توسط محققان دانشگاه کمبریج کشف شد

شناسایی سه گونه‌ مختلف ویروس کرونا

روزنامه دیلی‌میل گزارش داد، محققان دانشگاه کمبریج موفق به شناسایی سه گونه مرگبار ویروس کرونا شده‌اند.

بر اساس این گزارش، محققان دانشگاه کمبریج پیشینه‌ی ژنتیکی ابتلا به ویروس کرونا را از دسامبر تا مارس مورد بررسی قرار داده‌اند و سه نوع مختلف اما بسیار نزدیک به هم از این ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند.

یافته‌های این محققان که در مقاله‌ای در ژورنال PNAS منتشر شده است ، نشان می‌دهد سه گونه‌ مختلف کرونا در جهان عبارتند از:

نوع (A) که نزدیک‌ترین نوع به گونه یافت شده در خفاش‌ها و مورچه‌خوارهای پولک‌دار است و دو زیرشاخه دارد. یکی از زیرشاخه‌های آن مروبط به شهر ووهان بوده و دیگری در ایالات متحده و استرالیا رایج است.

نوع (B) که از نوع A منشاء گرفته و در ووهان شایع‌ترین بوده است.

نوع (C) در اصطلاح «دختر» نوع B است و از طریق سنگاپور در اروپا پخش شده است.

دیلی میل گزارش داد، ایالات متحده آمریکا گونه‌ای از این ویروس را از چین وارد کرده است.

بررسی گونه‌های مختلف این ویروس نشان داد که نوع A – ویروس اصلی که از خفاش‌ها و مورچه‌خوارهای پولک‌دار به انسان منتقل شد- شایع‌ترین نوع در چین نیست. در عوض، نخستین ابتلای این همه‌گیری بیشتر مرتبط به نوع B بوده که از کریسمس به این سو شیوع داشته است.

نتایج کار محققان نشان داد که نوع A ویروس کرونا بیشترین شیوع را در استرالیا و ایالات متحده آمریکا داشته است که بیش از ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به آن ثبت شده است. دوسوم نمونه‌های آمریکا ویروس نوع A بوده‌اند اما این نمونه‌ها بیشتر از غرب آمریکا بوده‌اند، نه نیویورک.

دکتر پیتر فارستر و تیم او دریافته‌اند که انگلیس بیشتر شاهد شیوع ویروس نوع B بوده است؛ به طوری که سه‌چهارم نمونه‌ها در این کشور از این نوع است. این نوع در سوییس، آلمان، فرانسه، بلژیک و هلند نیز بیشتر رایج است.

نوع C یکی از گونه‌های دیگر این ویروس است که منشاء آن نوع B بوده و از طریق سنگاپور در اروپا پخش شده است.

دانشمندان بر این باورند که این ویروس به منظور غلبه بر مقاومت به وجود آمده در سیستم ایمنی بدن افراد در جوامع مختلف، به طور مستمر در حال جهش است.

مطالعه محققان دانشگاه کمبریج به این یافته عجیب رسیده که نوع A ویروس در غرب آمریکا بیشتر شیوع پیدا کرده که از نوع شایع‌تر در چین، یعنی نوع B نیست. با این حال هر دو گونه در ماه ژانویه، زمانی که آمریکا نخستین مورد ابتلا را پیدا کرد، وجود داشته است. محققان دانشگاه کمبریج تصریح کرده‌اند که مطالعه آنان محدود است و نمی‌توان از آن به نتیجه‌گیری‌های متقن رسید.