وحشت ترامپ از سقوط نتانیاهو

    کد خبر :699979

با مامور شدن بنی گانتس رقیب بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه در سرزمینهای اشغالی، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس روزهای سخت و وحشتناکی را سپری می کند. آخرین اخبار از سرزمینهای اشغالی حاکی از آن است که نتانیاهو توانسته است در کنست( پارلمان رژیم صهیونیستی) همراهی 58 نماینده را برای تشکیل دولت جلب کند، اما در مقابل بنی گانتس با یارگیری گسترده از ائتلاف اعراب و حزب اسرائیل بیتنا به رهبری آویگدور لیبرمن، توانسته است 61 نماینده در کنست را برای تشکیل دولت با خود همراه سازد. این به معنای تشکیل دولت ائتلافی چپگرایان، حزب اسرائیل بیتنا به رهبری لیبرمن و ائتلاف عربی در تل آویو خواهد بود. البته ، نتانیاهو طی ساعات اخیر سعی دارد با رایزنی های گسترده با بنی گانتس، دولت ائتلافی متشکل از حزب لیکود( حزب متبوع نتانیاهو) و ائتلاف آبی- سفید به رهبری گانتس را تشکیل دهد. با این حال، به نظر می رسد حتی اگر چنین دولتی تشکیل شود، نتانیاهو ناچار خواهد بود امتیازات بسیار گسترده ای را به بنی گانتس و ائتلاف آبی- سفید دهد.
یکی از شروط قبلی گانتس برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب لیکود، در اختیار گرفتن 5 وزارت خانه کلیدی در سرزمینهای اشغالی از جمله جنگ، امور خارجه، امنیت داخلی، دادگستری و فرهنگ بوده است. همان گونه که مشاهده می شود، بنی گانتس، شرط ائتلاف با نتانیاهو را در اختیار گرفتن وزارتخانه های اصلی و کلیدی در سرزمینهای اشغالی می داند. در این صورت، نتانیاهو به سیاستمداری بدون قدرت اجرایی در تل آویو تبدیل خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند که در آینده ای نزدیک، نتانیاهو دیگر شانسی برای بقای حداقلی در معادلات قدرت در سرزمینهای اشغالی ندارد و باید خود را برای محاکمه و روانه شدن احتمالی به زندان آماده کند.
نتانیاهو هم اکنون با چهار پرونده قضایی درگیر است که در هر یک از آنها، شواهد و مستندات زیادی برای محکومیت نهایی نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی وجود دارد. نکته دیگر اینکه تلاش نتانیاهو برای سوء استفاده سیاسی از درگیری ساکنان اراضی اشغالی با بحران ناشی از ویروس کرونا راه به جایی نبرده است. «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب اسرائیل بیتنا اخیرا با انتقاد از نحوه مدیریت مقابله با ویروس کرونا توسط «بنیامین نتانیاهو» گفت که وی در حال هدایت اسرائیل به فروپاشی کامل است.لیبرمن به کمبود کالاهای محافظتی برای پزشکان و پرنسل بخش درمان و همچنین ناتوانی بخش درمان اسرائیل برای انجام وسیع تست کرونا اشاره کرد و گفت که کسری بودجه و ناتوانی مرکز استخدام اسرائیل برای بررسی حجم وسیع درخواست‌ها سبب خواهد شد تا بیکاری به سرعت رشد پیدا کند.این اظهارات لیبرمن نشان می دهد که وی به هیچ عنوان قصد ائتلاف با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و حزب متبوع وی ( حزب لیکود) را ندارد. لیبرمن طی یکسال اخیر، بارها اعلام کرده است که قصد ائتلاف دوباره با نتانیاهو را ندارد. همین مسئله، منجر به ایجاد بن بست سیاسی در سرزمینهای اشغالی شده است.
در این میان نکته دیگری وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت! اینکه شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه و به طور کلی شکست نسبی وی در انتخابات سراسری در سرزمینهای اشغالی در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و جرد کوشنر داماد وی، نهایت تلاش خود را برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات اخیر صورت دادند. ترامپ امیدوار بود که حزب لیکود و ائتلاف راستگرایان در سرزمینهای اشغالی، قادر خواهند بود با کسب بیش از 60 کرسی در کنست، کابینه جدید در تل آویو را تشکیل دهند. در چنین شرایطی شکست احتمالی نتانیاهو و حذف وی از معادلات سیاسی در سرزمینهای اشغالی، معنایی جز شکست ترامپ در تل آویو نخواهد داشت. نتانیاهو در طول سه سال گذشته، اصلی ترین حامی ترامپ و سیاستهای وی در آمریکا و جهان بوده است. حتی لابی آیپک نیز در حمایت مطلق خود از ترامپ و سناتورهای جمهوریخواهی مانند تام کاتن و تد کروز ، تابع دستورات نتانیاهو بوده است. ترامپ بارها از نتانیاهو به عنوان اصلی ترین حامی خود یاد کرده و تاکید دارد که نخست وزیر رژیم صهیونستی باید تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، کماکان در قدرت باقی بماند. حتی بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از اصلی ترین دلایل ترامپ برای رونمایی از طرح ننگین موسوم به معامله قرن در آستانه انتخابات جدید در سرزمینهای اشغالی، نجات نتانیاهو از سقوط و تقویت موقعیت وی در نزد صهیونیستها بوده است. با این حال، عدم توانایی نتانیاهو ، حزب لیکود و احزاب راستگرا در کسب اکثریت نسبی کنست، همه محاسبات ترامپ و داماد وی جرد کوشنر را بر هم ریخته است. داماد ترامپ که مشاور اصلی وی در امور منطقه غرب آسیا نیز محسوب می شود ، تلاش زیادی برای حفظ نتانیاهو در قدرت نموده و حتی از بتی گانتس نیز خواسته است تا با تشکیل دولت ائتلافی، مانع از سقوط نتانیاهو در تل آویو شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید