افزایش حقوق بازنشسته‌ها به ۳۰ درصد رسید

    کد خبر :704210

طی سال‌های گذشته حقوقی که برای بازنشسته‌ها پرداخت می‌شد، با نارضایتی آن‌ها به دلیل پرداخت‌های پایین و عدم تناسب با شرایط موجود همراه بود تا این‌که در حدود سه سال اخیر دولت در راستای هماهنگی و همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها، سالانه بودجه‌ای را برای این موضوع در نظر می‌گیرد تا اختلاف حقوقی بازنشسته‌ها تا حدی جبران شود.

در حالی در سال جاری افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان و شاغلان در بودجه در نظر گرفته شد که دولت برای بازنشسته‌ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به عنوان منابعی برای همسان‌سازی حقوق آن‌ها پیش‌بینی کرد؛ رقمی که در مقایسه با سال گذشته که ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه شده است.

حقوق هیچ باز نشسته‌ای کمتر از ۲.۸ میلیون نیست

اما این‌که افزایش ۱۵ درصدی و ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده، چگونه اعمال و چه تغییری در دریافتی آن‌ها ایجاد خواهد شد، موضوعی است که بررسی آن نشان می‌دهد که ابتدا حقوق‌ها تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند تا هیچ بازنشسته‌ای کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی نداشته باشد. بعد از آن مابقی اعتبار مربوط به همسان‌سازی حقوق‌ها برای حقوق‌های بالای دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود؛ به نحوی که به صورت پلکانی اعمال و حقوق‌های بالاتر از رشد کمتری برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایسنا،طبق آنچه که پیش‌تر سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که همسان‌سازی برای حقوق‌های پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به پایین اعمال خواهد شد.

میانگین رشد ۳۰ درصد شد

اما با پیش بینی‌های انجام شده، میانگین افزایش حقوق بازنشسته‌ها به ۳۰ درصد می‌رسد، این در حالی است که میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۷۹۹ هزار تومان می‌رسد که با افزایش ۳۱ درصدی همراه است. همچنین میانگین حقوق بازنشستگان لشگری از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی به چهار میلیون و ۲۹۱ هزار تومان خواهد رسید.

در مجموع میانگین حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۳۰.۵ درصدی به چهار میلیون و ۴۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان در ۲۰ گروه شغلی

اما توزیع حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی حقوق کارکنان در نظر گرفته شده به این نحو است که بین ۲۰ گروه شغلی توزیع می‌شود. بر این اساس برای افرادی که در گروه‌های یک تا پنج قرار دارند از یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان به دریافتی‌شان اضافه خواهد شد. همچنین در گروه دوم که سطوح شش تا ۱۱ است از ۷۲۵ هزار تا ۷۸۱ هزار تومان، برای گروه سوم در سطح ۱۲ تا ۱۶ نیز بیش از ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

برای افرادی که در گروه ۱۷ تا ۲۰ قرار دارند از ۹۰۰ هزار تا ۹۵۶ هزار تومان افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. براین اساس این افزایش برای یک میلیون و ۳۱۱ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

طبق آنچه که نوبخت – رییس سازمان برنامه و بودجه- وعده داده است همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشسته‌ها از فروردین‌ماه سال جاری در حقوق‌های آن‌ها اعمال خواهد شد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. یوسف نادری گفت:

    سلام همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان شامل بازنشستگان تامین اجتماعی نشده و آقای نوبخت اعلام میدارد قانون دست ما رابسته است لطفا آقای نوبخت به چند سوال بنده بازنشسته جواب بدن
    ۱- اگر قانون دست شما را درخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی بسته است کدام قانون به شما اجازه داده که ۲۷۰۰۰۰میلیارد تومان مطالبات این سازمان را پرداخت نکنید ۲-چرا دولت برای سازمان مدیر تعیین میکند ۳- چرا مجوز حراج شرکت شستا و شرکتهای تابعه را صادر میکنید ۴-چرا سیاست دوبوم یه هوا را دارید این رفتار شما توهین به سازمان و بازنشستگان تامین اجتماعی است

دیدگاهتان را بنویسید