رعایت هرم غذایی در روزهای کرونایی الزامی است

    کد خبر :700021

جلال میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران، گفت: هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه‌های غذایی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: هرم راهنمایی از ۵ گروه مواد غذایی تشکیل شده و شکل هرم به نحوی ترسیم شده که قاعده پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می‌دهد که بزرگ‌ترین قسمت از هرم را تشکیل داده و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر، غذاهای غله‌ای مصرف کند.

میرزای رزاز با اشاره به اهمیت مصرف سبزی در وعده‌های غذایی، تصریح کرد: گروه‌های بعدی گروه‌های سبزی و سپس گروه میوه‌ها هستند، گروه سبزی قسمت بزرگ‌تری نسبت به گروه میوه‌ها را تشکیل می‌دهد و نشانگراین است که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزی‌ها بیشتر از گروه میوه‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارند و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر از گروه‌های پایین‌تر است. هرچند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردارند، در رأس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها قرار دارد که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کمترین حد رسانده شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای وصنایع غذایی کشور، گفت: برای تنظیم رژیم غذایی روزانه ومیزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می‌شود.

به گزارش مهر، وی تصریح کرد: منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی متشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر ولبنیات از نظرارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: هرم راهنمایی غذایی نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه‌های غذایی (۵ گروه) باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه‌های غذایی را مشخص می‌کند. همچنین هرم راهنمایی غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه‌ها وسبزی ها که بخش وسیع‌تری را اشغال می‌کنند در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد وافراد را تشویق می‌کند که مواد غذایی گیاهی را حتماً در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.

وی خاطر نشان کرد: غذاهای یک گروه از هرم نمی‌توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچکدام از گروه‌های غذایی هرم از گروه دیگر مهم‌تر نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید