جلسات محرمانه برای انتخابات جایگزین لاریجانی؛ کار قالیباف سخت شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۹:۳۶
    کد خبر :692713

زمان زیادی از اعلام نتایج انتخابات نگذشته که خبرهای تازه‌ای از نشست‌های سیاسی پشت درهای بسته درباره پارلمان آینده سینه‌به‌سینه می‌چرخد.

خبرهایی که حاکی از تلاش برای سامان‌دادن آرایش و چهره سیاسی مجلس جدید است. در حالی که در نگاه نخست به نظر می‌رسید محمدباقر قالیباف یگانه‌شانس به دست آوردن صندلی ریاست مجلس جدید است اما گویا تحولات دیگری رخ داده و شرایط آنچنان هم برای قالیباف که با امیدهای فراوان به مجلس رفته ساده و سهل نیست.

به گزارش نامه نیوز،بر اساس خبرهایی که البته هنوز تأیید نشده و شکل رسمی به خود نگرفته گویا این صندلی خواستگاران دیگری هم دارد از جمله مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی. برخی می‌گویند بیش‌فعال‌تر از آقاتهرانی این زاکانی است که رسیدن به این صندلی را چندان دور از دسترس نمی‌داند. گفته می‌شود جلساتی در این مورد میان برخی چهره‌های موثر حاضر در مجلس جدید برگزار شده است.

همچنین گفته می‌شود برخی دیدارها نیز خارج از این چارچوب با افرادی که در لیست منتخبان نیستند انجام شده است. اگر چنین خبرهایی که این روزها در محافل سیاسی پیچیده صحت داشته باشد، قطعا شاهد رقابتی دیدنی در سال آینده برای کرسی‌های هیئت‌رئیسه خواهیم بود؛ از جمله کرسی ریاست.

در فضای تحلیل اگر از سطح خبر عبور کرده و به سطح تحلیل این ماجرا برسیم می‌توان مخالفان محمدباقر قالیباف برای رسیدن او به ریاست مجلس را اینچنین برشماریم.

1.پایداری‌ها 2. احمدی‌نژادی‌ها 3.اصلاح‌طلبان 4.طیفی از ایثارگران و رهپویان. این موارد را اینگونه می‌توان به صورت مجزا بررسی کرد.

1. پایداری‌ها

آنها تا آخرین لحظه ممکن مقابل قالیباف در فهرست اصولگرایان مقاومت کردمد این مقاومت تا آنجا ادامه داشت که فقط یک روز برای تبلیغ لیست مشترک زمان باقی ماند و حتی جالب اینکه در لیست ارائه شده جبهه پایداری به شورای وحدت برای قرار گرفتن در فهرست مشترک یامین‌پور که از بخت‌های نخست جبهه پایداری بود به دلیل حمایت از محمدباقر قالیباف حذف شد؛ موضوعی که منجر به افشاگری یامین‌پور علیه صادق محصولی و حضور مستقل او در انتخابات شد. به نظر می‌رسد منفعت پایداری با ریاست محمدباقر قالیباف بسیار بعید و در زمره محالات باشد.

2. احمدی‌نژادی‌ها

سابقه رقابت قالیباف با طیف احمدی‌نژاد به سال‌ها قبل برمی‌گردد. زمانی که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود و قالیباف شهردار تهران. یک دعوای دنباله‌دار که در برخی مواقع به باریک‌تر جاهای خود رسید. آن نسبت سیاسی همچنان برقرار است. احمدی‌نژادی‌هایی که به مجلس راه یافتند کم نیستند. آنها هم خود را اگر به دیگر گزینه‌ها نزدیک ندانند، قطعا با ریاست قالیباف مخالف خواهند بود.

3. اصلاح‌طلبان

کم‌شمارند، اما به هر حال 20نفر که هستند. آنها با قالیباف مخالفند اما قطعا تن به ریاست زاکانی و آقاتهرانی هم نخواهند داد. نسبت اصلاح‌طلبان با قالیباف به نظر هرگز مانند نسبت اصلاح‌طلبان با لاریجانی نخواهد شد؛ پس محتمل این است که رأی‌های سفید متعلق به این طیف باشد.

4. طیفی از ایثارگران و رهپویان

نقطع چالش واقعی دقیقا همین‌جاست. برخی از ایثارگران و رهپویان دل به محمدباقر قالیباف بسته‌اند و برخی دیگر با علیرضا زاکانی دست بیعت داده‌اند. به نظر اگر هر دو نامزد باشند، آراء تقسیم خواهد شد.

هرچه هست سال داغی برای سیاست ایران در راه است. در سه‌ماهه ابتدایی معادلات هیئت‌رئیسه و در ادامه معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید