هشدار به صداوسیما برای انتشار اخبار نادرست درباره کرونا

    کد خبر :701816

در پی انتشار خبری نادرست در یکی از بخش‌های خبری صداوسیما درباره انتشار ویروس کرونا از طریق هوا که صبح امروز تکذیب شد، یک استاد ارتباطات مطرح کرد: متاسفانه سازمان صداوسیما در حالی اقدام به برجسته‌سازی و غلو و اغراق کرده است که شرایط جامعه از حساسیت بالایی برخوردار است و ایجاد اغراق خطرناک و سمی است.

حمید شکری خانقاه – استاد ارتباطات – در گفتگو با ایسنا درباره تاثیر انتشار اخبار نادرست از رسانه‌ها در این برهه‌ی حساس بر مخاطبان، هشدار داد: در شرایطی که جامعه دچار ترس و واهمه و نگرانی است، استفاده از اغراق که یکی از تکنیک‌های متقاعد کردن است، امری خطرناک و سمی برای جامعه است، صداوسیما در انتشار این گزارش از تکنیک اغراق استفاده کرد که مخاطب را بترساند؛ این در حالی است که الان شرایط بحرانی است و مردم به آرامش نیاز دارند. حتی اگر چنین خبری هم صحت داشته باشد، باید با آرامش این اخبار را منتشر کرد و نه با تکنیک اغراق.

وی ادامه داد: درست نیست که در این شرایط اخبار را نوعی برجسته و غلو کنیم که در آن مردم را وادار به کاری کنیم که از این طریق به اهدافمان برسیم. در حال حاضر نگرانی مردم به شدت بالاست و صدا و سیما باید بداند اثرات نگرانی و ترس بیش از کرونا است.

این استاد ارتباطات درباره انتشار اخبار نادرست در صدا و سیما در شرایط حساس کنونی جامعه مطرح کرد: واقعیت این است که این اخبار کذب و این سهل‌انگاری‌ها را باید قوه قضاییه پاسخگو باشد و نه افکار عمومی. قوه قضاییه باید با افرادی که اخبار را جعل می‌کنند و موجب ترس و تشویش اذهان عمومی می‌شوند، برخورد کند. متاسفانه این نگرانی‌ها و تشویش‌ها باعث بروز بیماری‌های دیگر در افراد می‌شود. آن وقت صداوسیما برای اینکه موضوعی را به کرسی بنشاند، به جعل اخبار و اغراق آن روی می‌آورد. در نتیجه لازم است برخورد جدی با انتشارکنندگان این اخبار صورت بگیرد و تنها تکذیب خبر کافی نیست. کسانی که دست به انتشار چنین خبر‌هایی می‌زنند باید از رسانه ملی دور شوند.

شکری خانقاه با بیان اینکه مردم به اندازه کافی نسبت به صداوسیما بی‌اعتماد هستند، یادآور شد: خیلی از مسوولان ارشد سازمان هم معتقدند باید شکاف سازمان صداوسیما و مردم را از بین برد؛ اما متاسفانه یک لایه میانی وجود دارد که این اعتقاد را ندارند و بیشتر در معاونت سیاسی گنجانده شده‌اند که باید از بین برود. لااقل اگر شکاف را از بین نمی‌برند، آن را عمیق نکنند.

این استاد در ارتباطات گفت: کشور ما نیاز به مرجعیت رسمی دارد که اخبار و خوراک خبری جامعه را تامین کند. در حال حاضر مرجعیت رسمی ما شبکه‌های اجتماعی شده‌اند که قادر به این نیستند که بتوانند افکار عمومی را مدیریت کنند، پر از اخبار فیک (جعلی) هستند و هیچ انتظاری هم نیست، عیبی هم ندارد. هر کسی شهروند خبرنگاری شده است و از زاویه دید خودش خبر تولید می‌کند. ما نیاز به یک مرجعیت رسمی داریم که باید شفاف باشد و دروغ پراکنی نکند.

وی با بیان این‌که باید دستگاه ناظری در صدا و سیما نسبت به انتشار این اخبار وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه سازمان صداوسیما خود را از هرگونه اخبار جعلی مبرا می‌داند، اما در همین مورد اگر اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی پیش آید، تمام دستگاه‌های امنیتی دست به کار می‌شوند تا فرد منتشر کننده خبر را دستگیر و با آن برخورد کنند، در حالیکه با صدا و سیما هم با هر خبر جعلی که منتشر می‌کند، باید برخورد شود و تکذیبیه به تنهایی کافی نیست چرا که در دنیای رسانه اثر خبری که منتشر می‌شود ۱۰ برابر اثر تکذیب آن خبر است.

شکری خانقاه در بخش پایانی گفت‌وگوی خود گفت: آرزو می‌کنم رسانه ملی یک آشتی با جامعه پیدا کند و بتواند ارتباط خوبی با دغدغه‌های جامعه پیدا کند. انتظار داریم مخاطب پژوهی عمیقی ایجاد شود و اخبار بر اساس دغدغه‌های واقعی مردم منتشر شوند. امیدوارم فضایی ایجاد کنیم که جامعه به یک مرجعیت رسمی دست پیدا کند. صدا و سیما می‌تواند این مرجعیت رسمی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید