وزیر بهداشت: دچار توهم نشوید، کرونا هنوز مهار نشده است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ۱۴:۰۹
    کد خبر :704456

سعید نمکی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت جمعی از مردم کشورمان به علت ویروس کرونا، از تاخیر خود در جلسه مجلس عذرخواهی کرد و گفت: از ساعت یک و دو بامداد تا نماز صبح چند جلسه داشتم و فکر می‌کردم که همکاران گزارش‌هایی ارائه می‌دهند و می‌توانم با تاخیر به جلسه برسم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بررسی وضعیت بیماری کرونا اظهار کرد: مستحضر هستید که اولین گزارش‌ها از این بیماری از شهر ووهان چین دریافت شد بلافاصله بعد از اخذ گزارش همکاران خود را فرا خواندم و برنامه‌هایی ترتیب دادم. برای ما کاملا مشخص بود که ویروس کرونا ویروسی جدید با رفتاری متفاوت است و ما را گرفتار خواهد کرد.

نمکی ادامه داد: اولین مورد ویروس کرونا در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان ویروس سارس کشور چین را گرفتار کرد که آن هم از طریق خفاش منتقل شد. در سال ۲۰۱۲ کرونای جدیدی در منطقه خاورمیانه به عنوان مرس بروز کرد و اولین مرگ را در شهر جده داشتیم که از شتری منتقل شده بود که از طریق یک خفاش گزیده شده بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کرونای جدید رفتاری متفاوت داشت و در شهر ووهان چین قتل عامی انجام شد و به برخی شهر‌های دیگر این کشور سرایت کرد. در همان روز‌های ابتدایی جلساتی تشکیل دادیم و برای پرواز‌های مستقیم تصمیم گرفتیم. به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مواردی را ابلاغ کردیم. از اوایل بهمن‌ماه دانشگاه‌هایمان را برای آزمایشگاه آماده کردیم پس از این‌که ویروس کرونا به ایران آمد سازمان بهداشت جهانی تعدادی کیت تشخیص در اختیار ما قرار داد، اما در همان روز‌های اول با انستیتوپاستور و خانم دکتر مختاری کیت تشخیص بیماری کرونا را طراحی کردیم.

به گزارش ایسنا،وزیر بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیماری‌هایی که همزمان با کرونا در کشور فراگیر شده بود، اظهار کرد: ما پیک پاییزه آنفلوآنزای اچ ۱ و ان ۱ داشتیم و منتظر پیک زمستانه آنفلوآنزا هم بودیم. هشت مورد آنفلوآنزا نوع بی تشخیص داده شد. در ۲۹ بهمن‌ماه دو مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد. من به همکاران گفتم که این گزارش با گزارش‌های قبلی‌مان متفاوت است باید به این گزارش‌ها شک کرد، زیرا علائم کروناویروس را دارد.

نمکی ادامه داد: تست کرونای آن دو طرف را گرفتیم صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه تست آن‌ها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم و جواب تست‌ها منفی بود. روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه به دولتی‌ها گفتم دو مورد ویروس کرونا در قم داشتیم صبح با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آن‌ها به من گفتند که از سه آزمایش‌های اولیه مثبت شده و دو آزمایش دیگر باید ترتیب دهیم که ببینیم کروناویروس در آن‌ها مثبت است یا خیر. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست، ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است.

نمکی ادامه داد: باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفته ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مساله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ” امروز روز ریشه یابی نیست بلکه روز مبارزه با ویروس است” گفت: این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است و ما باید با یک همکاری ملی این ویروس را ریشه کن کنیم. در همان بهمن ماه در ۳۶ مبداء ورودی کشور کنترل و تب سنجی گذاشتیم. خروج ماسک را از کشور در اوایل بهمن ماه ممنوع کردیم؛ و در همان روز‌های اول تخت‌های بیمارستانی خود را آماده کردیم.

نمکی با اشاره به امکانات ارائه شده به بیماران کرونایی تاکیدکرد: حتی یک بیمار ما در دوران پیک بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نماند. این افتخار جمهوری اسلامی است. کشور‌های اروپایی و آمریکایی امروز در مقابل کرونا به زانو درآمده اند و مردم و بیمار آن‌ها در چمن‌های بیرون بیمارستان آواره اند. این که ما بیمار پشت در بیمارستان نداشتیم به این معنا نیست که تعداد تخت بالا و امکانات داریم. کشور فرانسه برای هر هزار نفر حداقل ۷ تخت دارد و ما ۱.۶دهم تخت داریم. میزان تخت اروپا در بدترین شرایط نسبت به هزار نفر ۴ تا ۵ برابر ما است. آنچه اینجا به کار آمد تا بیماران پشت در بیمارستان آواره نشوند علاوه بر لطف خداوند، حمایت‌های مقام معظم رهبری بود که بی نظیر بوده است. حمایت‌های این بزرگمرد از برنامه‌های ما بی نظیر بوده و همواره قوت قلب همکاران من بود. دولت و تمام دستگاه‌های دیگر سپاه، بسیج و سازمان‌های مردم نهاد همیشه در کنار ما بودند.

وزیر بهداشت و درمان، وضعیت کشور را مدیریت بیماری عنوان کرد و گفت: هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده ایم بعضی دچار توهم نشوند. ما در مرحله مدیریت بیماری هستیم. خدا را شاکرم که به نحو احسن و در اوج تحریم‌ها بیماری را مدیریت کردیم. کسی باور نمی‌کرد که جمهوری اسلامی در شرایطی که سخت در تحریم است بیماری را مدیریت کند. وقتی می‌خواستیم ماسک و لباس مخصوص پرستار به کشور بیاوریم این دو کالا را در فلان فرودگاه مصادره کردند. اما حالا سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا ما تجربه خود را به آن‌ها منتقل کنیم. این عزتی است که بعد از دفاع مقدس به شیوه‌ای جهاد گرایانه نصیب ما شده است.

نمکی ضمن گرامی داشت شهدای خدمت، اظهار کرد: در شرایطی که در این مخزن آتش، همه از هم فرار می‌کنند بچه‌های ما دل به آتش زدند. ما دو عامل توفیق داشتیم. رفاه و همدلی ملی با پشتوانه عزم ملی و حمایت‌های مقام معظم رهبری.

نمکی ادامه داد: ما توانستیم بار نماز جمعه، مدارس و دانشگاه‌ها و حتی حرم مقدس امام رضا و حضرت معصومه (س) اعتکاف، سفر‌های راهیان نور را برای اولین بار بعد از دفاع مقدس تعطیل کنیم. حاصل این همکاری مدیریت اژد‌های سرکش کرونا بود. دومین عامل توفیق ما، غربالگری عمومی بود.

وزیر بهداشت و درمان در مورد طرح غربالگری عمومی گفت: ما بعضی بیماران را در مراحل اولیه تشخیص دادیم. در راه که به مجلس می‌آمدم از رادیو شنیدم که دکتر عزیزی اظهار کردند آمار‌های ما رو به افزایش است. باید به ایشان بگویم که علت این افزایش بیمار یابی فعال ما بوده است. به جای این که بنشینیم که کرونا به سراغ ما بیاید ما به سراغ کرونا رفتیم. امروز ۷۱ میلیون نفر از مردمان ما پرونده الکترونیک سلامت دارند و این مطابق پروتکل جهانی است. یعنی تشخیص زودرس و ایزوله کردن.

نمکی گفت: در آینده شاهد نمایش و ویترین زیباتری در موضوع کرونا در کشور خواهیم بود و آن هم فاصله میان مرگ و میر و موارد مثبت است. امروز رتبه ما در حوزه ابتلا به این ویروس هفتم و در مرگ و میر نیز رتبه ششم را داریم. این رتبه هر روز به نقطه مطلوب‌تری ارتقاء پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ما در گام اول بحث فاصله گذاری اجتماعی و در گام دوم فاصله گذاری هوشمند را مطرح کردیم. این موضوع برای تمام متخصصین دنیا امری روشن است که ما باید این فاصله گذاری‌ها را ادامه دهیم، اما متاسفانه به دلیل این حصر اقتصادی که با آن روبرو هستیم برای مثال نمی‌توانیم یک جوراب فروش را که معاش خود را با فروختن جوراب می‌گذراند رها کنیم. یا باید او را تامین کنیم یا بگذاریم به کسب و کار خود ادامه دهد. به همین دلیل ما نمی‌توانیم صنعت و تولید را تعطیل کنیم. به همین دلیل ما موضوع فاصله گذاری هوشمند را تبیین کردیم تا هم بتوانیم هم از نظر اقتصادی دچار فروپاشی نشویم و هم کرونا را کنترل کنیم.

نمکی عنوان کرد: مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم. البته شاید مجبور باشیم قسمت‌های اقتصاد را با فضای بازتری مورد توجه قرار دهیم. اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روز‌های آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت در پایان ضمن اینکه از درگاه حق تعالی شفای عاجل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را خواستار شد از مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل همکاری آن‌ها با وزارت بهداشت و درمان در بحث مقابله با کروناویروس تقدیر و تشکر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید