سازمان انتقال خون: بهبودیافتگان ۲۸ روز بعد از بهبودی پلاسمای خود را اهدا کنند

    کد خبر :708221

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: بهبودیافتگان کرونا ۲۸ روز بعد از بهبودی پلاسمای خود را اهدا کنند، زیرا سطح پادتن در خون بهبودیافتگان موقتی است و ممکن است کاهش پیدا کند.

«پیمان عشقی»، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص دعوت سازمان انتقال خون از بهبودیافتگان ویروس کرونا برای اهدای پلاسمای خون، گفت: موضوع این دعوت از کارآزمائی بالینی ما مستثنا است؛ یعنی ما به عنوان سازمان انتقال خون ایران موظف هستیم که خون و فرآورده‌های خونی را که پیش بینی می‌شود مورد نیاز باشند، آماده کنیم. مبنای دعوت برای اهدای پلاسما بر پیش بینی سازمان از نیاز آتی به پلاسما است.

وی در ادامه بیان کرد: پلاسما درمانی در ایران و باقی جهان موفقیت‌های خود را نشان داده است. زمانی که مطالعات یا کارآزمائی ما به نتیجه برسد، نیاز به میزان قابل توجهی پلاسما داریم. سنجیده نیست که پس از نتیجه گرفتن از مطالعات پلاسما درمانی، شروع به جمع‌آوری پلاسما کنیم. هم اکنون پلاسما مانند داروئی است که باید برای نیاز در آینده، آن را آماده داشته باشیم. این جزو وظایف سازمانی ما و سازمان انتقال خون محسوب می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: البته سازمان انتقال خون، در صورتی که نیاز به پلاسما را از طرف پزشکان دریافت کنند، آن را عرضه می‌کند.

او تاکید کرد: سازوکارهای اعلام نتایج نیز تعریف شده است. سازمان انتقال خون تمام این نتایج را در اطلاعیه های رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گذاشت. تا این لحظه، با توجه به نتایجی که با آن مواجه بوده‌ایم و آنچه در ایران و جهان ثبت شده است و بنا بر توصیه‌هایی که سازمان‌های معتبر بین‌المللی روز به روز ابراز می‌کنند، ما پیش بینی می‌کنیم که نیاز زیادی به این فرآورده داشته باشیم. بنابراین از بهبودیافتگان خواهش کردیم که پلاسمای خود را در اختیار ما بگذارند.

وی افزود: لازم است افراد هم اکنون برای اهدای پلاسما اقدام کنند، زیرا سطح پادتن در بدن بهبودیافتگان موقتی است و ممکن است کاهش پیدا کند. ممکن است آنتی بادی برای خود فرد ایمنی زا بماند، اما برای مصرف درمانی و پلاسمائی که نیاز داریم به بیماران ارائه دهیم، غلظت بالائی لازم داریم. ما نباید این فرصت را از دست بدهیم. از دست دادن این فرصت از دست دادن بسیاری از بهبودیافتگانی است که می‌توانیم اکنون از آنها پلاسما دریافت کنیم، آن هم در حالی که هفته آتی این امکان وجود ندارد. این زمان هم برای بهبودیافتگان ما و هم برای بیماران ما زمانِ طلائی محسوب می شود. بسیاری از بیماران اکنون نیاز به پلاسما دارند.

عشقی گفت: ما به عنوان سازمان انتقال خون ایران موظف هستیم پلاسمای مورد نیاز کشور را تهیه و دپو داشته باشیم. مشخص است که اگر پزشکی اعلام کرد که نیاز به این پلاسما دارد، در اختیارش قرار می‌گیرد. سازمان ما از شهرهای مختلف اعلام نیازها را دریافت می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم صبر کنید تا نتایج کارآزمائی بالینی اعلام شود. سازمان انتقال خون مرکزی مانند داروخانه است. علاوه بر مشارکت‌های تحقیقاتی، ما موظف هستیم اعلام نیاز جامعه را مرتفع کنیم. این با پزشک است که دارو را کجا مصرف می‌کند، ما به اعلام نیازها پاسخ می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این پرسش که این دعوت از بهبودیافتگان کرونا ممکن است، باعث نگرانی اهداکنندگان مستمر خون شود، تمهیدات و توصیه‌‌های سازمان برای رفع این نگرانی چیست؟ بیان کرد: به هیچ عنوان جایی برای این نگرانی وجود ندارد؛ اول اینکه ما سختگیرانه‌ترین تمهیداتی را که در استانداردهای قانونی تدوین شده است، ابلاغ و اجرا می‌کنیم. بیمار بعد از ۲۸ روز از بهبودی خود، امکان اهدای خون را دارد. در حالت عادی هم، اگر فردی برای اهدای خون به هر کدام از مراکز کشور برود، در صورتی که بیماری کرونا یا غیرکرونا داشته باشد، باید از بهبود آنها یک ماه بگذرد. بعد از یک ماه هیچ فردی ناقل نیست. فردی که یک ماه پیش بهبودیافته و پزشک او را ترخیص کرده است، بهبودیافته است.

وی افزود: ما اعلام کرده ایم که بیمارانی که بیش از یک ماه از بهبودی آنها گذشته است، اقدام به اهدای پلاسما در پایگاه‌های اعلام شده کنند. پس از یک ماه امکان انتقال ویروس برای اهداکننده و برای پرسنل وجود ندارد. نباید جامعه را اینقدر بترسانیم.

عشقی در پایان گفت: این بازه براساس تمام معیارهای جهانی است. طبق استاندارد تمام بانک های خون در دنیا، فرد پس از ۲۸ روز بهبودی حتی نیاز به تست شدن ندارد. اگر افراد قبل از یک ماه از بهبودی خود تمایل به اهدای پلاسما دارند، تنها می توانند به ستاد مرکزی اهدای خون تهران جنب برج میلاد مراجعه کنند. تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است که اگر یک در هزار کسی ناقل باشد، از ابتلای دیگران جلوگیری شود. در آن مرکز جز افراد مذکور هیچ اهداکننده دیگری نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید