مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

وضعیت داروهای کرونا در کشور/واردات چند محموله دارویی

    کد خبر :697795

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، به ارائه گزارشی از وضعیت داروهای بیماران مبتلا به کرونا در کشور پرداخت.

غلامحسین مهرعلیان، در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: در حوزه درمانی بیماری کرونا دو دارو داریم یکی داروهایی که مشهور است به داروهای درمان کرونا و برخی داروهای علامتی هستند برای کمک به درمان علامت های بیماری کرونا و عفونت های ثانویه.

وی ادامه داد: در زمینه تامین داروهای دسته دوم یعنی داروهای علامتی در وضعیت خوبی قرار داریم و ذخایر ما کافی است و نگرانی در این زمینه نداریم اما در تامین داروهای مشهور به داروهای ویروس کرونا، ایجاد تقاضای کاذب در جامعه کردیم زیرا در مجامع علمی جهانی مستندات کافی وجود ندارد که این داروها پیشگیری می کنند بلکه حتی در تاثیر این داروها برای درمان کرونا هم ابهاماتی وجود دارد.

مهرعلیان اضافه کرد: بنابراین تلاش کردیم در گام اول داروهای بیماران بستری را تامین کنیم که تاکنون این کار را انجام دادیم اما با توجه به اینکه دغدغه ای در خانوارها برای داروهای درمان کرونا وجود دارد و پزشکان هم به علت فشار از ناحیه بیماران، نسخه های زیادی را در بخش سرپایی می نویسند و داروهایی را تجویز می کنند باید به محدودیت های ما برای تهیه این داروها در زمان تحریم، توجه شود.

وی با بیان اینکه امکان تامین این حجم از دارو برای بیماران سرپایی در کشور کار بسیار سختی است، گفت: تلاش می کنیم پروتکل را اصلاح کنیم و برای تهیه داروی بیماران بستری، متمرکز شویم.

مهرعلیان ادامه داد: تدارکات لازم برای بیماران بستری را دیده ایم و نگرانی نداریم و در طول هفته چند محموله دارویی وارد کشور می شود.

وی افزود: در مورد محلول های ضدعفونی کننده با پایه الکل، راهبرد داریم که در گام اول بیمارستان ها پوشش داده شوند.

مهرعلیان اضافه کرد: حجم مصرف ضدعفونی کننده ها در بیمارستان ها در شرایط کنونی چندین برابر شده است اما وضعیت بیمارستان ها از این نظر خوب است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: از ۱۰ اسفند حدود ۱۰۰ شرکت را وارد مدار تولید محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل برای بخش عمومی جامعه و شهروندان کردیم و در این فاصله چندین میلیون محصول در داروخانه های کشور توزیع شده است.

مهرعلیان افزود: اما تقاضا و تب خرید بالایی در جامعه در زمینه محلول های ضدعفونی کننده وجود دارد و برخی تمایل دارند مصرف یک تا دو ماه خود را ذخیره کنند و این موضوع توازن بازار را برهم می ریزد.

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید سه برابر زمان عادی است، ادامه داد: اگر شهروندان کمک کنند، با تدابیری که اندیشیدیم مشکلی در تامین این محلول ها نداریم.

به گزارش مهر ،مهرعلیان گفت: در ایام تعطیلی، همه داروخانه های روزانه هم می توانند داوطلبانه فعالیت شبانه روزی داشته باشند و این محلول های ضدعفونی کننده در حجم زیاد در اختیار داروخانه ها قرار داده می شود.

وی درباره برخی پیامک هایی که به مردم به بهانه کمک به تهیه ماسک و مانند آن برای بیمارستان ها ارسال می شود، گفت: برای این موضوع هیچ برنامه ای در سازمان غذا و دارو نداریم و این افراد اصولا کاسبان کرونا هستند که در شرایط کنونی از اعتماد مردم به جامعه پزشکی و وزارت بهداشت، سوءاستفاده می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید