یک آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی:

کنسرت‌ آنلاین مختص خوانندگان پاپ نباشد/تلویزیون هم کمک کند

    کد خبر :698668

یک هنرمند موسیقی درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین چنین نظر می‌دهد: این امر نباید تنها مختص به هنرمندان پاپ باشد و باید شرایطی فراهم شود تا از هنرمندان دیگر حوزه‌های موسیقی نیز به جهت ارائه‌ی موسیقی خوب استقبال شود.

برگزاری کنسرت‌های آنلاین که بخشی از آن خودجوش و بدون دریافت مبلغی توسط هنرمندان در صفحه‌های شخصی‌شان انجام می‌شود و متولی بخشی دیگر هم نهادهای دولتی، شهرداری و … است، این روزها به دلیل شرایط خاص کشور، باب شده و به انجام آن هم تاکید می‌شود.

ایسنا پس از گفت‌وگو با شهرام صارمی ـ آهنگساز و نوازنده ـ در مصاحبه‌ای با محمد امین اکبرپور ـ آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی ـ نظر او را هم در این زمینه جویا شده است.

اکبرپور در ابتدا درباره برگزاری کنسرت آنلاین گفت که این اتفاق چیز جدیدی نیست و ادامه داد: اکنون حدود پنج سال است که برخی از هنرمندان در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام حضور دارند و پیش از این هم برای عده‌ای به صورت آنلاین اجرا کرده‌اند. کم و بیش برای برخی از این اجراها بلیط‌فروشی هم صورت گرفته است و آن اجرای آنلاین به یک کنسرت خصوصی مجازی تبدیل می‌شد. اکنون با توجه به شرایط پیش‌آمده خیلی از هنرمندان به این نتیجه رسیدند که برگزاری کنسرت آنلاین را جدی‌تر بگیرند.

این هنرمند در پاسخ به اینکه برگزاری کنسرت آنلاین تا چه میزان می‌تواند به برقراری جریان موسیقی در کشور کمک کند؟ گفت: اجرای موسیقی به هر شکلی در روحیه مردم تأثیر مثبت خواهد داشت؛ چه به صورت زنده و چه آنلاین.

در سال‌های گذشته کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند به راحتی با تلفن‌ همراه کارهای زیادی را که باید برای انجام آنها حضوری می‌رفتیم، به صورت آنلاین انجام دهد. اکنون با توجه به اینکه همه کارها اینترنتی انجام می‌شود، اجرای کنسرت موسیقی نیز می‌تواند به صورت آنلاین باشد. اگرچه که فروش آلبوم یا موزیک ویدیوها اینترنتی انجام می‌شود و استفاده از سی‌دی و فلش تقریبا منسوخ شده است. امروزه حتی آموزش نیز به صورت مجازی انجام می‌شود؛ به‌خصوص الان که حضور در کلاس‌ها به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست.

«در شرایط حاضر در فضای مجازی دیده شده که اگر برخی از هنرمندان به دنبال ایجاد فضا یا موسیقی شاد باشند، برخی از کاربران این کار آنها را نقد کرده و معتقد هستند که در شرایط کنونی چنین چیزی درست نیست.» او درباره این زمینه اظهار کرد: شرایط اجتماعی سال‌های اخیر برای همه ناگوار بوده است؛ بنابراین ایجاد روحیه می‌تواند کمی به مردم در پشت سر گذاشتن این شرایط کمک کند. در این شرایط باید کمک حال مردم بود.

اکبرپور برای همه‌گیر کردن اجرای کنسرت آنلاین در بین هنرمندان موسیقی پیشنهاد می‌دهد: این امر نیاز به داشتن متولی موجه دارد دولتی یا خصوصی. باید فضایی ایجاد شود که کنسرت‌های آنلاین تنها مختص خوانندگان پاپ نباشد و از هنرمندان دیگر ژانرهای موسیقی نیز استقبال شود. باید به همه جوانب این امر فکر کرد؛ زمانی که یک کنسرت رسمی را برگزار می‌کنیم باید یکسری مراحل اداری را برای آن طی کنیم. اگر برگزاری کنسرت آنلاین باعث حذف این ممیزی‌ها شود، شرایط بهتر خواهد شد و هنرمند بهتر می‌تواند ایده خود را پیاده کند و مخاطب خود را داشته باشد. ناگفته نماند سال‌هاست که بلیط فروشی به صورت اینترنتی انجام می‌شود، امیدوارم فضایی ایجاد شود که هنرمندان بتوانند از راه مجازی کنسرت همراه با بلیط فروشی داشته باشند.

می‌پرسیم «آیا بهتر نیست فضایی در تلویزیون برای برگزاری کنسرت آنلاین در نظر گرفته شود؟» پاسخ می‌دهد: این امر سال‌هاست که خواسته فعالان حوزه موسیقی است که بتوانند خیلی راحت در تلویزیون به اجرای موسیقی بپردازند و ساز آنها نشان داده شود و به فرموده استاد زنده‌یاد محمدرضا لطفی «تکلیف موسیقی مشخص شود». در تلویزیون برای ورزشکاران، سینماگران و … تریبون هست ولی شرایطی برای هنرنمایی موسیقیدان‌ها نیست.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید