افزایش ۲ برابری سرعت اینترنت؛ با VDSL و بدون تعویض مودم

    کد خبر :704449

با جایگزینی فناوری ADSL که از سیم مسی تلفن برای ارسال اینترنت استفاده می‌کند با VDSL که از فیبر نوری بهره می‌گیرد، می‌توان سرعت اینترنت را تا حداکثر پنج برابر افزایش داد. به همین دلیل مدتی است فرآیند این جایگزینی در حال انجام است و اکنون نوبت به شهر‌های تهران و قم رسیده.

در این راستا سجاد بنابی -نائب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- در گفتگو با ایسنا، درباره ADSL توضیح داد: در این فناوری، اینترنت روی سیم مسی تلفن، از مرکز مخابراتی تا خانه مشترک با فرکانس بالاتری ارسال می‌شود که سرعت آن بسیار وابسته به مسیر است. از آنجایی که منازل معمولا تا یک‌ونیم کیلومتر با مراکز مخابراتی فاصله دارند، این فاصله باعث می‌شود پهنای باندی که مشترک می‌تواند استفاده کند، حداکثر اسمی تا ۲۰ مگابیت‌برثانیه و واقعا تا ۱۶ مگابیت‌برثانیه باشد.

وی با بیان اینکه سرعت ۱۶ مگ در ADSL برای کسانی است که فاصله‌شان تا مرکز مخابراتی کمتر از یک کیلومتر باشد، افزود: درواقع اگر این فاصله بیش‌تر از یک کیلومتر باشد، سرعت کمتر هم می‌شود. درحالی که در تکنولوژی VDSL، بین مرکز مخابراتی و کابینتی که حداکثر ۵۰۰ متر با منزل مشترک فاصله دارد، فیبر نوری برقرار است و از کابینت تا منزل، همان سیم مسی است و به دلیل فاصله کمتر، این تکنولوژی اجازه می‌دهد مشترکان روی کاغذ تا ۷۰ مگابیت‌برثانیه سرعت دانلود داشته باشند.

نائب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت روز گذشته با انتشار تصویر زیر و مقایسه سرعت اینترنت مشترکین قم، قبل و بعد از نصب VDSL نوشته بود: هنوز مودم‌های مشترکین تعویض نشده و با تعویض مودم متوسط سرعت به حدود ۵۰مگابیت خواهد رسید. البته تنها ۳۳ درصد قمی‌ها به تعویض مودم، بله گفتند و مابقی همین ارتقاء سرعت را کافی می‌دانند.

بنابی همچنین با بیان اینکه کاربران برای دریافت سرعت بیشتر می‌توانند اقدام به خرید مودم VDSL از بازار کنند، درباره زمان گسترش این فناوری در شهر‌های دیگر اظهار کرد: این جایگزینی اکنون در بسیاری از شهر‌ها شروع شده و ما از جایی که تجهیزات مرکز مخابراتی آماده‌تر بود، فرآیند را آغاز کردیم. این کار تقریبا از یک سال پیش در دزفول و مشهد انجام شده و در حال گسترش است و بقیه FCP‌ها هم در حال فراهم کردن امکانات هستند.

وی با بیان اینکه جایگزینی ADSL با VDSL هزینه‌ای برای کاربران ندارد، گفت: مودم‌های قبلی کاربران هم روی تکنولوژی جدید کار می‌کند و کاربران بدون عوض کردن مودم می‌توانند تا حداکثر پنج برابر سرعت ADSL شان از این امکان استفاده کنند. همان‌طور که در گراف مشاهده می‌شود، نمودار اول روی تکنولوژی ADSL است که با تغییر به VDSL و حتی بدون تعویض مودم، میانگین سرعت ۱.۵ تا دو برابر شده.

البته به گفته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با توجه به افزایش سرعت اینترنت، درصورتی‌که میزان مصرف کاربران افزایش یابد، به همان میزان هم هزینه اینترنت را پرداخت می‌کنند،، اما برای توسعه ارتباطات به VDSL، هزینه جدیدی از مشترکان دریافت نمی‌شود و می‌توانند با همان هزینه ثابتی که پرداخت می‌کنند، از خدمات بهره‌مند شوند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. seyed گفت:

    با سلام و احترام همین حجمی را که به مردم فروختند تمامی شرکت های مطرح در کشور سرعتی را که متعهد شدند به مشترکین خود بدهند کم فروشی نکند همانند ۱۰۰ گیگ اهدایی به مردم در قرنطینه خانگی اولا میدانستند که در این مدت هیچ مشترکی امکان استفاده بهینه از این حجم را ندارد و بلافاصله هم قطع شد و سرعتی که برای این هدیه در نظر گرفته بودند ۵۱۲ بود اما متاسفانه کسی به دنبال احقاق حق مردم در این شاخه نبوده و نیست با تشکر از رسم امانت داری تان الان هم همین اینترنت را کم فروشی دارند می کند و با سدعتی که فروختند و پولهای خوبی را هم از مشترکین گرفتند را نمی دهند و کرارا و مکررا قطع و وصل میشود و می گویتد حجم استفاده بالا است و زیر ساخت ها پاسخگوی همچنین رخدادی که همه در خانه باشند و در حال استفاده از اینترنت چگونه می خواهند ابن کار را انجام بدهند با مردم صادق باشند والعاقبتو للمتقین

دیدگاهتان را بنویسید