آیا کارولینای جنوبی به سکوی پرتاب بایدن تبدیل می شود؟

    کد خبر :692013

افزایش تبلیغات سایر نامزدهای حزب دموکرات و البته تبلیغات سازمان یافته و مخفیانه سران این حزب علیه برنی سندرز نامزد پیشتاز دموکرانها، منجر به کاهش محبوبیت وی در کارولینای جنوبی و برخی ایالات دیگر آمریکا شده است. کارولینای جنوبی ایالت حساس و تعیین کننده ای است که دور بعدی انتخابات درون حزبی دموکراتها در آن برگزارمی شود. پیروزی یا شکست در این ایالت برای جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و طرفدارانش اهمیت بسیار ویژه ای دارد! شکست بایدن در کارولینای جنوبی، به معنای خداحافظی وی با رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در صورتی که بایدن در کارولینای جنوبی از سندرز شکست بخورد، در روز سوم مارس( انتخابات سه شنبه بزرگ) نز شانسی برای غلبه بر سندرز و حتی بلومبرگ نخواهد داشت. با این حال اگر بایدن در انتخابات درون حزبی در کارولینای جنوبی بتواند پیروز شود، معادله کاملا متفاوت خواهد بود! سران حزب دموکرات که از ابتدا با حضور برنی سندرز در رقابتهای انتخابات درون حزبی مخالف بودند، امیدوارند تا بایدن با پیروزی در کارولینای جنوبی، سه شکست پی در پی در ایالات آیوو، نیوهمپشایر و نوادا را تا حدودی تلافی کند.
نظرسنجی موسسه هیل نشان می دهد که بایدن با اختلاف بسیار زیادی از دیگر نامزدهای حزب دموکرات در کارولینای جنوبی پیشتاز است. این نظرسنجی نشان می دهد که بایدن موفق به کسب حمایت 36 درصدی رای دهندگان این ایالت شده است. پس از بایدن، برنی سندرز 16 درصد، استییر 15 درصد، وارن 8 درصدو بوته جج 6 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. این نظرسنجی در حالی منتشر می شود که تا سه روز قبل، برنی سندرز توانسته بود اختلاف خود با بایدن را به 5 درصد برساند. با این حال به نظر می رسد تلاش سران حزب دموکرات در اعمال محدودیتهای انتخاباتی ناملموس برای سندرز و تبلیغ منفی علیه وی، در نظرسنجی ها تاثیرگذار بوده و منجر به رویگردانی برخی رای دهندگان از وی شده است. نظرسنجی اخیر هیل نشان می دهد که بخش زیادی از طرفداران سابق سندرز در ایالت کارولینای جنوبی و حتی کسانی که قصد داشتند تا کمتر از72 ساعت قبل به وی رای دهند، منصرف شده و آرای خود را به سود بایدن به گردش در خواهند آورد، مگر آنکه تا دو روز آتی، اتفاقات دیگری در کارولینای جنوبی رخ دهد! نکته مهم تر اینکه سیاهپوستان در ایالت کارولینای جنوبی، نقش پررنگی خواهند داشت و 50 درصد آرای نامزدهای حزب دموکرات را تعیین خواهند کرد. از این رو پیروزی احتمالی بایدن در این ایالت، می تواند به یک الگوی رای دهی در میان دیگر سیاهپوستان ( در دیگر ایالات آمریکا) تبدیل شود. نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی،آرای سیاهپوستان، اسپانیولی تبارها و اقلیتهای نژادی نقش بسیار موثری را در پیروزی باراک اوباما در انتخابات درون حزبی دموکراتها و شکست نهایی هیلاری کلینتون ایفا کرد. در حال حاضر نیز نامزدهای حزب دموکرات هر یک در صدد جلب آرای سیاهپوستان و اقلیتهای نژادی به سوی خود هستند.
نکته دیگر اینکه برنی سندرز، به سبب کسب دو پیروزی متوالی در نیوهمپشایر و نوادا و حتی کسب آرای نزدیک به “بوته جج” در انتخابات ایالتی آووا، بیش از دیگر نامزدها در معرض تخریب قرار گرفته است. به عنوان مثال دهمین مناظره داوطلبان ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات در حالی برگزار شد که مواضع برنی سندرز به عنوان یک سوسیال دموکرات بیش از دیگران در معرض حمله قرار گرفت.این حملات خارج از فضی مناظره نیز علیه سندرزادامه دارد.
به گزارش نامه نیوز،برنی سندرز، جو بایدن، مایک بلومبرگ، امی کلوباچر، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج و تام استیر هفت داوطلبی هستند که سعی دارند در رقابتهای درون حزبی دموکراتها، بیشترین رای و امتیاز ممکن را کسب کنند.در این میان، شانس سندرز و بایدن از دیگر نامزدها بیشتر است. البته مایک بلومبرگ شهرار سابق نیویورک نیز سعی دارد در انتخابات روز سوم مارس ( سه شنبه بزرگ)، با پیروزی در میان 8 الی 10 ایالت مهم در آمریکا، معادلات انتخابات درون حزبی دموکراتها را به ضرر بایدن و سندرز بر هم زده و خود را به عنوان نامزد نهایی و جدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مطرح کند. در هر حال پیروزی احتمالی بایدن در ایالت کارولینای جنوبی، وی را برای رقابت در انتخابات روز سه شنبه بزرگ امیدوار خواهد کرد. در عین حال سندرز سعی دارد برتری خود را در ایالاتی مانند کالیفرنیا و تگزاس که می تواند در تعیین سرنوشت نهایی انتخابات درون حزبی دموکراتها تاثیرگذار باشند، حفظ کند. بدون شک با برگزاری انتخابات درون حزبی دموکراتها در کارولینای جنوبی و سه شنبه بزرگ، تکلیف رقابتهای درون حزبی دموکراتها تا حدود زیادی مشخص خواهد شد. بنابراین طی دو هفته آینده و تا زمان برگزاری رقابتهای انتخاباتی روز سه شنبه بزرگ ، شاهد تقابل صریح تر و علنی تر نامزدهای انتخابات درون حزبی دموکراتها، خصوصا بایدن، سندرز و بلومبرگ با یکدیگر خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید