ماجرای تست کرونا در برخی از بیمارستان‌های خصوصی

    کد خبر :702356

وزارت بهداشت و درمان بار‌ها اعلام کرده است که انجام آزمایش‌های تشخیصی کروناویروس توسط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بخش خصوصی که تایید آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت را ندارند، ممنوع است. همچنین خدمات مورد نیاز در این زمینه به صورت رایگان انجام می‌شود. با این حال باز هم برخی بیمارستان‌های خصوصی و آزمایشگاه‌ها بدون مجوز وزارت بهداشت اقدام به گرفتن تست کرونا می‌کنند.

در پی تماس‌های تلفنی شهروندان باخبر شدیم چند بیمارستان‌ خصوصی در تهران هم در بیمارستان و هم با فرستادن نیرو به منازل، تست کرونا می‌گیرد.

یکی از شهروندان در این‌باره به خبرنگار فرارو گفت: پس از فوت پدرم تازه متوجه شدیم که دلیل درگذشت وی ابتلا به کرونا بوده است؛ بنابراین اعضای خانواده نگران ابتلای خود به کرونا شدند. از طریق یکی از دوستان باخبر شدیم یک بیمارستان خصوصی تست کرونا می‌گیرد که هم به صورت حضوری در بیمارستان و هم با فرستادن نیرو به داخل منزل امکانپذیر است. ما تماس گرفتیم و با دادن هزینه نفری ۶۵۰ هزار تومان از ما تست گرفتند که مجموع خانواده حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخت کردیم. قرار بود جواب آزمایش دو الی سه روز داده شود که بعد گفتند کیت‌شان تمام شده است و باید منتظر باشیم تا کیت تهیه کنند. بالاخره جواب آزمایش ما را دادند و گفتند تست تعدادی از ما مثبت شده است.

به گزارش فرارو،در پی این خبر در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ با بیمارستان مذکور به عنوان یک متقاضی تماس گرفتیم و در این باره پس و جو کردیم که جواب شنیدیم نیرو به داخل منزل هم می‌آید و هزینه آن نیز نفری ۵۰۰ هزار تومان به اضافه ۱۵۰ هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب بابت هر فرد است. وقتی گفتیم آیا فرستادن نیرو به داخل منزل امکان انتشار ویروس را زیاد نمی‌کند شنیدیم که کارشناس آزمایشگاه لباس مخصوص دارد ماسک می‌زند و دستکش پوشیده است.

در همان روز با مشاور کرونای اورژانس ۱۱۵ تماس گرفتیم تا بدانیم آیا نظارتی بر چنین آزمایش‌هایی از سوی وزارت بهداشت و درمان وجود دارد یا خیر؟ که این کارشناس گفت: این بیمارستان‌های خصوصی به دلیل تخلفات متعدد باید بسته می‌شدند و این کار غیرقانونی و قابل پی‌گیری است. این کارشناس اورژانس عنوان کرد که باید با بازرسی وزارت بهداشت و درمان و حتی پلیس ۱۱۰ تماس بگیریم. تماس با بازرسی وزارت بهداشت و ماندن پشت خط حدود یک ساعت، راه به جایی نبرد و ۱۱۰ نیز گفت: مسایل مرتبط با کرونا در حیطه وظایف ما نیست.

تماس بعدی با مرکز پاسخگویی به پرسش‌های مردمی در خصوص کروناویروس ۴۰۳۰ بود که مشاور آن نیز به غیرقانونی بودن این کار صحه گذارد و گفت: ما این را به مراتب بالا اطلاع می‌دهیم، اما شما باید این را به دادستانی اطلاع بدهید و یا از طریق نظام پزشکی دنبال کنید.

بار دیگر در تاریخ ۶ فروردین با این بیمارستان تماس گرفته شد، اما نه تنها جلوی این کار گرفته نشده بود بلکه هزینه تست افزایش نیز یافته بود. نیروی کارشناس آزمایشگاه این بیمارستان در پاسخ به این پرسش که آیا برای تست کرونا به منزل می‌آیید یا خیر جواب داد: بله. وقتی از هزینه انجام این آزمایش پرسیده شد گفت: «تست ۷۷۰ هزار تومان و حق نمونه‌برداری بستگی به بچه‌ها دارد.»

بار دیگر با ۴۰۳۰ تماس گرفته شد و کارشناس ۴۰۳۰ گفت: «این کار مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان نیست و این مورد تاکنون به ما اطلاع رسانی نشده است و این بیمارستان بدون اطلاع‌رسانی به وزارت بهداشت و درمان، این کار را انجام می‌دهد. ما افرادی را برای تست کرونا می‌فرستیم که علایم بیماری را داشته باشند بعد هم به درمانگاه‌ها ارجاع می‌دهیم تا به صورت رایگان از آن‌ها تست گرفته شود. این کار این نوع از بیمارستان‌ها، غیرقانونی است و من حتما اقدام آنها را گزارش خواهم داد.»

این کارشناس وزارت بهداشت و درمان با اطمینان از اینکه به مراتب گزارش این تخلف را خواهد داد گفت: «جای نگرانی نیست.» همچنین با تأکید بر ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir افزود: «من به شما مجموعه علایم این بیماری را می‌گویم تا با اطلاع‌رسانی آن از پرداخت چنین هزینه سنگینی دوری کنید. علایم اولیه کرونا تب شدید، سرفه‌های خشک و تنگی نفس است اگر دو الی سه روز این علایم تشدید شد حتما به مرکز درمانی نزدیک منزل مراجعه کنید. در چنین حالتی نیز حتی کسی داخل منزل شما نمی‌آید اگر هم با اورژانس ۱۱۵ درباره کرونا تماس بگیرید برای بردن بیمار کرونایی نمی‌آید. این بیماری مجموعه علایم ثانویه هم دارد که پس از علایم اولیه خود را نشان می‌دهد مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد‌ها و سردرد عضلانی. اگر این علایم را در خود و اطرافانتان مشاهده کردید و بعد از دو الی سه روز ادامه‌دار بود به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید، اما این‌که بیایند این هزینه‌ها را بگیرند این کاملا غیرقانونی است.»

او اظهار کرد: «حتما به سامانه سلامت بروید و مجموعه سوالاتی را که می‌پرسد، پاسخگو باشید اگر نیاز به گرفتن تستی باشد از سامانه سلامت با شما تماس گرفته می‌شود و شما را حضوراً دعوت می‌کنند تا تست بگیرند، اما این‌که هر کسی بیاید این مبالغ سنگین را از مردم بگیرد غیرقانونی است و من به مراکز وزارت بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی می‌کنم. تا زمانی که حال شما خوب است و علایم بیماری را ندارید به هیچ تستی نیاز ندارید. اصول بهداشتی را رعایت کنید. در منزل بمانید. آجیل مصرف نکنید. نگرانی هم نداشته باشید.»

اما پیگیری‌های بعدی ما در تاریخ نهم فروردین نشان داد این بیمارستان همچنان به این رویه ادامه می‌دهد. در تماس با آزمایشگاه بیمارستان در این تاریخ، وقتی پرسیدیم تست کرونا می‌گیرید؟ جواب شنیدیم بله. وقتی پرسیدیم به منزل هم می‌آیید باز هم جواب مثبت بود. اما برای دادن اطلاعات در باره هزینه تست، شماره شخصی داده شد که از کارشناسان آزمایشگاه بود.

در تماس با این فرد، او درباره تست کرونا در منزل گفت: “ما این آزمایش را از طرف آزمایشگاه بیمارستان انجام می‌دهیم و تأیید شده است. هزینه آن هم ۷۷۰ هزار تومان بابت تست و ۱۵۰ هزار تومان نیز هزینه نمونه‌گیری است.”

تداوم چنین آزمایش‌هایی در حالی است که بار‌ها اعلام شده است این آزمایش‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید نمی‌شود و غیرقانونی است. اما چگونه است که هیچگونه ممانعتی از این اقدام صورت نمی‌گیرد.. سوال اینجاست در حالی که کمبود کیت کرونا موجب می‌شود تا تنها با تشدید علایم بیماری از مبتلایان تست کرونا گرفته شود چگونه این بیمارستان و دیگر مراکز خصوصی به راحتی به کیت‌های تشخیص کرونا دسترسی دارند. اگر این روند قانونی و درست است که مسئولان مربوطه اعلام کنند و اگر نه پس تا کجا باید ادامه یابد تا متولیان امر ورود پیدا کنند و جلوی این کار را بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید