ربیعی: مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۳۲
    کد خبر :692907

«علی ربیعی» ظهر روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: کرونا مساله اول کشور و دولت است البته این موضوع تمام دنیا را درگیر کرده و با قدرت شیوع زیاد در اقصی نقاط جهان شاهد قربانیان آن هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با قطعی شدن اولین تست بدون ملاحظه و با شفافیت نظرش را منعکش کرد، صداقت یکی از بدیهیات و پیش درآمد‌های اصل است که ما به آن توجه کردیم.

ربیعی تصریح کرد: تلاش ما این است که با همکاری دولت و همدلی مردم شریف ایران نه تنها این بلای عظیم را پشت سر خواهیم گذاشت بلکه در پسا بحران کرونا سطح سلامت کشور را ارتقا دهیم تنها در این راه است که می‌توان از فاز درمان عبور کرد و وارد فاز‌های دیگر شد.

ایران در زمینه کرونا از شفاف‌ترین کشور‌ها بوده است

وی گفت: کرونا مثل سارس و ایدز تهدید جهانی است ایران جزو شفاف‌ترین کشور‌ها در خصوص اعلام این موضوع بوده است به رغم وجود کاستی‌ها برای ارائه خدمات تلاش کرده است.

به گزارش ایرنا،سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه برخلاف برخی از کشور‌ها که مصلحت‌های سیاسی، اقتصادی و… را مقدم بر جان مردم خود کردند، عمل نکردیم، اظهار داشت: جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم دانسته و می‌دانیم. لازم است به اطلاع شهروندان و هم‌وطنان برسانیم براساس روندشناسی این ویروس با افت و خیزی روبه‌رو خواهیم شد و وزیر بهداشت اطلاعات لازم را داده‌اند.

ربیعی ادامه داد: پس از شوک اولیه به سرعت بر اوضاع مسلط شده و در حال کنترل شرایط هستیم. اجازه نمی‌دهیم تحریم، تروریسم و ویروس در زندگی مردم تاثیرگذار شده و برای مردم عادی شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور با بیان اینکه کرونا با شومی خود ارزش حیات را به ما نشان داد، تصریح کرد: دولت بر رسالت اصلی خود بر محافظت از جان شهروندان عمل کرده و می‌کند. آنچه اولویت اول ماست، زندگی شهروندان ماست و دولت از آحاد مردم درخواست دارد با دقت بیشتری بر توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند.

ربیعی راه موفقیت بر شکست کرونا و گذار از خیز آن را همدلی، همراه و مشارکت گسترده همگانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در جلسه هیات دولت موضوع آسیب‌های اقتصادی ناشی از گسترش و شیوع این ویروس بر کسب و کار مردم و کاهش سطح درآمد‌ها مورد بررسی قرار گرفت و وزرای ذیربط گزارش‌هایی دادند.

سررسید وام‌های مرتبط با کسب و کار‌ها دو ماه عقب می‌افتد

وی با بیان اینکه دولت ستادی را در این باره تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکار‌هایی را ارائه دهند، ابراز داشت: برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وام‌های مرتبط با کسب و کار‌ها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به عقب بیفتد. این مسئله فردا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و همتی رئیس بانک مرکزی اطلاع‌رسانی‌های لازم را می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی تسهیلاتی ارائه شود و اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح شود. هرچند فکر می‌کنیم اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

ربیعی همچنین گفت: مقرر شد درباره تشکیل مجامع شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته تصمیمات حمایتی از سوی دولت اتخاذ شود. از جمله مسائل دیگر مطرح شده هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این خصوص هم به مردم خصوصاً طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نخواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: رفع ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالا‌های مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صمت واگذار شد.

راه اندازی ۱۰۷ کارگاه جدید برای تولید اقلام بهداشتی

وی خاطرنشان کرد: همچنین وزارتخانه‌های صمت و بهداشت گزارش دادند که برای رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ کارگاه جدید راه اندازی و تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی ساده داده شده است. همچنین طبق گزارشی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه دادتولید ماسک‌های نانو n. ۹۵ مخصوص پرسنل بیمارستانی نیز تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید و کلیه دستگاه‌های تولید این ماسک‌ها در داخل کشور است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: تمام این موارد به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است که از جمله مهمترین تولیدات آن‌ها تولید کیت تشخیص بیماری بوده است که توسط متخصصین این وزارتخانه انجام شده است.

برای تولید کیت‌های تشخیصی با پنج شرکت دانش بنیان در حال عقد قرارداد هستیم

ربیعی گفت: در همین زمینه دولت برای توسعه و تولید کیت‌های تشخیص با ۵ شرکت دانش بنیان در حال انعقاد قرارداد است.

وی اظهار داشت: ما امروز سیاقی جدید که ناشی از مراعات کنترل این ویروس هست برای جلسه سخنگوی دولت در نظر گرفته ایم و جلسه به شکل مجازی و با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی برگزار می‌شود. امیدوار هستیم بنا بر تصمیم دولت، تمام تشکل‌ها و مجامع در صورتی که ضرورت ندارند، جلسات خود را برگزار نکنند و در صورتی که ضرورت وجود دارد با استفاده از همین طریق مجازی برگزار کنند. همچنین ما از مردم خواهان همکاری هستیم که مراسم‌های خود را هم تا حد امکان برگزار نکنند.

مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود

سخنگوی دولت درباره تدابیر لازم برای تعطیلی مدارس تا پایان سال ۹۸ گفت: بر اساس تماس‌های تلفنی با وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه، مدرس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود و در صورت لزوم برای هفته آینده نیز روز پنج شنبه غروب یا جمعه صبح جلسه ستاد خواهیم داشت و تصمیم گیری خواهیم کرد.

ربیعی با قدرانی از تدابیر و شیوه آموزشی سازمان صدا وسیما گفت: آموزش‌های از راه دور که تدابیر آن از پیش طراحی شده بود، ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید