از ترس ابتلا به کرونا با «الکل» جان ندهیم (فیلم)

    کد خبر :698637

این روزها برخی افراد به دلیل باور نادرستی مبنی بر مصرف الکل در پیشگیری از ابتلا به کرونا، این ماده سمی و خطرناک را استفاده می‌‌‌کنند که در این گزارش با این افراد و عوارض این سوء مصرف بر سلامتی آشنا می‌شویم.

سرو کله کرونا این روزها همه جا پیدا می‌شود و دیگر نمی‌توان گفت که این ویروس جدید فقط در نقطه و مکان خاصی قرار دارد؛ از صندلی مترو و تاکسی تا کیف و ساک دستی مرد و زن و حتی نزدیک‌ترین فرد به ما می‌توانند جملگی انتقال دهنده این بیماری باشند.

هر روز نسخه‌های خاص پیشگیرانه و گاهی درمان کننده از سوی افراد متخصص و غیرمتخصص به روش‌های مختلف پیچیده می‌شود و به لطف فضای مجازی و پیام رسان‌های ارتباطی در کسری از ثانیه به افراد مختلف انتقال پیدا می‌کند.

اینکه این مطالب و محتواهای تولید شده و نقل قول‌های مختلف پزشکی چقدر اعتبار علمی دارد خود موضوع مهمی است که این روزها اذهان‌ مختلف را درگیر کرده و به اصطلاح روی اعصاب مردم رژه می‌روند و در بسیاری اوقات اضطراب مضاعفی در جامعه به وجود می‌آورد.

هرکس به نوعی سعی می‌کند مطالب مربوط به کرونا را به دیگری برسانند؛ اما در این میان مطالب فاقد ارزش علمی نیز یکی از نسخه‌های شفا ناپذیری است که این روزها در فضای مجازی و حقیقی توسط افرادی فاقد صلاحیت و بدون کوچکترین توجیه علمی انتشار شده و دست به دست می‌شود.

القای موضوع نادرست «مصرف الکل و تأثیر مثبت آن در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا!» همان نسخه پیچی مرگباری است که نسخه پایان زندگی بسیاری از افراد را برای همیشه پیچانده و آنها را به کام مرگ برده یا در خوشبیانه‌ترین حالت باعث آسیب جدی به بدنشان شده است؛ به شکلی که این روزها آمارهایی از مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف الکل از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد.

برای آشنایی با مضرات مصرف الکل و بی تأثیر بودن این ماده در جلوگیری از ابتلا به کرونا به بیمارستان لقمان حکیم به عنوان مهمترین بیمارستان‌ مسمومین در کشور رفتیم تا از نزدیک با تعدادی از افرادی که با مصرف الکل به اصطلاح سعی در مصون کردن خود در مقابل ویروس کرونا داشتند، آشنا شویم.

تعدادی از مراجعه کنندگان نیز بیماران مسموم شده با مواد شیمیایی هستند که به این مرکز درمانی آورده‌ شده‌اند، اما در این میان افرادی را می‌بینم که به دلیل مصرف الکل آن هم با تصور اینکه خوردن الکل باعث مصون شدن بدن در مقابل ویروس کروناست، حالا سر از بخش مسمومین در آورده‌ و تحت درمان قرار گرفته‌اند و همراهان نگرانی که در بیمارستان در تب و تاب نجات این افراد بی قرار و مضطرب هستند.حال و هوای این بیمارستان مانند بسیاری از بیمارستان‌های دیگر این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا کمی متفاوت تر از روزهای عادی است و افراد زیادی را می‌بینی که با دیدن علائمی در خود و ترس از ابتلا به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

وارد ساختمان شماره 2 و طبقه دوم آن که بخش مسمومین مرد است، می‌شوم؛ ورود به این بخش محدودیت‌های خاص خود را دارد و به آسانی امکان حضور در این بخش نیست؛ علی رغم هماهنگی قبلی، باز چند دقیقه‌ای منتظر اجازه تهیه گزارش می‌شوم.

ورودی بخش شلوغ است و رفت و آمد کادر درمانی و پرستاران قابل توجه است.در این بخش افراد مختلفی را می‌بینم که هرکدام به دلیل مصرف نوعی از مواد شیمیایی در اینجا بستری شده‌اند.

در اولین اتاق بستری بیماران در سمت چپ بخش، چند بیمار با سنین جوان و میانسال به دلیل مصرف الکل بستری شده‌اند. آنها به سختی تمایل به صحبت دارند و تهیه گزارش از آنها کار سختی است؛ بالاخره با توضیحات و اطمینان دادن به بیماران بستری از جهت عدم درج نام و تصویرشان، با دو نفر از آنها هم صحبت می‌شوم.

از جوانی 32 ساله که نفر اول بستری شده در ورودی این اتاق است، می‌پرسم:«برای چی اینجا بستری شده‌ای؟» در حالی سعی در طفره رفتن از پاسخ می‌کند، ابرویی بالا می اندازد و می‌گوید:«الکل خوردم!» می‌پرسم:«چرا خوردی؟»، می‌گوید: «آقا! چی بگویم؟! الان کرونا آمده، من هم در فضای مجازی دیدم که چند نفر می‌گویند الکل بخورید کرونا نمی‌گیرید، من هم خوردم!»

می‌پرسم «بعد از خوردن چه حالی پیدا کردی؟»، لبخند تلخی می‌زند و در حالی که به گوشه اتاق نگاه می‌کند، ادامه می‌دهد: «بعد از چند دقیقه سرم کیج شد و نفهمیدم چی شد! تا اینکه وقتی حال و هوشم کمی بهتری شد، دیدم روی تخت بیمارستان هستم.»

از مردی میانسال که روی یکی دیگر از تخت‌ها بستری است و به حرف‌های ما گوش می‌دهد، می پرسم: «شما هم به دلیل مصرف الکل بستری شدی؟» سری به نشانه تأیید تکان می‌دهد و می‌گوید: «فریب دوستانم را خوردم!» می‌گویم: «چرا دوستان؟!» ادامه می‌دهد:«گفتند بیا الکل بخوریم تا کرونا نگیریم!» من هم باور کردم.

می‌پرسم: «مگر نمی‌دانستی الکل ضرر دارد؟» با بی رمقی سری تکان داده و ادامه می‌دهد: «چه بگویم؟!» از کرونا ترسیدم و فکر کردم بتوانم با خوردن الکل از ابتلا به آن جلوگیری کنم. دو روز است، اینجا بستری هستم و فعلا حالم کمی بهتر است اما در این دو روزه خیلی اذیت شده‌ام.»

در ادامه حضور در این بخش با خانم دکتر«حوروش فرجی دانا» به عنوان یکی از متخصصان مسمومیت دارویی و از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی که بیماران این بخش را تحت درمان دارد، هم کلام می‌شوم.

وی از حجم زیاد مراجعه کنندگان و بیماران به این بخش خبر می‌دهد و اینکه این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا و باور غلط برخی افراد مبنی بر مفید بودن مصرف الکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، افراد زیادی دچار مسمومیت شده و برخی نیز علی رغم همه اقدامات پزشکی، به دلیل شدت آسیب حتی جان خود را از دست داده‌اند.

الکل متیلیک صنعتی یا چوب نه تنها خاصیت ضد عفونی کننده ندارد بلکه تماس آن از طریق پوست، استنشاق و یا مصرف آن به صورت خوراکی منجر به بروز خطرات جدی از جمله مرگ می‌شود. با توجه به درصد خلوص سمی این الکل نشانه های آسیب در افرادی که این ماده را مصرف کرده‌اند خیلی سریع بروز می‌کند.

این فلوشیپ مسمومیت دارویی که به گفته خود این روزها با حجم زیادی بیمار مسموم روبروست به انواع الکل‌ها اشاره می‌کند و اینکه الکل‌ها شامل الکل اتیلیک، الکل متیلیک، ایزو پروپیل الکل است که در انواع محصولات از جمله ضد عفونی کننده‌ها، شوینده‌ها، ضد یخ و مصرف صنعتی کاربرد دارد.

الکل صنعتی یا چوب یا الکل متیلیک که در حال حاضر به جای الکل طبی در بازار موجود است و متاسفانه برخی از افراد به دلیل استفاده از آن به عنوان محلول ضد عفونی کننده دچار مسمویت می‌شوند، نه خاصیت ضدعفونی کننده داشته و نه کاربردی در مصارف طبی دارد و این نوع الکل جزء الکل‌های سمی است؛ البته الکل اتیلیک یا همان الکل طبی در مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

مصرف الکل سمی یا صنعتی یا الکل متیلیک با این باور غلط که می‌تواند الکل جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرد، بسیار غلط است. استفاده از الکل به هر نوع و شکلی به صورت خوراکی نمی‌تواند جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد و نیز مصرف الکل صنعتی به عنوان ضد عفونی کننده باور غلطی است که متاسفانه افراد سودجو به دلیل کمبود مواد ضدعفونی کننده و کمبود الکل طبی اقدام به توزیع آن در جامعه کرده‌اند.

الکل صنعتی نه تنها خاصیت ضد عفونی کننده ندارد بلکه تماس آن از طریق پوست، استنشاق یا به صورت مصرف خوراکی منجر به عوارض وخطرات جدی همچون مرگ، تشنج ، ادم مغزی کما و حتی نابینایی طولانی مدت می شود؛ به دلیل درصد خلوص سمی این الکل علائم در افرادی که به صورت خوراکی آن را مصرف کردند خیلی سریع بروز می‌کند و خیلی سریع خطراتی ایجاد می‌کند؛ در نتیجه باید تأکید کنم الکل نمی‌تواند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد.

وی درباره اینکه «آیا می‌توان از الکل به عنوان ضد عفونی کننده دست استفاده کنیم؟»، گفت: الکل صنعتی به هیچ وجه خاصیت ضد عفونی کننده ندارد و صرفا در صنعت استفاده می‌شود، اما از الکل اتانول با غلظت 70 درصد می‌توان به عنوان ضد عفونی کننده استفاده کرد. متاسفانه افراد سودجو الکل صنعتی را در قالب الکل اتانول و در اختیار مردم قرار می‌دهند و شاهد مسمومیت‌های جدی هستیم.

عوارض آن بر سلامتی بنا به درصد غلظتی که الکل سمی وارد بدن می‌شود یا از طریق استنشاق و تماس پوستی متفاوت است؛ از کما رفتن،کاهش سطح هوشیاری تا تشنج، کوری و حتی مرگ را در افراد مصرف کننده می‌ببینیم که اگر افراد مصرف کننده سریعا به بیمارستان مراجعه داشته باشند با درمان می‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

منبع :فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید