالکیت سهام سفیدومشکی‌پوشان سنت‌جیمزپارک به خانواده محمد بن سلمان هشدار داده است.

این سازمان که با ۷ میلیون عضو در ۱۵۰ کشور جهان بزرگترین نهاد دفاع از حقوق بشر در دنیا محسوب می‌شود، در خصوص فریبنده بودن تلاش سعودی‌ها برای خرید سهام باشگاه نیوکاسل به این باشگاه و خطرات آن هشدار داده است.

در حال حاضر مایک اشلی مایک باشگاه نیوکاسل است، اما گروه سرمایه‌گذاری سعودی تا عقد قراردادی ۳۰۰ میلیون پوندی با او برای تصاحب ۸۰ درصد از سهام باشگاه و تبدیل شدن به مالکان جدید آن فاصله زیادی ندارد. از ۲۰ درصد مابقی نیز قرار است ۱۰ درصد به آماندا استیولی از شرکت PCP کپیتال پارتنرز و ۱۰ درصد دیگر هم به گروه تاجران بریتانیایی برادران روبن برسد. با اینکه این قرارداد در آستانه انعقاد است، اما اعتراض‌های زیادی به تصمیم اشلی برای فروش باشگاه نیوکاسل به رژیمی که بار‌ها به زیرپا گذاشتن حقوق بشر متهم شده و باز کردن پای آن‌ها به لیگ برتر انگلیس صورت گرفته است.

امنستی اینترنشنال به اقدامات ناقض حقوق بشر سعودی شامل حبس و شکنجه منتقدان دولت و اعدام برخی آن‌ها با محاکمه‌های ناعادلانه همچون قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت به دستور پادشاهان سعودی در استانبول که توسط CIA آمریکا هم تأیید شده، اشاره کرده است. به همین دلایل و برخی دیگر، کیت آلن، مدیر دفتر سازمان امنستی اینترنشنال در بریتانیا از رچارد مسترز، مدیر اجرایی باشگاه نیوکاسل خواسته که در تصمیم این باشگاه برای انتقال مالکیت باشگاه به سعودی‌ها تجدید نظر کند.

در نامه آلن به مسترز آمده است: به باور من ابهاماتی جدی درباره اینکه آیا مالکان و مدیران جدید باشگاه نیوکاسل معیار‌های لازم برای حفظ اعتبار، شهرت و وجهه فوتبال را رعایت خواهند کرد، وجود دارد. اگر شاهزاده سعودی با سلطه‌ای که بر روابط اقتصادی و کنترلی که بر تمامیت منابع مالی و ثروت کشورش دارد، مالک باشگاه نیوکاسل شود، چطور می‌توان این اتفاق را می‌توان برای شهرت و وجهه لیگ برتر مثبت قلمداد کرد؟

در ادامه این نامه آمده: پس تا زمانی که این ابهامات رفع نشوند، لیگ برتر دارد خودش را در معرض خطر فریب خوردن از سوی افرادی قرار می‌دهد که قصد دارند از زرق و برق و پرستیژ فوتبال لیگ برتر برای پوشش اقدامات شدیداً غیراخلاقی‌شان در نقض قوانین بین‌المللی که با ارزش‌های لیگ برتر و جامعه جهانی فوتبال هم در تضاد است، استفاده کنند. در حالی که شیوع ویروس کرونا، فوتبال و لزوم اتخاذ تصمیمات منصفانه درباره بازیکنان و کارکنان تیم‌ها را بیش از پیش از کانون توجه قرار داده، این خطر وجود دارد که این بیماری همه‌گیر نیاز به یک تصمیم شایسته، حساب شده و کاملاً اخلاقی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید