نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

محکومیت عمار صالحی به ۱۰ سال حبس/صدور احکام جدید

    کد خبر :698675

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه آغاز شد.

غلامحسین اسماعیلی، روز سه شنبه در نشست خبری که بدون حضور خبرنگاران و پخش زنده برگزار شد، گفت: سال ۹۸ سالی توام با فراز و نشسب های فراوان بود البته ملت قهرمان و سرد و گرم چشیده ایران با لطف و عنایت خدای متعال در همه ی میدان ها سر افراز و سربلند بود و فراز و نشسیب ها را پشت سر گذاشت.

وی افزود: در قوه قضائیه سال ۹۸ را با مدیریت جدید و با برنامه تحول آغاز کردیم و تلاش مجموعه ما بر این بود که مردم ما طعم شیرین عدالت را بچشند و در این عرصه گام های بلندی برداشته شد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ارائه گزارش عملکرد قوه قضائیه گفت: بنا داشتیم این گزارش تفضیلی امروز ارائه شود ولی با توجه به شرایط به زمان دیگری موکول شد.

وی با تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری گفت: این عزیزان امروز در خط مقدم حفظ سلامتی مردم هستند و به نوبه خود از رهبر انقلاب جهت فرمان تشکیل قرارگاه به نیروهای مسلح تشکر می کنم. از نیروهای مسلح و ضابطین دادگستری به ویژه نیروی انتظامی بابت خدماتی که به مردم در این ایام ارائه کردند هم تشکر می کنم.

اسماعیلی تصریح کرد: اهتمام جدی بابت همکاری با جوزه های درمانی در قوه قضائیه وجود داشت.

وی به برنامه های مهم دوره تحول اشاره کرد و گفت: در این دوره مبارزه با فساد در دستور کار بود که با قاطعیت همکاران ما می توان ادعا کرد در مهار این ویروس یعنی فساد موفقیت های چشمگیری حاصل شده است. امروز مردم ما بیش از اینکه اخبار ناامید کننده بروز فساد را بشنوند شاهد برخورد و مجازات کسانی هستند که مرتکب مفاسد اقتصادی شدند، امروز مردم ما به جای شنیدن اخبار راجع به غارت بیت المال بازگشت اموال را می شنوند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین حکم صادره از سوی دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: این حکم راجع به بخش دیگری از پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است.

اسماعیلی در این رابطه افزود: برخی از مدیران این مجموعه ها با تبانی با افرادسودجو و فرصت طلب ارقام قابل توجهی از فرهنگیان را به باد دادند و دستگاه قضا تلاش کرذ این اموال را به فرهنگیان برگرداند. رای اخیر ناظر به دو متهم یعنی محمدرضا جهابنانی فرزند علی که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نا مشروع به مبلغ شش هزار میلیارد مجاکمه شد، این فرد از مجموعه بانک سرمایه به تنهایی و در قالب شرکت های مختلف بیش از صد فقره تسهیلات گرفته بود در غیر موضع خودش هزینه کرد وی به بیست سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و استرداد ۵ هزار و سه میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد.

وی گفت: عمار صالحی هم به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که به ده بانک کشور بدهی داشت با پیگیری های قضایی به عمل آمده و در فرایند رسیدگی بیش از ۵۰ درصد بدهی ها معوق تا امروز تسویه شده است.

وی ادامه داد: ۵۳۰ میلیارد تومان به اقتصاد نوین، ۲۰۴ میلیارد به بانک توسعه صادرات ۱۴۵ میلیارد به بانک سینا ۱۱۰ میلیارد به یانک سرمایه ۵۹ میلیون تومان به گردشگری ۲۳ میلیارد به بانک شهر بازگردانده و تسویه شد.

اسماعیلی گفت: بابت این پیگیری ها اموالی از این فرد شناسایی و ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر از سهام شرکت های دیگر که به نام این متهم بود هم شناسایی شد و ملکی در منطقه ۲۲ تهران و ملکی در منطقه آجودانیه از این متهم توقیف شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه بخشنامه رئیس قوه قضائیه در رابطه با مرخصی زندانیان، آخرین وضعیت مرخصی زندانیان چگونه است، افزود: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از وضعیت موجود و برنامه سنواتی قوه قضائیه در نوروز بخشنامه اعطای مرخصی صادر و تا کنون ۸۵ هزار زندانی از این مرخصی بهره مند شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این مرخصی در تمامی استان ها اجرا شد.

اسماعیلی در خصوص مرخصی محکومین سیاسی هم گفت: در این بخشنامه برای اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی هم تمهیداتی اندیشیده شده و بیش از 50 درصد از زندانیان امنیتی هم از مرخصی استفاده کردند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مرخصی زندانیان برخی شهروندان دغدغه امنیت دارند، آیا تمهیداتی در این رابطه اندیشیده شده است، افزود: تمام تلاش ما این است که امنیت شهروندان مان تامین شود و برای اینکه این دغدغه وجود نداشته باشد تدابیر مختلفی اتخاذ کدریم و در خود بخشنامه عده ای که آزادی آنها برای شهروندان مخاطره آمیز است، مرخصی داده نمی شود.

اسماعیلی ادامه داد: تمام زندانیانی که سابقه سرقت داشتند، با هماهنگی ناجا لیست این افراد و مکان سکونت و تاریخ آغاز و پایان مرخصی آنها داده شده است تا تحت نظارت باشند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم بالای مراجعات که می تواند قضات و کارکنان دادگستری را با خطر مواجه کند، قوه قضائیه چه تمهیداتی را برای ورودی ها داشته است، گفت: برای همکاران خودمان بخشنامه ای را صادر و اعلام کردیم که به جای مراجعه حضوری می توانند مطالب خود را در قالب لایحه ارسال کنند و اعلام کردیم پرونده هایی که بدون حضور اصحاب پرونده در اولویت پرونده قرار بگیرد و پرونده های دارای کثیرالشاکی تجدید وقت شود البته اجازه ندادیم کار تعطیل شود.

وی افزود: در تمامی زندان های دارای جمعیت بسیار اکیپ های طب اورژانس وجود دارد و توانستیم یک وضعیت کاملا آرام در واحد های قضائی در زندان ها و مراجع قضائی ایجاد کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دیه سال آینده چطور خواهد بودگفت: در پایان سال قوه قضائیه باید نرخ جدید را اعلام کند.

وی افزود: در همین رابطه این موضوع در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی مطرح شد ودر ماه های غیر حرام دیه ۳۳۰ میلیون تعیین شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: این مبلغ با رشدی حدود ۲۰ درصد نسبت به مبلغ نرخ دیه سال ۹۸ تعیین شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برخورد با شایعه سازان در فضای مجازی و فضای حقیقی در رابطه با شیوع ویروس کرونا و پخش کلیپی از فردی که مدعی شد پرسنار بوده و اقدام به ارائه آمار می کرده است، گفت: در این روزهای خاص حوادث زشت و زیبای فراوانی را شاهد هستیم، حتی از ناحیه برخی مسئولان در رده های مختلف مطالبی بیان شد که واقعیت نداشت، قوه قضائیه در رابطه با مقابله با این قیبل از افراد خاص افراد شایعه پرداز شعبه ویژه ای راه اندازی کرده و اطلاعیه ای برای پلیس فتا در این رابطه ارسال شده است.

اسماعیلی افزود: تعداد زیادی از این افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند و شعب ویژه ما تا کنون برخی از این افرادرا احضار کرده و تعدادی هم بازداشت شدندو بدانند امنیت روانی جامعه مانند امنیت اقتصادی جامعه اهمیت دارد و با کسانی که امنیت جامعه را بر همی زنند برخورد صورت می کیرد. در اربطه با کلیپ مورد اشاره شده هم باید گفت این فرد مورد تعقیب است و خبر بازداشت وی صحت نداردو امیدواریم به زودی شناسایی شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه در سه حوزه کشف اقلام بهداشتی ،توزیع و رسیدگی به پرونده محتکران و توزیع این اقلام جه اقداماتی داشته است، گفت: کشف را بیشتر ضابطین انجام می دهند گزارش هایی که به ما واصل شده حاکی از این است که کشفیات زیادی داشتیم، مجموعه کشفیات از لحاظ صلاحیت در دو حوزه تعزیرات و قوه قضائیه است. ظرف چند روز فقط در تهران بیش از ۶۰ متهم دستگیر و روانه زندان شدند و ۳۰ فقره رسیدگی دادسرای آن تمام شده و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

اسماعیلی در خصوص تشکیل پرونده برای کلیپی که در آن یک خانم مورد ضرب و شتم قرار می گیرد، افزود: این موضوع همانگونه که قبلا اعلام شده مربوط به آبان 98 است و موضوع در تهران اتفاق افتاده بود و فردی که تحت تعقیب قرار گرفته بود مقیم شهرستان ری بود، پس از آن تفهیم اتهام شده و رسیدگی دادسرایی در این پرونده به اتمام رسیده و پرونده جهت صدور حکم به دادگاه ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق اقتصادی نامگذاری کرده بودند، قوه قضائیه در این راستا چه برنامه هایی داشت، گفت: از تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی جلوگیری شد. خوشبختانه توانسته ایم با تدابیر قضایی ضمن رسیدگی به این پرونده ها در این حوزه، توانستیم در سال ۹۸، ۹۹۴ واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضائی یا از تعطیلی آن جلوگیری شد و یا اگر تعطیل شد به چرخه تولید بازگشت.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: قوه قضائیه در دادسرای تهران پرونده ویژه ای برای تعقیب آمران و عاملان و معاونان این اقدام ضد بشر ی انجام داده است.

وی افزود: پرونده ای در این رابطه با بازپرس ویژه و ماموریت ویژه به یکی از معاونان دادستان تهران و همچنین با دادگاه ویژه رسیدگی به امور بین المل تشکیل شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در همین رابطه یک هیات قضائی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده است. در کنار این هیات، یک هیات دیگر متشکل از وزارت اطلاعات، سپاه پارسداران، قوه قضائیه، ستاد حقوق بشر و نیروی قدس سپاه هیات مستشاری تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین ارتباطاتی با قوه قضائیه عراق انجام شده و هیاتی از این قوه به ایران آمده است و به زودی هیات قضائی ما به عراق عازم می شوند، پیگیری مجدانه ما در این رابطه ادامه خواهد داشت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید