رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد:

ایران دارای پیچیده‌ترین تجارت خارجی دنیا

    کد خبر :702066

به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی در برنامه دو نیمه ماه شبکه دو سیما گفت: در روزهای اخیر دستگاه‌های ساخت ماسک تنفسی وارد کشور شده و با بهره‌برداری از آنها ظرفیت تولید ماسک که در حال حاضر ۱۵ میلیون است به ۵۰ میلیون ماسک افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین ماشین‌آلات ساخت دستگاه “ونتیلاتور” توسط برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کشور شده و تولید این دستگاه که نیاز مبرم مراکز درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا است آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی بین سازمان‌های ذی‌ربط در بحث تسهیل تجارت گفت: یکی از موضوعات مهم در این خصوص مدیریت هماهنگ و یکپارچه مرزی است که باعث تسهیل و تسریع ورود و خروج کالا از مبادی مرزی می‌شود، عکس این موضوع هم صادق است یعنی اگر سازمان‌های مرزی با یکدیگر هماهنگ نباشند، در زمینه تجارت مشکلاتی ایجاد و ناهماهنگی‌ها مضاعف خواهد شد. در کشور ما ۲۵ سازمان درگیر تجارت هستند که ایجاد هماهنگی بین آنها دشواری‌های خاص خود را دارد و این موضوع قابل نقد است. به گفته رئیس جمهور بحث هماهنگی این تعداد دستگاه هفت خوان نیست و هفتاد خوان رستم است. بنابراین اگر می‌خواهیم یک تجارت خارجی موفق داشته باشیم لازمه آن وجود یک مدیریت هماهنگ و یکپارچه مرزی است.

رئیس کل گمرک در ارتباط با بحث کرونا اظهار داشت: علاوه بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا که مشکلاتی را در تجارت خارجی ایران به وجود آورده، شیوع کروناویروس باعث شده تا یک‌سری از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی ما مسدود شده و فشار مبادلات تجاری‌مان بر مرزهای غربی کشور مضاعف شود.

میراشرفی با اشاره به سختی و فشار زیاد ناشی از فعالیت کارکنان گمرکات مرزی گفت: متأسفانه ۱۰ نفر از همکاران ما در گمرکات به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که آرزوی بهبودی آنها را داریم.

به گزارش مهر،رئیس کل گمرک با بیان اینکه در همان ابتدای شیوع کروناویروس در ایران همکاری بسیار نزدیک و تنگاتنگی بین گمرک، وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های ذی‌ربط وجود داشته اظهار داشت: بر اساس قانون کلیه بخشنامه‌ها باید توسط وزارت صمت جهت اجرا به گمرک ابلاغ شود، ولی با توجه به شرایط خاص کنونی و جلوگیری از صادرات کالاهای مورد نیاز برای مبارزه با کرونا، این‌گونه اقلام حتی با یک تماس تلفنی از سوی وزارت بهداشت از گمرک ترخیص و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد اقلامی مانند دستکش، ماسک، آب ژاول و مواد شوینده با آنکه این اقلام جزو کالاهای مزیت‌دار صادراتی ما بوده‌اند، به خاطر نیاز داخل جلوی صادرات آنها را گرفتیم و در مواردی که برخی از صادرکنندگان از عودت آنها امتناع می‌ورزیدند با همکاری مراجع قضائی به داخل کشور بازگشت داده شدند. در بحث واردات اقلام ضروری مرتبط با کرونا هم به همین شکل عمل شده و این کالاها به شدت در حال ترخیص از گمرک است.

میراشرفی اظهار داشت: کمک‌های بشردوستانه بیش از ۳۰ کشور در کوتاه‌ترین زمان و به صورت شبانه‌روزی از گمرکات ترخیص و تحویل هلال احمر و وزارت بهداشت می‌شود. یعنی برخی از اقلام و تجهیزات که به صورت کارگو ارسال شده در همان درب هواپیما به مقصد مراکز مربوط ارسال می‌شود و ما در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش‌های درمانی و بهداشتی به یک رکورد از نظر کاهش ماندگاری کالا در گمرک دست یافته‌ایم.

رئیس کل گمرک افزود: همکاران ما در گمرک پس از اطمینان از بهداشتی و سلامت بودن کالا بلافاصله اقدام به ترخیص کالا می‌کنند و از آنجا که نمایندگان وزارت بهداشت در کنار همکاران گمرکی در محل مرز گمرک ورودی حضور دارند، کالاها ظرف کمتر از ۲۴ ساعت ترخیص می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید