سردرگمی کاندیداها در حوزه مسکن

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص تامین مسکن اقشار جامعه صحبت‌هایی کردند که دو کاندیدای مستقر در دولت برنامه‌های چهار سال گذشته را ارائه دادند و رقبای آنها بیشتر به کلی‌گویی و انتقاد پرداختند.

 نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین منظره تلویزیونی جمعه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، دیدگاه‌های خود را درخصوص تامین مسکن اقشار جامعه ارایه کردند که در صحبت بعضی کاندیداها برنامه خاصی وجود نداشت و بعضا وقت خود در زمینه این سوال را به مسائل غیرمرتبط اختصاص دادند. چکیده مباحث کاندیداها درخصوص مسکن را در ادامه می‌خوانید:

هاشمی طبا:

** از مسکن مهمتر مساله اشتغال است. مسکن بدون توجه به ابعاد مختلف ایجاد سرمایه گذاری برای صنعت، کشاوزی و خدمات امکان پذیر نیست. اگر زوجی شغل و درآمد داشته باشند می توانند وامهای مسکن را پرداخت کنند.

** در بعضی شهرکهای اطراف تهران مسکنهای نسبتا کوچکی برای زوجهای جوان ساخته شده و در این مورد باید به توانایی های آینده زوجهای جوان توجه شود.

** دولت در حال حاضر خدمات بسیار زیادی ارایه می دهد اما حقیقت این است بزرگتر شدن دولت بدون اینکه اقتصاد جامعه توانمند شود و درآمد ملی افزایش یابد امکان پذیر نیست.

** هم اکنون در برخی نقاط، مسکن در حدود متری ۱.۳ و ۱.۵ میلیون تومان در هر متر مربع با مساحت حدود ۶۰ تا ۷۰ متر قابل خرید است. امروزه با توجه به پرداخت وام از سوی بانکها حداقل در اطراف شهرهای بزرگ با توجه به رکود بخش مسکن امکان خریداری وجود دارد.

** دغدغه مسکن، خورد و خوراک و حاشیه نشینها و مسائل دیگر مطرح می شود و همه این فلشها به سمت دولت می رود. گفتن اینکه دولت این کار یا آن کار را انجام دهد ساده است. دولتهای جمهوری اسلامی خدمات بزرگی ارایه دادند. شبکه برق، شبکه آب، گاز، سوخت رسانی و امنیت مهم است. اما بعضی وقتها همه ما که عضو نظام و علاقه مند نظام هستیم جزو اپوزیسیون قرار می گیریم و می خواهیم خودمان را توجیه کنیم.

** به طور کلی مساله اول حفظ کشور است. با وجودی که شهادتهای زیادی دادیم مرزهایمان حفظ شد. اما به بهانه های مختلف از حاشیه نشینی غافل شدیم که این مساله ایجاد شد متاسفانه گفته می شود تا ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین خواهیم داشت.

** اشکال این است که همه چیز را با هم می خواهیم. هم برخورداری، هم زندگی، هم مصرف، هم مالکیت، هم پروانه خانه های هزار متری و استخر صادر می کنیم. همه اینها با هم سازگار نیست. اولویتها باید تعیین شود. آباد کردن ایران و ایجاد شغل باید باشد. اگر GNP بالا برود مردم می دانند مسکن خود را چگونه تامین کنند.

روحانی:

** در دولت گذشته سرمایه گذاری تحت عنوان مسکن مهر انجام شد. با همه اشکالاتی که داشت این دولت خود را متعهد دید این پروژه را تکمیل کند و الان تقریبا تا پایان دولت تکمیل می شود. بجز حدود ۱۰۰ هزار واحدی که هیچ خریداری ندارد.

** اساس کار این است که ما باید به مردم کمک کنیم تا خودشان محل مسکونی خود را انتخاب کنند و برای ساخت یا خرید مسکن مورد نظر خود تلاش کنند. در این خصوص وام ۸۰ میلیون تومانی به زوجهای خانه اولی پرداخت می کنیم.

** باید به بافتهای فرسوده توجه کنیم. به جای مسکن مهر اگر بافتهای فرسوده تبدیل به خانه های نو می شد می توانست تحول مثبتی را به وجود بیاورد.

** امروز برنامه خوبی برای مسکن جوانان و کسانی که تازه ازدواج می کنند وجود دارد. برای وام ازدواج هم به هر زوج ۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

قالیباف:

** چهار درصد در جامعه با رانت هستند که از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد برخوردار نیستند. در مسکن نیز همینطور است. الان بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم. چرا خالی است؟ کجاست؟ متعلق به چه کسانی است؟ یک ویلا در شمال، یک ویلا در شمال شرق، برای خودشان ساخته اند.

** بنا بود طبق برنامه های توسعه هر ساله ۱۰ درصد بافت فرسوده نوسازی شود. الان ۵-۶ سال می گذرد حدود ۷-۸ درصد نوسازی شده است. البته در شهر تهران ۳۴ درصد نوسازی شده که دولت هم کمک نکرد.

جهانگیری:

** مسکن از مهمترین نیازهای جامعه است. متاسفانه به دلیل دلالی شدن مسکن امروز با تعداد قابل توجهی مسکن خالی مواجهیم که در محاسبه ای بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود که سرمایه کشور راکد مانده است.

** در دولت یازدهم چند اولویت برای مسکن گذاشته ایم. یکی مسکن اجتماعی برای گروههای کم درآمد مثل کمیته امداد، معلولین و زنان سرپرست خانوار که ۱۰۰ هزار واحد است. موضوع دیگر پرداخت یارانه به این بخش محسوب می شود.

** در بخش مسکن روستایی سالانه ۲۰۰ هزار واحد باید استحکام شود.

** سقف تسهیلات مسکن به ۶۰ میلیون تومان و برای زوجهای جوان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

** زوجهایی که برای اولین بار می خواهند صاحب مسکن شوند صندوق پس انداز درست شده که شش ماه سپرده گذاری کنند و تسهیلات بگیرند.

** در سال ۱۳۹۵ سرمایه بانک مسکن ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به بقیه بانکها اجازه داده شد در بخش مسکن تسهیلات پرداخت کنند.

رییسی:

** یک میلیون ازدواج، یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل باید سالیانه مدنظر قرار گیرد.

** اساس بر توانمندسازی مردم است که بتوانند مسکن تهیه کنند. بافت فرسوده را نوسازی کنند اما دو نکته داریم؛ نکته اول زوجهای جوان هستند. حتما باید به آنها کمک کرد و تسهیلاتی برای اجاره مسکن قائل شویم.

** ۱۱ میلیون جوان آماده برای ازدواج هستند و دولت باید برنامه ای برای اینها داشته باشد.

** مسکن مهر با همه اشکالات ایجاد شد، حالا که چشم همه به این طرح دوخته شده بالاخره باید تحویل متقاضیان شود.

** بافت فرسوده باید نوسازی و اقدام شود. در این خصوص می توان به زوجهای جوان و سایر مردم تسهیلات پرداخت کرد.

** همچنان از ایجاد سالیانه یک میلیون مسکن در کشور عقب هستیم.

میرسلیم:

** سرمایه گذارانی هستند که پول خود را برای مسکن تجملی صرف می کنند و بخش عمده آن هم خالی مانده که مبالغ هنگفتی از سرمایه کشور صرف آن شده است. باید راهکاری ارایه شود که این سرمایه گذاریها را به ساختمانهای ارزان مناسب برای زوجهای جوان اختصاص دهیم.

** (خطاب به هاشمی طبا): اساسا شما مسکن ارزان را چگونه می بیدید؟ چرا به موضوع اشاره نمی کنید؟ باید قائل باشیم به زمین گران یا دولت باید زمین را رایگان کند؟

** نباید زوجهای جوان را به وام آلوده کنیم.

** شما چه تجربه ای دارید از سایر کشورها که برای کشور ایران قابل استفاده باشد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید