رییس جمهور درباره مدیریت ستاد بحران کرونا توضیح داد

ابهام‌ها درباره مدیریت بحران کرونا؛ نقش روحانی چیست؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۸:۲۳
    کد خبر :696700

با گذشت چند هفته از رسمی شدن بحران کرونا در کشور هنوز نحوه مدیریت این بحران چالش جدی به حساب می‌آید. در حالیکه انتظار می‌رفت از همان ابتدا دولت با ایجاد یک ساختار دقیق به مبارزه با کرونا برود، اما در این راه تاکنون ناتوان بوده است. ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب شورای عالی امنیت ملی، تائید رهبری و ریاست رییس جمهور تشکیل شده است، اما عملا مدیریت آن برعهده وزیر بهداشت بوده وتاکنون نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

شب گذشته مسعود پزشکیان در یک برنامه تلویزیونی گفت، وزیر بهداشت و کارشناسان مربوطه جلسه‌ای سه ساعته با نمایندگان مجلس داشتند و بعد از این جلسه رئیس مجلس نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و پیشنهاد تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا را مطرح کردند.

به گزارش فرارو، او در ادامه گفت که علی لاریجانی، رئیس مجلس در این نامه پیشنهاد کرده بود که معاون اول رئیس جمهوری و یا فرد دیگری ریاست ستاد مقابله با کرونا را برعهده‌دار بگیرد. مسعود پزشکیان افزود در این نامه خواسته شده بود مسئولیت مقابله با ویروس کرونا از وزارت بهداشت گرفته شود و به دولت واگذار شود. نایب رئیس مجلس گفت آنگونه که شنیدم رهبر انقلاب گفته اند که رئیس جمهور خود باید مسئولیت ستاد مقابله با کرونا را برعهده بگیرند.

روز گذشته زمزمه‌های تغییرات در مدیریت بحران کرونا مطرح شده بود، اما با سخنان پزشکیان به نوعی تائید شد.

سخنان پزشکیان این شائبه را به وجود آورده است که حسن روحانی پیش از دستور رهبری از پذیرش مدیریت بحران خودداری کرده است. این درحالی است پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران ستاد ملی مبارزه با این بیماری تشکیل شد و چند جلسه هم با ریاست روحانی تشکیل داد. اما در عمل وزیر بهداشت فرماندهی میدان مبارزه با کرونا را برعهده داشته است. رویه اینگونه بوده که پیشنهادات وزیر بهداشت با تائید رییس جمهور اجرای شده است.شایعاتی وجود دارد که روحانی با برخی پیشنهادات مخالفت کرده است.

حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت به مصوبه شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: «در این مصوبه آمده که ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصویب می‌کند، همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها و نهادها، اعم از نیرو‌های مسلح، غیرنیرو‌های مسلح، نهاد‌های عمومی، حتی در برخی موارد ضروری برای بخش خصوصی لازم‌الاجراست و این قدرت بزرگی به ستاد داده شده است.»

او با اشاره به نامه مجلس افزود: «اخیراً بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور مسئولیت مدیریت بحران را پذیرفته است. او تاکید کرد که وزارت کشور، وزارت صنعت و دیگر وزارت خانه‌ها نیز مسئولیت‌های سنگینی در این رابطه بر عهده دارند.

حالا شاید کمی مسئله روشن شده باشد اما مدیریت بحران زیر سوال است. تحولات محسوسی برای کنترل بحران صورت نگرفته و حتی ناهماهنگی‌های زیادی در این رابطه دیده می‌شود. در هفته اخیر نارضایتی از عملکرد دولت به اوج خود رسیده و مردم سوال می‌کنند رییس جمهور، معاون اول، وزیر کشور و دیگران کجا هستند.

تصمیم گیری‌های نه چندان قاطع این تصور را ایجاد کرده که ستاد ملی کرونا اختیارات لازم را ندارد. به همین دلیل کارشناسان می‌گویند باید مرجع ارشد سیاسی مدیریت را بر عهده بگیرد و نه وزارت بهداشت. اما سخنان روحانی نشان می‌دهد که تاکنون همین گونه بوده است.حالا سوال این است که آیا رییس جمهور مسئولیت کنترل بحران را می‌پذیرد؟ سخنان روحانی در این باره روشن نیست.

یکی از مهمترین نقدها این است که چرا شهرهای درگیر بحران قرنطینه نمی‌شوند؟ رییس جمهور در پاسخ به انتقادات در این باره گفت: «برخی از چیز‌هایی که گفته می‌شود در اجرا مشکلات بیشتری را می‌آفریند و ممکن است یک جایی را حل کند، ولی چهار جای دیگر مشکل درست می‌کند.» روحانی تاکید کرد که این موضوع اکثر اعضای دولت بوده است. رییس جمهور به جای قرنطینه پیشنهاد کنترل سلامت افراد در خروجی شهر‌ها را مطرح کرد.در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر مخالفت روحانی با بستن جاده‌های شمال کشور مطرح شده بود.

با وجود سخنان امروز روحانی هنوز درباره قدرت ستاد ملی کرونا شک و شبهه وجود دارد، دو شنبه ۱۹ اسفند ماه رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه نمایندگان مجلس با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا از تشکیل شورای پشتیبانی از تصمیمات این ستاد توسط رئیس جمهور خبرداد.

لاریجانی گفت: «آقای رئیس جمهور یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیماً اداره شود و همه بخش‌های کشور همکاری لازم را با آن داشته باشند.» علی لاریجانی توضیح بیشتری درباره این ستاد نداد و حسن روحانی هم امروز در این باره سخنی نگفت.


رییس جمهور از مردم خواست به شایعات توجه نکنند

انتقادات از روحانی بالا گرفت

با وجود اینکه رییس جمهور در سخنان امروزش تاکید کرده که مدیریت بحران کرونا فعال است، اما روز گذشته انتقادات زیادی از عملکرد او دیگر اعضای دولت از جمله معاون اول، وزیر کشور و… صورت گرفت. پرسش مهم اکثر کاربران این بود که “روحانی کجاست؟ ” انتقادات این بود که چرا رییس جمهور حضور فعالی در مدیرت بحران ندارد.

حتی کار به جایی رسید که صداوسیما نیز از حضور کم رنگ روحانی در میدان مبارزه با کرونا انتقاد کرد. علاوه بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برخی نمایندگان مجلس، از جمله ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، به موضوع غایب بودن حسن روحانی از عرصه عمومی در میانه بحران شیوع کرونا اشاره کرده بودند.

ویدئویی از موسوی لارگانی منتشر شده که می‌گوید: “تنها کسی که به در خانه بمانیم عمل کرد آقای رییس جمهور بود. از آقای روحانی تشکر می‌کنم که حداقل یک کار درست انجام دادند.”

امروز روحانی به این انتقادات واکنش نشان داد. او گفت: «به شایعات نباید توجه کرد. گاهی شایعات در فضای مجازی است، گاهی به رسانه‌های داخلی و روزنامه‌ها هم سرایت می‌کند و گاهی هم شایعات به صداوسیما اصابت می‌کند و گوینده خبری دلش برای رییس جمهور تنگ می‌شود و می‌گوید دو روز است رییس جمهور را ندیده است.»

روحانی تاکید کرد “همه سرکار خود هستند و همه دارند تلاش می‌کنند. نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند. از کرونا خطرناک‌تر ترس و وحشت است. “

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید