دوران پسا کرونا و نظم جدید جهانی

    کد خبر :702570

در بحبوحه جنگ نفتی عربستان و روسیه موضوع دیگری شوک جدیدی به عرضه جهانی وارد کرد، افزایش دور از تصور مبتلا شدگان به ویروس کرونا و ادامه گسترش آن بخصوص در غرب که منجر به تعطیلی بسیاری از کشورهای جهان شد.

در این شرایط کشورها، از یک طرف، بین از دست دادن بخشی از اقتصاد خود به علت تعطیلی کشورشان و یا باز گذاشتن کسب کارها و هموار کردن راه همه گیری کرونا سر یک دو راهی بد و بدتر قرار گرفته اند.

هر تصمیمی در این برهه از زمان، خود در بلند مدت تاثیر بسزای در اقتصاد، فعالیت های اجتماعی و حتی سیاست های کشورها خواهد گذاشت و قدرت های منطقه ای و قدرت های جهانی نیز به خوبی از تاثیر این تصمیم آگاه هستند.

کم‌ شدن پرواز های بین الملل و تحت تاثیر قرارگرفتن صنعت توریسم، عدم فعالیت نیروی کار و بیکار شدن که خود باعث از بین رفتن قدرت خرید مردم می شود و کمتر شدن توان خرید یعنی فشار به صنایع مصرفی، صنایع و خدمات هم به علت نبود تقاضا برای خرید وارد رکود می شوند، و زنجیر وارانه مشکل در قسمتی از اقصاد، بخش دیگر را دچار مشکل می کند.

به گزارش ایران جیب،کشور هایی که سهم درآمد بالایی از صنعت توریسم داشتند اولین قربانیان این ویروس هستند، به عنوان مثال ترکیه که به عنوان قدرت منطقه ای ظاهر شده بود و رشد اقصادی بالایی در این چند سال اخیر داشت، ضربه بسیار سنگینی خواهد خورد و حتی ممکن است این ضربه به قیمت ورشکستگی ترکیه تمام شود، درآمد حاصل از توریسم و صنعت هوایی ترکیه، سهم بالایی از درآمد ناخالص ملی ترکیه را دارد و باعث زیان هنگفت شرکتهای هوایی ترکیه و صنعت توریسم این کشور می شود.

ایالات متحده نیز که در صنعت توریسم سهم بالایی دارد ضربه خواهد خورد ولی در کنار این، ضربه دیگری نیز خواهد خورد و آن چشم انداز قیمت پایین نفت است که به خاطر جنگ نفتی بین عربستان و روسیه شکل گرفته، خود ویروس کرونا و کم تر شدن پرواز های بین الملل و کم تر شدن حمل و نقل و البته کمتر مصرف شدن مصرف سوخت هم در پایین نگه داشته قیمت نفت کمک شایانی خواهد کرد.

پایین بودن قیمت نفت در میان مدت و حتی کوتاه مدت میتواند به کلی صنعت نفت شیل آمریکا را ورشکست کند ، صنعت نفت شیل امریکا برای سرپا نگه داشتن خود نیاز به نفت ۶۰ دلاری دارد و هر قیمت زیر این قیمت باعث ورشکست شدن این صنعت و از کار بیکار شدن هزاران آمریکایی خواهد شد.

البته در اروپا داستان کمی متفاوت است، کشور هایی مثل اسپانیا، ایتالیا و یونان که به کلی مقروض هستند و صنعت توریست نقش بسزایی در اقتصاد آن ها بازی میکند هم با احتمال ورشکستگی و ویران شدن اقتصادشان روبرو هستند ولی اوضاع کشور هایی مثل المان و کشور های اسکاندیناوری کمی بهتر است آنهم بخاطر نفت ارزان و کمترشدن هزینه های واردات نفت و انرژی.
اما در چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان محسوب میشود اوضاع آنقدر هم بد نیست، هیچوقت خود چینی ها حتی باورشان نمی شد که به عنوان کشوری که ویروس کرونا از انجا آغاز شده است کمترین ضربه را از ویروس کرونا در عرضه بین الملل بخورند.

آمریکا دیگر بزرگترین وارد کننده نفت جهان نیست و این چین است که بزرگترین وارد کننده نفت و انرژی در جهان است، نفت ارزان باعث میلیاردها دلار صرفه جویی برای واردات نفت برای این کشور خواهد شد، هم اکنون نیز این ویروس در چین کنترل شده و سهام چین در مقابل سهام اروپایی و امریکایی که دچار سقوط آزاد شده اند، اوضاع خیلی بهتری دارد.

و موضوع مهم دیگری که در دوره پسا کرونا وجود دارد عوض شدن قواعد بازی در زمینه سیاست جنگ و تسلیحاتی نظامی خواهد بود، در دنیایی که یک ویروس بتواند چنین خسارت های عمده ای به اقتصاد و مردم بزند دیگر تسلیحات گران قیمت میلیارد دلاری بی مصرف هستند و کشورها را وادار می کند بیشتر سمت توسعه تسلیحات بیولوژیک بروند، وقتی یک ویروس بتواند کل جمعیت را محو و زمین گیر کند، صحبت درباره تسلیحات میلیاردی واقعا بی معنی خواهد بود، ویروس کرونا همچنین باعث بوجود آمدن سوال ها و نقاط ضعف فراوان برای جهانی شدن نیز شد، نکته بسیار مهمی است که یک ویروس کوچک در حد آنفلوآنزا (البته بسیار مسری تر) بتواند نظم اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی کل جهان را به چالش بکشد و اقصاد جهان را در شوک فرو ببرد.

ایران هم در این سال، وضعیت بسیار سختی خواهد داشت، سقوط قیمت نفت و افزایش تعطیلی کشور در کنار ادامه تحریمها، ضربه بلند مدتی را به اقتصاد کشور خواهد زد و هیچکاه ایران پسا کرونا و حتی جهان پسا کرونا مثل قبل از این دوره نخواهد بود.

دوران پسا کرونا، دورانی پر از تهدید و فرصت خواهد بود، بنابراین آمادگی برای دوران پسا کرونا بسیار مهم است و در میدان رقابت بین الملل، کشوری پیروز است که بتواند تهدید ها را خنثی کند و از فرصت ها استفاده کند.

زمان همه چیز را نشان خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید