شتاب تورم امسال کاهش می یابد/ بازار ارز و سکه به ثبات رسیده است

    کد خبر :701756

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در گفتگو با برنامه “رهیافت” رادیو اقتصاد با موضوع “فرصت‌های اقتصادی تحریم” در خصوص تعریف شرایط مطلوب گفت: نقطه مطلوب نقاطی است که در سیاست‌های کلی و برنامه ششم به تصویر کشیده شده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، ما باید سالانه از ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده می‌کردیم و نیز بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام می‌دادیم که به دلیل اعمال انواع و اقسام محدودیت‌ها در ورود منابع، نمی‌توان این ارقام را در ظرف زمانی معین شده محقق نمود، به همین دلیل با نقطه مطلوب فاصله داریم.

دژپسند تصریح کرد: در این شرایط و با وجود تحمیل این همه مضایق، صادرات غیرنفتی روند خوبی را داشت که در خور تقدیر است.

به گزارش مهر،وی همچنین با تقدیر از صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان کشور محدودیت‌های زیادی را در نوردند تا به نقطه هدف تعیین شده دست یابند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال گذشته شرایط متلاطمی در حوزه بازار ارز و طلا داشتیم تاکید کرد: با سیاست‌هایی که اتخاذ شد، از آن تلاطم‌ها عبور کردیم و امروز یک روند پایداری را در بازار ارز، سکه و طلا می‌بینیم.

دژپسند در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: زمانی که بالغ بر ۸۵ درصد واردات ما را کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه تشکیل می‌دهد، وقتی نرخ ارز به طور مثال ۳ برابر می‌شود هزینه تأمین این کالاها و مواد اولیه نیز برای بخش تولید به همان اندازه بالا می‌رود و در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده هم بالاتر می‌رود.

وی افزود: از تیرماه سال گذشته، با تغییر روند تورم خرده فروشی، این روند فزاینده تبدیل به روند کاهنده شد و پیش بینی‌های ما این است که تا پایان سال این روند ادامه پیدا کند و شتاب تورم گرفته شود.

وزیر اقتصاد در پایان این گفتگو، ادامه روند کاهش تورم، مثبت بودن رشد اقتصاد غیر نفتی و برداشتن گامی بزرگ در واگذاری شرکت‌های دولتی با تغییر روش واگذاری را به عنوان اخبار امیدبخش قابل تحقق در سال جاری عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید