حاشیه های نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

  • سیاسی
  • جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۲۵

نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز بین 6 نامزد برگزار شد که با حاشیه های مختلفی همراه بود.

این مناظره از ساعت 16:30 به صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی آقامیرسلیم، مصطفی هاشمی طبا، سید ابراهیم رئیس الساداتی و محمدباقر قالیباف برگزار شد.

** ادعای یک مجرم در کمک به یک ستاد
در بخشی از مناظره امروز، قالیباف به نقل از دستگاه قضایی اعلام کرد که یکی از مجرمان کشور که در زندان به سر می برد در دوره قبل به ستاد انتخاباتی روحانی کمک مالی کرده است؛ روحانی در واکنش به این اظهارات گفت: قوه قضائیه در این رابطه اعلام کرده بود که این مجرم ادعای کمک به ستاد انتخابات روحانی را (در سال 92) کرده است.
بحث های رقبای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال اوج گرفتن بود که به ناگاه قالیباف گفت: «اکنون شاهد پدیده ای هستیم که فرد به دوربین نگاه می کند و حرف های نادرست می زند»؛ وی این جمله را دو بار در سخنانش خطاب به روحانی و و جهانگیری بکار برد.

** فراهم کردن سند در زمان استراحت نامزدها
ساعت به 19رسید که در این هنگام حیدری مجری برنامه خطاب به نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت، اگر مایل باشند زمانی برای استراحت و تغذیه درنظر گرفته شود؛ در این میان تنها کسی که بیش از همه نسبت به این موضوع تمایل داشت و استقبال کرد، قالیباف بود.
این نامزد ریاست جمهوری با شروع بخش دوم مناظره، برگه ای در دست گرفت و آن را بالا برد تا اظهارات روحانی را در چهار سال گذشته نشان دهد.

** مشکل مردم با کتک زدن دست فروش ها حل نمی شود
جهانگیری در بخشی از مناظره امروز در پاسخ به قالیباف مبنی بر کاهش نیافتن آمار بیکاری و مشکلات در جامعه گفت: با کتک زدن دست فروش ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت، مشکل این قشر حل نمی شود.
وی ادامه داد: «متاسفانه این فرهنگ به شهرستانها منتقل می شود و مادر دست فروش از گروه ضربت شهرداری در شهرستان سیلی می خورد. من آن روزی که آن سیلی را دیدم مثل اینکه به صورت خودم سیلی زدند؛ اینقدر که ناراحت شدم. باید بدانیم در برخورد با مسایل اجتماعی و فرهنگ مردم باید به صورت علمی برخورد کرد.

** شما این حق را از کجا برای خودتان قائل هستید؟
جهانگیری در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات قالیباف مبنی بر دلایل نامزد شدنش، خطاب به وی گفت: «شما این حق را از کجا برای خودتان قائلید که درباره بنده ای که سابقه کاریم حتما از شما بیشتر و مهمتر است؛ من از دهستان شروع کردم؛ شهرستان بودم؛ استان بودم؛ استاندار بودم؛ وزیر بودم و معاون اول هستم؛ طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسوولیت جدیدی باشم خودم را در معرض مردم قرار دهم؛ چرا شما چرا اینقدر برآشفته اید؟
وی افزود: البته مشابه بنده در دوره هشتم در مقابل خاتمی(رئیس جمهوری وقت) نیز وزیر دفاع و معاونش نامزد شد. هیچکس هم نگفت این کار غیرطبیعی است. یک جریانی به عنوان اصلاح طلب را شما از همه حقوقشان محروم کردید؛ می گویند یک کاندیدا هم نداشته باشد که بیاید در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب بزند. من آمدم به عنوان نماینده جناح اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند.

** حمله کنندگان به سفارت عربستان در ستاد کدام کاندیدا حضور دارند
در بخش دیگری از این مناظره، جهانگیری در توضیح اهمیت جهانگردی گفت: آقای قالیباف در اهمیت گردشگری صحبت می کند در حالی که باید بگوید چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند و موجب ریزش آمار گردشگری شده اند؟ و اکنون این افراد در ستاد کدام کاندیدا حضور دارند؟

** شما در حد شهرداری تهران مسئولید
جهانگیری در واکنش به اظهرات قالیباف گفت: «آقای قالیباف 12 سال شهردار تهران است؛ چگونه نتوانسته بعد از 12 سال، زباله ها را به نحوی تفکیک کند که از درب منزل به صورت جدا جدا باشد؟ کدام شهر در اندازه تهران این گونه زباله جمع می کنند؟
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آقای قالیباف فقط شهردار سازه است و فقط پروانه می دهد؛ برج های منطقه 22 را ببنید چه بر سر تهران آورده است؛ مناطق مختلف تهران را ببنید؛ همین (اتوبان) صدر دوطبقه، چه کمکی به ترافیک تهران کرده است؟ با پول (ساخت اتوبان) صدر، همه اتوبوس های تهران نوسازی و حتی با این مبلغ، بسیاری از مسایل زیست محیطی تهران حل می شد.
جهانگیری خطاب به قالیباف ادامه داد: «شما در حد شهرداری تهران مسوول این شهرید؛ نه بیشتر از شهرداری؛ طوری صحبت می کنید که انگار مسوول کل عالمید؛ در حد مسولیت شهرداری تهران که بخشی از وظایف بوده بیایید صادقانه به مردم گزارش داده و بگویید من این کارها را با این درجه علمی بالا انجام دادم؛ ما را متهم می کنید به مدیریت 60 سال قبل؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید