مسیر سخت شهردار اسبق تهران برای ریاست مجلس؛ چه گروه‌هایی مخالف محمد باقر قالیباف هستند؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ۹:۴۲
    کد خبر :703499

محمدباقر قالیباف که سال‌ها تلاش کرد به ریاست جمهوری برسد گرچه تا اینجای کار به آرزوی خود دست نیافته اما توانسته به‌عنوان سرلیست اصولگرایان به مجلس یازدهم راه یابد. این اما خواسته نهایی قالیباف نیست زیرا قطعا او سودای پاستور را با نمایندگی مجلس عوض نمی‌کند . در این میان برخی می گویند او از زمانی که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد هدفش را بر ریاست پارلمان گذاشت و طرفدارانش نیز با همین خواسته از او حمایت کردند و او را کارآمدترین نیروی اصولگرایان خواندند .مسیر قالیباف اما به این سادگی‌ها هم نبود و نیست؛ چه برای سرلیستی لیست انتخاباتی واحد اصولگرایان و چه در آینده و برای رسیدن به جایگاه ریاست مجلس زیرا او گرچه اقبالی در میان بخشی از جامعه و نیروهای سیاسی دارد اما انتقادهای تندی هم علیه‌اش مطرح است.

این انتقادها منحصر به اصلاح طلبان نیست و علاوه بر آنها نیروهای دیگر اصولگرا هم نسبت به او موضع دارند. حال آنکه در زمان تهیه لیست انتخاباتی اصولگرایان نیروهای جبهه پایداری به‌شدت با سرلیستی محدباقر قالیباف مخالف بودند. چنین فضایی باعث شد که اصولگرایان در ارائه لیست دچار مشکلات عدیده شوند و تا آخرین لحظه نه یک لیست که لیست‌های متعدد از سوی ایشان منتشر شود.

به گزارش نامه نیوز،این اختلاف‌ها اما با انتخابات پایان نپذیرفت و حالا گرچه توپخانه اصلاح‌طلبان علیه قالیباف کم‌تر فعالیت می کند اما نیروهای اصولگرایی که از ابتدا با قالیباف مخالف بودند این روزها مدام بر عدم ریاست او تأکید می کنند . تا کنون گروه‌های مخالف گزینه‌هایی مانند مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی و مصطفی میرسلیم را مطرح می‌کنند. اما چه گروه‌هایی در مجلس چند نمی‌خواهند که قالیباف بر کرسی ریاست تکیه بزند؟

نمایندگان جبهه پایداری

جبهه پایداری یکی از گروه‌هایی است که مخالفت خود با سایر طیف‌های اصولگرایی از جمله قالیباف را هیچگاه پنهان نکرده است . آنها پیش از انتخابات با حضور قالیباف در لیست مخالف بودند. اکنون هم به نظر می رسد آنها با هدایت صادق محصولی تمام تلاش خود را می‌کنند که قالیباف رئیس مجلس نشود و برخی معتقدند که پایداری ها خواهند کوشید که مرتضی آقاتهرانی را در برابر او قرار دهند.

نمایندگان احمدی‌نژادی

در مجلس یازدهم تعدادی از نمایندگان کسانی هستند که در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مسئولیت‌های مهمی بر عهده داشتند. گمانه‌زنی‌ها بر این است که با توجه به اختلافات عدیده‌ای که احمدی‌نژاد با قالیباف داشت، آنها هم در برابر قالیباف بایستند و یا از نامزد ریاست خود حمایت کنند مثلا از فردی مانند شمس‌الدین حسینی. یا حتی هم‌سو با جبهه پایداری شوند زیرا در گذشته دیده شده که علایق سیاسی پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها چندان دور از هم نیست .آنها به نظر یک خواسته مشترک خواهند داشت ؛ ریاست هر کسی غیر از محمد باقر قالیباف .

نمایندگان رهپویان

علیرضا زاکانی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین رقبای قالیباف مطرح می‌شود. او بنیان‌گذار جمعیت رهپویان است و قطعا نیروهای نزدیک به او بیش از آنکه سعی کنند تا قالیباف رئیس مجلس شود دل به زاکانی خوش کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان

نیروهای اصلاح‌طلب گرچه در مجلس تعداد نفرات زیادی نیستند اما به هر حال به عنوان یک اقلیت در ضدیت کامل با قالیباف به سر می‌برند؛ چنانچه اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات هم بیش از آنکه بر پیروزی نیروهای خودشان تلاش کنند با تمام توان سعی می‌کردند که قالیباف به مجلس نرود. آنها حتما یکی از مخالفات سرسخت قالیباف خواهند بود.

در نهایت به نظر می‌رسد که گرچه این احتمال وجود دارد که قالیباف رئیس‌مجلس شود اما با توجه به نیروهای مخالف او در مجلس این مسیر اصلا راحت نخواهد بود و حتی اگر رئیس هم بشود اداره مجلس و صدالبته استمرار ریاستش با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید