«با-زی-با» برگرفته از منطق‌الطیر است

کارگردان نمایش «با-زی-با» که در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران حضور دارد معتقد است که حمایت جشنواره برای اجرای عمومی آثار از اهمیت بالایی برخوردار است.

علیرضا اجلی نویسنده، کارگردان و طراح نمایش «با-زی-با» از دانشکده هنر و معماری که در بخش صحنه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران حضور دارد درباره اثر خودگفت: نمایش «با-زی-با» برداشتی آزاد از منطق الطیر عطار نیشابوری است که دارای ۲ کاراکتر است. در واقع این ۲ کاراکتر ۲ پرنده انسان هستند که به بازی های کلامی و روایت می پردازند.

وی ادامه داد: این ۲ کاراکتر طی ۵۰ دقیقه بازی های کلامی را انجام و به سرانجامی می رسانند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی با اشاره به اینکه ایده نمایش «با-زی-با» حدود ۴ سال پیش شکل گرفته بود، گفت: حدود ۶ ماه تا یک سال نوشتن نمایشنامه «با-زی-با» طول کشید و نمایشنامه از دل نوشته های مختلفی که داشتم شکل گرفت.

اجلی درباره فشردگی برگزاری مراحل بازخوانی و بازبینی مرحله اول و دوم بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اظهار کرد: کار ما نیاز به ۶ ماه تمرین داشت ولی فشردگی زمانی موجود از انتشار فراخوان جشنواره تا مرحله پایانی بازبینی بسیار بالا بود. وضعیت انتخاب و معرفی دبیر جشنواره بیستم به شکلی بود که در دانشگاه بسیاری از دانشجویان از اینکه جشنواره برگزار شود، ناامید بودند اما خوشبختانه اینگونه نشد.

وی با اشاره به حضور فرشته ارسطویی و مصطفی عطری به عنوان بازیگران نمایش «با-زی-با»، افزود: بازیگر زن نمایش چند بار تغییر کرد ولی خوشبختانه این ۲ بازیگر با هم همفکر هستند و بازی های کلامی را درک کرده اند. در روزهای باقیمانده به برگزاری جشنواره باید خیلی فشرده تمرین کنیم تا کار به درستی اجرا شود.

این دانشجوی عرصه تئاتر درباره اینکه تضمین اجرای عمومی توسط جشنواره تئاتر دانشگاهی خواسته شرکت کنندگان در این جشنواره هست یا نه، تأکید کرد: از جشنواره هجدهم در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صورت مستمر شرکت کرده ام. نمایش برگزیده دوره هجدهم جشنواره یک سال و نیم بعد فرصت اجرای عمومی پیدا کرد. گویا حتی برگزیده شدن در جشنواره نیز تضمینی برای اجرای عمومی نیست. کار اولم را که در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه بردم با هزینه شخصی در سالنی خصوصی اجرا کردم و بسیار متضرر شدم.

اجلی ادامه داد: رقابت و دیده شدن در جشنواره تئاتر دانشجویی مهم است اما برای دانشجویان حمایت جشنواره به منظور اجرای عمومی آثار در سالن هایی مثل مولوی بسیار اهمیت دارد.

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با دبیری مهدی گمار از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید